lpg

• ad

eindelijk mijn gasinstallatie.

het zou eigenlijk maar twee dagen duren maar het werden er uiteindelijk vier.

gisteren de auto opgehaald en vandaag begonnen met het terugzetten van de

trekhaak.ook de bedrading nog even aangesloten en voor ons kan zondag de vakantie beginnen.wat is dat overigens prettig 50 liter tanken en maar

30.50 euro af hoeven te rekenen.het rijd perfect en ook het geluid is een stuk minder.bij deze nog even een bedankje richting henk.m voor de uitleg betreffende de bedrading.alles werkt naar behoren.

groet ad

• HenkM

Graag gedaan hoor, ik begrijp alleen niet dat de auto door LPG stiller is geworden. Ik ga dit na 30 juli hopelijk ook meemaken….

• ad

hoi henk,

ga maar eens 120 km/u rijden op gas en schakel over op benzine.

je zult het verschil zelf wel horen.het schijnt met een lagere piekdruk eneen geringere belasting van de mechanische belasting van de lagers en de krukas

te maken te hebben.

groet ad

• HenkM

Dat klinkt an sich logisch. LPG heeft een lagere calorische waarde (waardoor het verbruik iets meer wordt). Mogelijk ook een lagere piekdruk (of tragere opbouw hiervan) en dus minder mechanische belasting. Ik heb hier eerder echter nooit iets over gehoord.

Wat ook zou kunnen is dat door de lager “energie” in het gas de motor minder vermogen levert (bij dezelfde gasstand) en het zelfde fenomeen optreed als dat je bij benzine het gaspedaal iets laat opkomen (ook minder geluid). Als dit laatste geval waar is dan zal de snelheid bij dezelfde gasstand (na overschakelen op LPG) iets terug lopen.

Ben de gelukkige bezitter van een dB meter (geluidsdrukmeter). Als de LPG er in ligt lijkt ga ik dit uiteraard niet alleen proberen maar ook meten.

• Arnold

Moest je je trekhaak zelf verwijderen dan?

Ik krijg volgende week mijn trekhaak (gemonteerd door Otosam in Hoorn) en op 25 juli wordt mijn lpg tank ingebouwd door Stokman in Alkmaar.

Naar mijn idee mag Stokman zelf aan de gang met demontage/montage van de trekhaak.

gr. Arnold Waardenburg

• Remco Jan

Hoeveel kilometer rijd jij per jaar? Ik heb het pas voor onze situatie eens doorgerekend (15000 km/jaar) en pas eind 2012 zou ik break-even uitkomen (.t.o.v. nu 2000 euro op een spaarrekening met 4,5% rente laten staan). Alleen als ik zeker zou weten dat we flink langer met de MCV gaan doen (8 jaar of zo), dan zou het lonen.

Ik ben voor die berekening uitgegaan van:

- 15000 km/jaar

- Motorrijtuigenbelasting 15 euro per maand meer voor LPG

- Benzine prijs: 1,59 Euro (8l/100km)

- LPG prijs: 0,59 Euro (9l/100km)

• Avaka

Sorry Remco-jan dat ik nogmaals hierop reageer:

Die 2000 Euro tegen rente op de bank laten staan en dat in de berekening meenemen slaat natuurlijk nergens op. Het geld van de aanschaf van je MCV laat je toch ook niet op de bank staan om daarna je afschrijving op de auto te berekenen?

De kost gaat nu eenmaal voor de baat. Toch?

Nogmaals, het is het goedkoopst om GEEN auto te rijden.

Pas dan hou je geld over, heel veel geld. :)

• Frank

Hoi Remco Jan,

Vol interesse lees ik jou reactie. Zou je je berekening erbij kunnen zetten, zodat ik kan zien wat ik verkeerd/anders doe?

Als ik de getallen van hierboven gebruik kom ik op:

kilometers per jaar 15000 15000

Benzine LPG

Verbruik 8 liter / 100 km 9 liter / 100 km

Aantal liters 1200 1350

Prijs / liter 1.59 0.59

Totaal brandstof 1908 796.5

Extra motorrijtuigenbelasting/jr 0 184

Afschrijving gastank (3 jr->0) 0 650

Rentederving 1950 eur (4.75%/jr) 0 92.63

TOTALE kosten/jaar 1908 1723.13

Ik ga er dan vanuit dat je de gasinstallatie in 3 jaar naar 0 afschrijft (volgens mij krijg je echter altijd wel iets extra hiervoor terug, maar dit ter zijde). Zelf nu is Gas zo'n kleine 200 euro per jaar voordeliger.

Groet,

Frank

• Remco Jan

Ik heb de berekening nog eens nagelopen, en ik zat er een jaar naast. Ik had de investering van 2000 euro en de baten op hetzelfde moment gelegd (aan het eind van het jaar). Omdat die 2000 euro al op dag 1 is, waarna je direct op brandstof gaat besparen, heb je de kosten dus na 3 jaar terugverdient.

Ik heb overigens nog niet de recente accijnsverhoging (waarom is die eigenlijk?) op LPG meegenomen, maar die zal zo'n 1,5 maand extra terugverdientijd vergen schat ik zo.

• HenkM

Remco, als je al de rente telt over het mogelijk geïnvesteerde geld voor de LPG installatie moet je ook rekening houden met het rendement over het geld dat je door de lagere brandstofkosten NIET uitgeeft.