Koelvloeistof meenemen op vakantie

• folkert

Mijn dacia dealer in groningen heeft me blauwachtige koelvloeistof aangeraden. Wat is eigenlijk het grote verschil tussen die verschillende kleuren.Deze koelvloeistof bevat 1.2 -ethaandiol. Er staat duidelijk op het tankje dat je het niet moet mengen met water en/of antivries. Dat verhaal van geen water bijvullen klopt dus waarschijnlijk wel.

• HenkM

De koelvloeistof in de auto hoeft maar een simpele taak uit te voeren: warmte overdragen. Water is hier bij uitstek een prima medium voor ware het niet zo dat het bij vorst bevriest (en ijs kun je niet verpompen).

Het verdunnen van de koelvloeistof met water (liefst demi of gedestilleerd water i.v.m. met kalk) doet NIETS af aan die overdracht van warmte maar verhoogd het vriespunt (de vloeistof zal bij een hogere temperatuur bevriezen).

Of het mengen van moderne koelmiddelen een drama is betwijfel ik, echt enge reacties tussen de “glycolen” lijken chemisch erg onwaarschijnlijk en of de extra dopes spectaculair reageren lijkt me sterk gezien hun concentratie.

Samenstelling (i.v.m. mengen) op basis van kleur is chemisch natuurlijk helemaal een giller (“I will make it the color you want” zegt de fabrikant).

• arie van es

Lieve mensen, vroeger, in mijn tijd kocht je bij de Lada dealer een vakantiepakket, bestaande uit boegiesetje, v-snaar, rotorkap, bendixwieltje, set koppelingsplaten, drukgroep, poelietrekker en e en nog meer onbenul. Van een moderne auto mag je verwachten dat je zonder problemen op vakantie kan gaan. Als er iets mis gaat kan je altijd bellen en de deler ter plekke komt naar je toe, om een oud veronica spreuk te gebruiken. Koelvloeistof, volgens mij is het verschil een kleurstofje. In noodgevallen mag je altijd gewoon water gebruiken. misschien na je vakantie ding even doorspoelen. Het komt allemaal goed. Heb ooit een uren op de wegenwacht van de ANWB bij Hazeldonk moeten wachten, Routmobiel bestond nog niet, dit vanwege het feit dat het vloeistofniveau te sterk was gedaald en een plas water onder de auto lag. Bleek loos alarm te zijn. water kwam van de airco en waterniveau kwam vanzelf weer op juiste hoogte.

• EricNL

Wijze woorden van mensen die kennelijk wel wat van auto's en motortechniek weten en niet iets zeggen omdat hun verstand op nul staat en als hapklare brokken kleurtjes bij elkaar gaan zoeken alsof het een kleuterklas is waarin we aan het spelen zijn. Trouwens mooi lada-pakket is dat trouwens. Sommige auto's kan je ook echt helemaal uit elkaar halen met 3 sleutels en een schroevendraaier he. De Dacia waar wij allemaal zo trots op zijn is daar ook zo'n voorbeeld van alleen dan in deze moderne tijd met iets. Heerlijk!

• Avaka

De zogenaamde nadelen van een Dacia zoals de harde plastics, de ‘oude’ maar bewezen Renault techniek, de eenvoudige opbouw, zichtbare schroefjes ed bieden ook voordelen. Voor de knutselaars onder ons is het een heerlijke auto omdat je zelf nog wat kunt doen. Wat extra 12V aansluitingen, extra grote speakers van 17cm, extra lampje in de kofferbak ed. Het zit er zo in, zonder problemen. Gewoon een kroonsteentje, even solderen of mooie AMP klemmetjes het kan allemaal zonder dat een CAN-bus systeem roet in het eten gooit.

En ja, ik neem wat koelvloeistof mee op vakantie. Heb hier toch al een busje staan met de originele Renault vloeistof. Dat past inderdaad nog wel ergens tussen de aardappels en frituurpan…. ;)