Interval op ruitenwisser achter.

• (T.A.F.K.A.)R.P.

Pfff…

Wah'n gedoe, Adriaan, ehhh… Avaka. Ben ik even blij dat mijn MCV gewoon, ehhh.., géén achterruite(n)wisser heeft. En ook geen sproeiert. Nooit gemist ook.

:-P

Groetjes..! -Ben net over de 50.000 heen, overigens-

(T.A.F.K.A.)R.P., ehhh… Reggie

;-)

• Avaka

Reggieeeeeee!!!!!

Hij leeft (bestaat) nog!

Ja inderdaad een gedoe. Maar als je uit zuinigheids overwegingen niet eens een achterwisser hebt…….. zal je ook de behoefte tot een interval niet ondervinden!

Dat haalt je de koekoek! Ik ben er blij mee… (en ik had weer even wat te knutselen, je kent me toch?) :)

• HenkM

Hey R.P. is back, welcome :)-D .

Hoop dat je niet boos wordt als ik Jubbels advies ga vragen om het schakelingetje ook toe te passen in de bestelde Duster :)o .

• koekoek

Hallo Beste

Ik heb de interval van conrad gister in elkaar gesoldeerd , nu wil ik deze testen hoe kan ik dit doen op een eenvoudige manier , zonder dat er ergens rook vandaan komt .

Groet Dirk tot morgen op de D dag

• Avaka

Hoe bedoel je testen koekoek? Het schakelingetje zelf kan je testen door er een 9V batterijtje op aan te sluiten.

Als je het in de auto wilt testen (het werkt gewoon hoor) zal je toch de die witte draad moeten onderbreken.

De inschakelpuls op 1 seconde zetten werkt bij mij goed. De pauze heb ik nu op 20 seconden staan.

Ben je morgen op het Doornse gat? Dan kan ik je eea wel laten zien.

• Mick

Hallo

Ik wil deze kit aanschaffen voor een interval te regelen op men ruitenwisser vooraan ,op men oldtimer (heeft on – traag—–snel stand)

De ze kit spreekt mij wel aan maar ik begrijp niet goed wat u bedoeld met

"Als je de +UV doorverbindt met je originele schakelaar en met het middencontact (C) van het relais,

en relaiscontact (S) met de ruitenwissermotor dan werkt alles."

+ uv ok

c middencontact van het relais???

s relaiscontact?????

Kunt u me daarmee helpen met deze verbindingen?

Ik heb geen relais tussen men ruitenwisser motor en schakelaar

Moet ik er een tussen zetten ?

vriendelijke groeten

Mick

• Jubbels

Nee, er hoeft geen relais tussengezet te worden, relais zit op het printje van Conrad.

Als je het printje in mekaar hebt gesoldeerd dan verbind je op dit printje de “+UV” met “C”.

Dit is nodig voor de electronica van de timer.

Dan knip je de draad die van de ruitenwisserschakelaar naar de ruitenwissermotor loopt door. Zou in jouw geval de “traagdraad” nemen.

Het eind van de doorgeknipte draad die van de ruitenwisserschakelaar komt maak je vast op de print “+UV”

Het andere eind (wat naar de ruitenwissermotor loopt) maak je vast op de print “S”.

Niet vergeten de massa (-12 volt) vast te maken op de print op “GND”.

Hierna kun je de contactduur en pauze instellen.

• Avaka

Bij een oldtimer loop je wel de kans dat de interval schakeling de wisser halverwege de ruit laat staan.

Zou me niet verbazen wanneer er geen ‘retour’ sleepcontact op de ruitenwisser motor zit.

En dan werkt dit schakelingetje niet fijn.

• Jubbels

Even een aanvulling op het interval-relais.

Soms haperde de achterwisser wel eens.

Na bestuderen van het electrisch schema van de MCV zag ik dat de schakelaar van de achterwisser

12 volt op het motortje zet. Als de ruitenwisser niet aan staat zit er “massa” op het motortje.

Er zit dus geen sleepcontact maar een relais in het wissermotortje.

Dit is makkelijk na te bootsen door de draad die van de schakelaar komt op relaiscontact S te zetten en door te verbinden met de +UB.

De draad die naar de wissermotor gaat op C en aansluiting Ö aan de massa leggen.

Werkt nu zonder haperingen sinds juni van dit jaar.