nieuwe banden ?

• henk

de continental conti Eco contact. zit standart onder de daciasandero. lauriate of micheling een van deze merken word standart gemonteerd het zijn beide top banden

• Hans

Re: nieuwe banden ?

Gepost door: harry ()

Datum: 07 maart 2010 22:43

Citaat:

“ Ik was er echt helemaal klaar mee om in onverwachte situaties compleet verrast te worden door een stel dwijlbanden, ”

Wat zijn in vredesnaam dwijlbanden? Ik kom zoveel dingen tegen in deze groep die ik niet begrijp, dat ik er een compleet minderwaardigheidscomplex aan overhoud.

Hans.

• harry

Nou Henk, dat minderwaardigheidscomplex wil ik je niet aanpraten, ik uit mijn mening maar.

Onder mijn auto's heb ik banden gehad van de merken Tigar, Tyfoon, Hankook en Toyo (over die laatste geen kwaad woord).

De Tigar en Tyfoon banden boden gevaarlijk weinig grip als het geregend had, als er blad lag op de weg of op een straat van kinderkopjes (klinkers).

Hankook banden zitten onder de auto van mijn vrouw, en ook niet aan te bevelen., ze mag er alleen mee de stad in van mij.

Een keer besloot ik de voorbanden te verwisselen voor Toyo, achter lagen Tigar banden met 4- 5mm profiel (genoeg toch?).

Ben daarna met die auto tot 3x toe om mijn as gedraaid in een half jaar, in verschillende situaties, omdat de achterkant uitbrak door die Tigar achterbanden, terwijl de Toyo voorbanden genoeg grip hadden!

Gelukkig in alle gevallen niemand geraakt, en daarna zelfs vrienden gemaakt, de bandenboer, hahah!

Moraal van het verhaal;

1. Rijd op 4 banden van hetzelfde merk met dezelfde eigenschappen, een uitbrekende auto is levensgevaarlijk!

2. In het vervolg voor mij geen Tigar, Tyfoon of Hankook banden meer, (alhoewel die laatste twee banden toch beter schijnen in tests als ze vroeger waren).

3. Bijkomende voordelen van goede banden waardeer ik, ze gaan ook nog vaak langer mee, zodat de extra uitgegeven Euro's niet helemaal weggegooid zijn.

4. Goede banden zijn merkbaar stiller (en banden met een lage rolweerstand ook nog ietsje zuiniger).

Tot zover mijn ervaringen met banden, m.v.g. Harry

• harry

Het vorige bericht was voor Hans bedoeld, ik zie dat ik het aan Henk gericht heb, excuus.

Zou dat komen omdat jullie namen zoveel op elkaar lijken? 8-)

• remcora

Is 46.000 veel? Ik rij al 58.000 op de orginele banden en volgens mij zit er nog veel profiel op. (minimaal 4mm) Dus waar voor mijn geld en ik ben dol op mijn getiewrapte verbouwde renault. Overigens ga ik volgend jaar wel voor wat stillere banden.

• Hans

Hoi,

Goodyear Vector 4 seizoenen banden.

Zijn stil en presteren prima in de sneeuw.

• frans5

Hallo Henk.

Op mijn Duster zijn af fabriek Michelin banden gemonteerd die haast geen hoorbaar of hinderlijk geluid maken, ik controleer dat door op de weg met een snelheid van 100 km even de koppeling in te trappen zodat de motor stationair draait en je alleen de banden op het wegdek kan beluisteren.

Zoals meerdere mensen op het forum al laten weten, er zijn meerdere merken banden die weinig geluid produceren en toch behoorlijk kilometers maken, maar idd hangt er bij een goede band een iets duurder prijskaartje.

Bij een autoband heb je nl te maken met compound en profiel, en dat bepaald een wegligging etc.

Het beste is om bij je Bandenleverancier goed de eigenschappen van een type band te vragen, en je zult zien dat toch de iets duurdere merken toch beter zullen presteren, en als je de prijs op de gereden kilometers deelt dan praat je over een wel zo,n klein verschil op een totaal gereden aantal km dat je daar niet naar moet kijken.

Ikzelf woon in een gebied met veel dijken waardoor ik veel zijwind heb, en daar is de michelinband voor mij de enige die de zijdelingse windstoten heel goed opvangt door de soepele schouderopbouw van het karkas.