Temperatuur 2 streepjes

• lenie

Wij hebben hem nu twee weken en eerst zoals eerder vermeld de twee streepjes en als hij warm is keurig 4 hoor..Ik hou het wel in de gaten nu…

• Daciast

Ik merk zelf dat het inmiddels, door de gedaalde buitentemperatuur, een stuk langer duurt voordat de vier strepen verschijnen. Heb je al een wat langere rit geprobeerd, met een stuk snelweg bijvoorbeeld? Helaas vermeld je namelijk niet wat voor type weg, en hoeveel kilometer je gereden hebt vanaf de dealer naar huis…

• Wimpie

Wat doet de temperatuur als je de motor eens 5 minuten stationair laat draaien (zonder rijwindkoeling) en is er al eens gecontroleerd of de geforceerde koeling niet permanent blijft meedraaien ??

• toine60

Aanvullend op Wimpie, als je de airco aan hebt staan zal de ventilator bij de radiator ook draaien. Op zich zou het voor de temperatuur aanduiding niet uit mogen maken, maar het kan wel.

• vleutmans

erg raar

mijn motor temp. indicator haalt enkel 4 streepjes tijdens filerijden, en daar blijft ie dan ook op, zelfs wanneer de koel-ventilator aangaat.

Als ik uit de file kom zakt de temperatuur terug naar 2 streepjes. Het kan dus zijn dat mijn motor dan bijv. 5 graden celcius kouder is dan die zou moeten zijn door een niet goed werkende thermostaat.

Ik laat bij de komende onderhoudsbeurt van 115000 (bijna bijna) maar gewoon de thermostaat vervangen (kan niet duur zijn, en kan zeker geen kwaad), en als ik dan nog steeds 2 streepjes zie, weet ik tenminste dat de motortemperatuur in orde is en slechts de temperatuur “sensor” afwijkend.

Dus wanneer jouw thermostaat vervangen is, dan is je motortemperatuur ook echt in orde en hoef je je (naar mijn mening) in principe niet druk te maken om die 2 ipv 4 streepjes.

Wanneer mijn thermostaat vervangen is post ik de resultaten weer.

Groeten

Michel

• corli

staat de kachel aan? want de kachel neemt ook warmte op. als hij op

volop verwarmen staat,dan komt de temperatuur veel moeilijker omhoog.

dus probeer met de kachel aan en daarna kachel uit

gegroet corli

• compie67

Nou het is meer van, ik heb altijd rond gereden met vier streepjes, en nu ineens zelfs na vervangen thermostaat komt die niet boven de twee uit.

of ik heb al rond gereden met een thermostaat die stuk was, of…….klopt iets niet.

Geen dacia dealer/monteur online??

• vleutmans

Hoi Compie,

dan blijft je temperatuur“sensor” nog over als verdachte. Ik lees in je verhaal niet dat deze vervangen is.

De temperatuur van je blok is met een nieuwe thermostaat wel OK, als jij dan op je temperatuurmetertje nog te weinig ziet, dan kan dat enkel de temp. sensor nog zijn. (hetzelfde verhaal geldt dan voor mij als ik de reparatie laat uitvoeren en met hetzelfde resultaat).

iemand anders misschien nog tips ?

Gr.

Michel

• Jacq

Kan het niet zo zijn dat de temperatuurmeter op de grens tussen twee of vier streepjes staat en bij kouder weer dus 2 streepjes aangeeft. En dat als het een (traploos) wijzertje was geweest, je het verschil niet eens gemerkt zou hebben? En dat er dus niet zo veel aan de hand is. Of is dit te simpel gedacht.

• vleutmans

Hoi Jacq,

Al 3 jaar geeft de temperatuurmeter ( incl. winters) 4 streepjes aan, tot zowat een maand geleden.

Ik weet het ook niet hoe het kan, misschien zonnevlekken activiteit, hihi :-)

In ieder geval laat ik de thermostaat vervangen (is vrij goedkoop) en dan zien we wel weer verder.

Ik denk niet dat er iets ernstigs aan de hand is, want de binnenverwarming op zich doet het nog prima ;-)

Groeten

Michel