Hallo, gewaardeerde Dacia fans,
Weet iemand een geschikte plaats om een brandblusser in de MVV Laureate (5p)
te plaatsen?
Vr. gr.
Wouter
Ik heb hem bij de pagagiersplaats tegen de middenbalk/tegen de bodem zitten. Afhankelijk van de gote zover mogelijk naar achter (bijna) onder de stoel. De stoel schuift er dan gedeeltelijk overheen maar de blusser is nog goed zichtbaar. Wel een sticker met een brandblusser zichtbaar tegen de kunststof middenconsole aanbrengen. (Bij de Action voor een paar “dubbeltjes”)
Op een andere plaats schop of stoot je er altijd tegenaan.
Brandblussers (ABC = geschikt voor branden met vaste en vloeibare stoffen en gassen als brandstof) ook bij de Action. (€ 8,95 geloof ik.)
Eigenlijk zouden die standaard in de auto moeten zitten zoals dat in Belgie verplicht is.
Ook allemaal op dezelfde plaats zodat je bij calamiteiten, als hulpverlener, de blusser weet te zitten.
Altijd goed om een brandblusser in de auto te hebben, stel dat je kinderen er in zitten…. je moet er niet aan denken.
Aan de andere kant, de abc-blussers voor in de auto zijn doorgaans een poederblusser met amoniumfosfaat of amoniumsulfaat. Houdt er rekening mee dat dit spul je gehele electrische systeem, inclusief alle bedrading aantast. Een auto zal nooit meer optimaal functioneren wanneer je met zo'n poederblusser geblust hebt. Voor de verzekering is het ook nog gunstiger om de auto dan maar uit te laten branden (als er geen kids inzitten uiteraard) Dan krijg je meer terug en minder ellende.
Nogmaals: een blusser kan levens redden. Liever je elektrische systeem dan je gezin verliezen, maar blus niet voor een klein iets.
O ja, onder de pasagiersstoel is waar brandweerlui en hulpdiensten wel het eerste kijken, maar deze professionals hebben (als ze in dienst zijn) wel hun eigen spul mee, en gebruiken dat dan ook liever.
Tja, dat was voor mij dan ook de reden om een schuimblusser te kopen. Na lang zoeken eentje van 2.5 kg gevonden, helaas wel drie keer zo duur als de poederblusser. Heb een keer bij iemand geholpen een dashboardbrandje te blussen en ben daarbij geschrokken van de snelheid waarmee het vuur zich verspreid. Voor mij stond de blusser dus hoog op het prioriteitenlijstje toen de nieuwe auto er was.
Omdat een schuimblusser veel duurder is en een koolzuurblusser vanwege het enorme expansievat (bij het blussen wordt de temperatuur minus 180 graden en zouden zonder zo'n expansievat je vingers aan de blusser blijven zitten; met dat expansie vat overigens ook hoor) niet handig in de auto is voelt menigeen zich erg veilig bij een poederblusser dat veel goedkoper is.
Overweeg dus goed je keuze bij de aanschaf.
Achter de achterbank is niet echt een goede keuze, zoals al hierboven gemeld: Het vuur grijpt snel om zich heen, je hebt geen tijd om even de achterdeurtjes te openen en op je gemak te blussen. Nogmaals (en misschien ben ik een zeur, maar veiligheid voor alles) je kinderen zullen maar op een brandende achterbank zitten, en jij moet de auto uit om ‘dat makkelijke plekje voor de blusser’ via buitenom te kunnen bereiken. Je bent dan echt te laat. (woorden van een vrijwillige brandweerman)
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?