nieuwe banden ?

• Avaka

Dat ga ik waarschijnlijk ook wel halen:

http://dacia.startpagina.nl/prikbord/10927254/10931995/re-nieuwe-banden-#msg-10931995

• Remco Jan

Ik vind 46000 km eerlijk gezegd niet zo heel veel. Op mijn Focus zitten Michelin zomerbanden en Bridgestone winterbanden. De teller staat nu op 155.000 km en het profiel is nog prima.

• GJ

Wat is dat laatste nou weer voor onzinopmerking? Een goed testrapport is met de nodige deskundigheid opgesteld aan de hand van objectieve en reproduceerdbare meetmethoden. Jij gaat liever af op wat een enkeling (waarvan je geen idee heeft waar, wanneer en onder wat voor omstandigheden die persoon gereden heeft) ervaart. Slim….

• DerRudy

@GJ,

Onzinopmerking: Tja dat is dan jouw mening ik vraag het tenslotte aan Peter en ik mag dan toch verwachten dat hij niet plotseling (met zijn nieuwe banden) zijn rijstijl drastisch zal veranderen.

Kijk om je een voorbeeld te geven: er zal best heel wat ‘huiswerk’ gemaakt zijn bij het bepalen van bv de Verbruikgegevens maar die slik ik ook niet als ‘Zoete Koek’ kloppen nl in de praktijk ook niet veel van.

Wat de theorie is toets ik graag met de praktijk.

Ik werd ook voor gek versleten door een theoreticus (hier op het forum) toen ik aangaf dat het verbruik bij winterbanden iets hoger ligt dan bij zomerbandjes (nb bij drie verschillende auto,s en verschillende bandjes), dan denk ik tja iets van een papiertje oplezen deed mijn schoolmeester ook (en die had het ook soms ook wel mis).

Mgr

Ruud

• ger 52

in testen zullen best minimale verschillen meetbaar zijn. Belangrijker is de juiste bandenspanning en rijstijl. Voor de rest is het een kwestie van een bepaald gevoel hebben bij een bepaald merk band. Mijn peugeot werd destijds afgeleverd op bridgestone banden, eerste montage. voldeden prima was niets mis mee. Toch koos ik bij vervanging om michelin. Beter? Nee zeker niet maar het is een gevoel dat een Franse band (hoewel de meeste niet eens uit frankrijk komen) hoort onder een franse auto.

• GJ

Die verbruiksgegevens zijn via een standaard meetmethode tot stand gekomen, waardoor je verschillende auto's objectief kunt vergelijken. Dat je die cijfers in de praktijk niet haalt komt omdat je in een ander gemiddeld rijgedrag/rijomstandigheden hebt dan de meetnorm. Als je zelf verbruiksmetingen gaat doen volgens de EU norm dan haal je echt wel de cijfers die opgegeven worden.

Iedere andere vorm van metingen dan volgens een gestandardiseerde meetmethode zijn onbruikbaar, want ze zijn niet reproduceerbaar.

• henk

michelin dat is voor mij de beste band. die maak het minste lawaai. bij mijn dacia lech er dunlop onder. dat is ook een prima band vooral dunlop winter sneeuw ving ik een prima band voor de winter

• HenkM

Helemaal mee eens.

Op basis van “mijn” verbruikscijfers lijken de Michelins een spectaculaire besparing op te leveren t.o.v. de Debica's.

Wat echter meetelt is dat tussen de Debica's en de Michelins winterbanden waren gemonteerd en de MCV ondertussen menig kilometer meer was ingereden.

Die winterbanden maakten meteen duidelijk dat qua grip de Debica's niet echt geweldig waren.

Na de winterbanden zijn de Debica's niet meer gemonteerd en zijn Michelin energy savers gemonteerd (Debica's vielen ook tegen qua geluid t.o.v. de winterbanden terwijl die winterbanden bij de Laguna duidelijk rumoeriger waren als Michelins).

De Michelins waren een verademing, niet alleen qua geluid maar zeker ook qua grip.

Terug naar de essentie: zijn de Michelins zuiniger?

Subjectief t.o.v. de Debica's: JA

Subjectief t.o.v. mijn Fulda winterslofjes: JA

Bij de berekeningen heb ik het verbruik gecorrigeerd t.o.v. de afrollengte omdat de fulda's en Debica's een andere maat hebben.

Ondanks het hogere verbruik en meer geluid van de Fulda Kristal Montero's heb ik “afgelopen” winterperiode enorm genoten van het voordeel van winterrubber t.o.v. zomerbanden (tu) .

• harry

De banden met de laagste rolweerstand gemeten in onafhankelijke instanties zoals ANWB/ ADAC/ Autoweek e.d. zijn toch wel de

Michelin Energy Saver en Continental ContiEcoContact 3… (aar ok, dat scheelt dan hooguit 1% op je totaal gemiddelde verbruik.)

In het verleden heb ik de goedkope banden wel geprobeerd waarvan ik het laatste glibberbanden nog niet half opgereden heb om naar de Profile te rijden om er alstjeblieft Michelins op te leggen! Ik was er echt helemaal klaar mee om in onverwachte situaties compleet verrast te worden door een stel dwijlbanden, en dat met een

beheerste rijstijl. Na mijn tweede set Michelin Energy's wil ik de Continental ContiEcoContact 3 uitproberen omdat die als nog stillere band uit de test kwamen.

• Martin.N

Ik kan de mening van arno vd veer helemaal delen. een wereld van verschil. die poolse troep had nooit onder de dacia afgeleverd mogen worden