automatische ruitenwisser/sproeier duster

• HenkM

Die Duster is er natuurlijk al geruime tijd en evenlang geniet ik van automatisch sproeien en wissen.

De wachttijd na start sproeien is ruim voldoende om de ruit nat te maken (tu) .

• Morris

Beste HenkM,

Ondanks alle commentaren hierboven, is het mij nog steeds niet duidelijk hoe ik automatisch kan sproeien en wissen. Waar / hoe kan ik erachter komen hoe een en ander in zijn werk gaat?

PS. Ik heb een Duster 1.6, 2x4 in Laureate uitvoering.

• Avaka

Verkeersveiligheid?

Ik zeg: Levensgevaarlijk die Dacia's……………….. (:P)

• HenkM

Er moet een kabel getrokken worden van de sproeierschakelaar naar de UCH (inboeard computer).

Kijk hier eens:

Klikkerdeklik

Op de laatste (4e) foto wordt afgetakt van een groene kabel, bij zowel de MCV fase1 en de Duster is deze kabel bruin.

Met wat lenigheid hoeft de UCH niet gedemonteerd te worden.

Verwijder de bekleding onder het dashboard:

Kijk onder het dashboard en voila: de UCH:

Het hendeltje van de stekker omlaagklappen (pijltjes) om de stekker te verwijderen:

Uit een stekker van een computer ventilator kan het “veertje” gebruikt worden, dit past in de stekker van de UCH (pin A7):

Totale klustijd: 20 minuten.

• Morris

HenkM,

Bedankt voor je reactie. Waar kan ik de draad van de ruitensproeier vinden? Je zult wel begrijpen dat je hier te maken hebt met een leek, dus ik ben niet snel overtuigd.

PS. Als ik de reactie van DerRudy hieronder lees dan begrijp ik dat het een programmeer functie betreft.

• HenkM

@Morris,

Zonder extra kabel geen automatisch sproeien / wissen. Niet te programmeren dus.

De aansluiting zit in de kunstof kappen om de stuurkolom.

De vraag is of je als leek hier aan wil of moet beginnen zonder hulp van iemand die al wat vaker aan auto's (en hun elektronika) heeft gesleuteld.

• Morris

Waarschijnlijk heb je groot gelijk.

Henk, bedankt.

• Barrabas

Eindelijk nog eens een prima ontwerp met foto's en ook een klikkerdeklik verwijzing die ook nog eens werkt.Ga het meteen toepassen indien de weersomstandigheden beter worden.Bedankt voor de aanwijzingen.Wel zorgen dat je reservoir steeds gevuld is,anders…..ha,ha,ha!

• HenkM

Suc6, je zult er veel plezier van hebben (:P) .