Beste Dacia freaks,
ik heb wat zitten spitten op internet of je tijdens de fabrieksgarantie bij een andere garage mag gaan,
dan waar ik mijn Dacia heb gekocht?
De volgende tekst ter info:
Onderhoud tijdens de fabrieksgarantie
Het blijkt dat vaak nog de nodige onduidelijkheid heerst over onderhoud tijdens de
fabrieksgarantie. We proberen hierin met deze informatie helderheid te scheppen.
Ook voor de klant is dit onderwerp nog vaak onduidelijk. U kunt deze informatie daarom ook
gebruiken om aan uw klant te laten lezen. Hiervoor kunt u het best een aantal kopieën maken
die u achter de balie bewaart en aan de klant geeft als hij of zij vragen heeft over de
fabrieksgarantie.
Ook blijkt in de praktijk nogal eens dat de klant elders verkeerde voorlichting krijgt over de
fabrieksgarantie. In de meeste gevallen is dat geen opzet maar gewoon onwetendheid.
Hoe zit het dan wel in elkaar?
Een nieuwe auto heeft fabrieksgarantie van het merk. Vaak is dit een uitgebreide garantie die
2-3 jaar geldig is. Deze garantie hoort bij de auto en is overdraagbaar op de volgende
eigenaar. In het verleden stelden veel merken de eis dat een auto binnen het “merkkanaal”
(dus bij de officiële merkdealer) in onderhoud moest zijn. Gebeurde dit niet, dan verviel de
garantie. Dit vervallen van de garantie vanwege onderhoud elders is niet meer toegestaan.
In de Europese Wetgeving 1400/2002 staat duidelijk dat een consument vrij dient te zijn in de
keuze van zijn onderhoudsadres.
BOVAG ABA heeft enige tijd terug alle garantievoorwaarden van nieuwe auto’s bekeken en
de importeurs die op dit punt onjuiste voorwaarden hanteerden hierop aangesproken.
Inmiddels zijn deze garantievoorwaarden aangepast aan de nieuwe wetgeving. Dat betekent
dat een consument zijn auto ook tijdens de fabrieksgarantie gewoon elders in onderhoud mag
geven. Wettelijk was dat al zo, maar nu zijn ook de garantievoorwaarden daarop aangepast.
Ik zet de link er ook nog bij:
http://www.aktief.com/images/Onderhoud.pdf
Ik hoop hier evtueel informatie heb gegeven.
Groet CapriceV8