geluidje in de motor

• piewie

Sinds een week heb ik bij 1500 toeren in alle versnellingen een vreemde brom. Bij meer / minder toeren verdwijnt dat geluid weer. Het wordt niet erger of minder bij drrog/nat weer of sturen. Altijd onder alle omstandigheden hetzelfde dus. Het is niet een erg hoge piep, meer een sonore zoem. Het lijkt wel bij de multisnaar vandaan te komen maar dat weet ik niet zeker. Motor 1.6 / 8v, 5000 km gereden. Benzine.

Ik ben er mee naar de garage geweest, daar vond de monteur het wel passen. “Een typisch Renault geluidje, hoor je wel vaker”. Als het erger wordt terugkomen, gaan we nu niet de motor voor uitelkaar halen.

Als dit zo'n typisch geluid is, hebben jullie dat dan ook? Heeft het een oorzaak? Is er iets aan te doen? Of heb ik me met een kluitje het riet in laten sturen? (nou ja dan is er nog altijd garantie)

• Avaka

Omdat het onder alle omstandigheden bij 1500 toeren voorkomt, kan het ook bijvoorbeeld een trillende onderplaat zijn (motor beschermplaat) of een ander trillend deel. Kijk eens of er hier of daar iets ‘los’ zit. Misschien trilt de uitlaat of één of ander paneel.

• Reginald P.

Hoi piewie,

Ik heb een 1.4 8-klepper; exact dezelfde motor, slechts een wat kortere slag. Bovendien heb ik uitgebreide rij-ervaring met zowat alle typen kleinere 8-kleps motoren die Renault de laatste 20 jaar gebruikt heeft, en ik (h)erken zowel wat jij zegt, als het commentaar van de monteur.

De K-serie 8-kleppers uit de Logan hebben sowieso wat last van bromfrequenties, de 1.4 MPI vooral bij iets boven de 80 op de teller in z'n 5, en bij exact 120 op de teller in dezelfde versnelling. De motor in mijn auto heeft net als de jouwe ondertussen zo'n 5000km gelopen (de mijne nèt ietsje meer…) en is ondertussen niet alleen ingereden maar ook echt ‘los’.

In het Engels noem je dat zo mooi ‘n ’tappety' sound en dat is eigenlijk niet zo direct te vertalen. In ieder geval is dat het geluid dat deze motoren vanaf zo'n beetje dat moment gaan maken. Vooral bij stationair, en zeker als dat toerental toevallig net iets ònder ‘t mooi valt (100 toeren ofzo), is er vanaf dat moment ’n zeker ‘rakke-takke, rakke-takke, rakke-takke’. Ook is er vanaf zulke kilometrages vanuit de distributieriem (incl. spanlager) ‘n soort van (ja, hoe omschrijf ik DAT geluid nu weer?!) ’wiebel-giertje' te horen, ook weer bij bepaalde toerentallen.

Persoonlijk ben ik ondertussen al lang gewend aan deze geluiden, en was zelfs ‘n beetje ontroerd toen mijn eerste eigen nieuwe auto ze ook ging maken en zich blijkbaar dus lekker ge-’settled' had! Ik ervaar deze geluidjes dan ook puur als charmant. ‘Call me sentimental…’

Wel heb ik overigens de indruk dat nauwkeurig inrijden (waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat jij dat niet zou hebben gedaan!) ook bij deze geluidjes na verloop van tijd het verschil kan gaan maken tussen ‘symphonie’ en ‘kakofonie’, als je begrijpt wat ik bedoel. Op zich dus niets om je druk over te maken, maar wel iets om in de gaten te houden. Ook iets waar zeker in veel gevallen iets aan te doen is. De geluiden moeten zeker niet overheersend gaan worden.

Ik heb ooit eens 'n Kangoo 1.2 8-klepper 3x naar de garage teruggestuurd omdat de distributieriem en spanlager na vervanging na verloop van tijd intolerabel overheersend geluid maakten. Nieuw vanuit de fabriek kan (bijvoorbeeld) zoiets natuurlijk ook één op de zoveel keren voorkomen. Ik noem maar iets. Geen zorgen, wees wel alert en als je zeker van je zaak bent: sta op je strepen!

Succes,

Reginald

• theo

hoi Reginald P.

De motor in mijn auto heeft net als de jouwe ondertussen zo'n 5000km gelopen (de mijne nèt ietsje meer…)

doe je wel rustig aan met je kilometers!!!

voor je het weet ben jij het klokje rond.

groetjes theo

• piewie

geruststellende berichten dus, ik denk dat het inderdaad bij de spanrol vandaan komt. Ik houd het zeker in de gaten, maar bij vreemde geluidjes stijgt mijn adrenaline omdat ik tot nog toe oudere auto's reed en een verdacht geluidje al snel een flinke aanslag op mijn maandloon betekende. :-( (stuurbekrachtiging, distriebutieketting, ophanging achter en dat soort niet prettig in de oren klinkende bijgeluiden) Nu is er wel garantie, maar na 20 jaar tweede, derde en nogmeerdehandsjes gaat zoiets zich toch tussen de oren nestelen.

• Reginald P.

Tsja, Theo…

't Is ondertussen zelfs eerder 6-, dan 5000…

;)

En dan komt de vakantie naar Zuid-F. er over 'n paar weken OOK nog aan!

:D

R.

• HenkM

Ik zou toch naar de dealer gaan als je vermoed dat het de spanrol van de distributieriem is. Deze mogen beslist geen ratelend geluid maken.

• Reginald P.

Henk..!

Wie had ‘t hier over ’n ‘ratelend geluid’?!

Piewie hield ‘t voorlopig nog bij ’sonoor zoemen'…

Vervolgens noemde ik ‘n ’tappety sound' en ‘wiebel-gieren’ (die laatste vond ik zelf erg leuk…).

Maar laten we ‘t nou niet meteen erger maken dan ’t is..!

;)

In de gaten houden: zeker!

Op je strepen staan als je oprecht iets serieus vermoed: ab-so-luut.

Maar geen paniek-voetbal. (Of raak ik nu een deze weken gevoelig onderwerp..?!)

:)

Reginald

• piewie

Afgelopen maandag was ik bij de dealer, al was het alleen maar voor de zekerheid van mijzelf en voor de garantie. (ik weet niet wat er te halen valt als bijvoorbeeld blijkt dat je 0,0 olie hebt in je carter)

Probleem is (daar schreef ik elders al over) dat ik de mcv kocht bij een Mitshubishi-dealer. (Herwers in Zutphen wiens broer in Doetinchem MCV's op voorraad had, zodiende) vandaar de opmerking: 'Typisch een Ranault-geluidje" denk ik.

De monteurs vinden de MVC trouwens wel erg leuk. Weer eens wat anders dan alleen uitlezen en resetten, echt het (oude?) ambachtswerk. En toen hij nieuw en gepoetst in e showroom stond voor de aflevering had de wagen veel bekijks. (oh, wat een grote mitshudishi is dat, welk type?)

Herwers in Doetinchem levert die MCV's trouwens in drie dagen af, was voor mij wel prettig want mijn space-wagon was terminaal. (stuurbekrachtiging + pomp kaduuk, dus er was noodzaak voor een nieuwe wagen. Keuze uit andere 7-zitters van minimaal vier jaar oud en 80 - 110 duizend km op te teller of een nieuwe Daas met garantie)

Waarom een 7-zitter? Tsja, ik heb meer hobbies dan alleen Dacia en dus moeten er 4 kinderen mee. ;-)

• Raf Van Haver

Hoi

Ik heb een logan 1.5 dci met 5000km met exact hetzelfde probleem, een opvallende brom bij 1500 toeren tijdens het optrekken die meteen weer weggaat. Ik kan van het autootje zeer veel verdragen qua bijgeluidjes en rammeltjes, want er zijn idd charmante rammeltjes die door de beugel kunnen in die prijsklasse, maar deze brom gaat me veel te ver en begint me danig op de heupen te werken. Gaat dit weg als hij meer kilometers doet of moet ik men garagist er mee lastig vallen? Want ik word er horendol van :s

mvg