Grand Scenic vs MCV

• Frans

Na mijn klappertje op 24 febr een Grand Scenis gehuurd voor op wintersport. Daar ruim 2000km mee gereden en zo een vrij goede vergelijking kunnen maken.

Om met de deur in huis te vallen: qua prijs/kwaliteit wint de Dacia met vlag en wimpel.

De Grand Scenic is veel meer auto om mee te rijden. Voelt luxer aan, is veel stiller en ons exemplaar had een 2ltr motor, navigatie en automatische airco aan boord. Verder wat leuke snufjes als cruise control, automatische verlichting, binnenspiegel en dito ruitenwissers. Andere plussen: de individueel wegklapbare stoelen op de 3e rij, de individueel verschuifbare zetels op de 2e rij, de prinsheerlijke zetels voorin, alle opbergvakken en ga zo maar door.

Ook het verbruik was ok: gemiddeld 1:12 op benzine bij grote stukken 150km/u met een dakkoffer.

Zonder dakkoffer en bij 130km/u draaide onze MCV 16v op LPG 1:8,1 op lange stukken. Met drie kinderzitjes in gebruik op de 2e en 3e rij blijkt de Dacia in het zitgedeelte aanmerkelijk ruimer. Bij de Scenic kunnen de kinderen op de 3e rij dan hun benen niet meer kwijt. En natuurlijk is de MCV een herriebak, is de stoelzitting te kort etc.

Maar: voor deze Grand Scenic koop je wel twee MCV's 16v! Een meerprijs van 5 mille zou ik er nog wel voor over hebben (als de Renault ruim genoeg zou zijn) maar een meerprijs van 15 mille is toch wel erg veel.

Nee, in deze vergelijking wint wat ons betreft de Dacia!

• mandarijntje

Ik zou dit als bijrijder van Frans wat willen nuanceren. Voor het dagelijks gebruik en afstanden tot 250 km, kies ik ook voor de Dacia.

Voor de langere stukken en vakantie vind ik zo'n luxere auto wel een genot. Ik heb nu geen rugpijn gehad en heb daar momenteel erg veel last van omdat ik ruim 7 maanden zwanger ben. Elke keer stapte ik uit zonder problemen, geen enkele vorm van stijfheid te bekennen.

1,5 maand terug naar Disneyland Parijs was kwam ik gebroken uit de Dacia.

Daarnaast is het ook wel erg relaxt als je in Duitsland of Frankrijk wat meer en zonder al te veel herrie het gaspedaal kan intrappen.

• Gunter

Dat was mijn idee ook toen ik Frans' lofzang zag straks.

Een MCV is goed genoeg voor een ritje van een paar uur maar om er een “reis” mee te maken …. neen dank U.

• Patrick & Renee

Maar Frans heeft het wel over een meerprijs van € 15000,= .

Of ik dat extra wil betalen voor 1 of 2x een ritje naar het buitenland?

Nee dank je.

Doe ik liever een rondreisje Azie voor dat geld en ga ik met de MCV naar Center Parcs.

• Remco Jan

Mee eens. 1 keer per jaar een lange rit voor vakantie is nog te doen (al had ik afgelopen zomer het na 900 km wel gehad), maar als je wekelijks flinke afstanden moet rijden is een Dacia niet de beste optie.

• Remco Jan

Die 15000 euro is natuurlijk niet per jaar. Stel dat je de auto in 10 jaar afschrijft heb je het “maar” over 125 euro per maand. Dus ca. 25 a 30% duurder dan een MCV…. Afhankelijk van het rijpatroon kan het het overwegen waard zijn.

• Remco Jan

Als je een kleinere motor neemt in een Grand Scenic is het verschil overigens zo'n 11.000 euro.

• Pilo

Mijn ervaringen met het zitten in de MCV op de lange afstand zijn prima.

Vorig jaar met vakantie in één keer heen 1250 km en in één keer terug 1250 km en ik stapte lichamelijk fris uit. Ik ben een stevige jongen. Mijn vorige wagen was een Volvo V 70 en die deed het qua zitcomfort niet beter.

Wat wel een vervelend punt bij de MCV is het motorlawaai. Da's echt niet van deze tijd. Slechte isolatie en veel hardplastic in ‘t interieur. Misschien wordt daar nog eens wat aan gedaan. ’t Zal de verkoop en het rijgenot bevorderen.

• Gunter

Volvo is goed, volledig akkoord.

Maar heb je ooit in een “fransman” gezeten? Met fransman bedoel ik een echte, zuivere Franse reis/familiewagen a la Scenic, Espace, C8, 807, …

Imo kan er geen enkele merk op tegen het comfort en zitgemak dat je terugvind in een fransman.

Weliswaar afhankelijk van de prijsklasse, da's waar want in een Scenic zul je nooit kunnen zitten zoals in een Espace.

• Remco Jan

Inderdaad, de top van de Franse auto's is erg comfortabel. Het lage en middensegment daarentegen moet het toch vaak afleggen tegen Duitsers en Japanners. Voordat ik mijn huidige leaseauto had, had ik vaak een Peugeot 307 huurauto. Vreselijk. In dat segment zijn Toyota's of VW's toch een stuk comfortabeler. Vergelijk je echter een 807 met een Sharan o.i.d. dan wint de 807 met vlag en wimpel.

Aandachtspuntje voor de Fransen zullen we dan maar denken….