Reservewiel overnemen voor 3 tientjes

• DirkW

Hi Eric,

off topic

Ik had al een poging gedaan, want ik zag je PS in de openingspost. Heb nu opnieuw een email verstuurd.

Probeer het anders maar met een email naar mij : dwv bij xmsnet punt nl

on topic

Wat betreft lekke banden. Ik heb onlangs uitgerekend dat ik ongeveer een miljoen kilometer heb afgelegd in mijn auto's en ik heb één keer een lekke band gehad. Dat was in Zandvoort op een drukke zomerdag op de Boulevard :D. Toen heeft deze jongen de ANWB gebeld (had geen zin om op dat drukke punt mijn Hyundai H100 op te krikken etc..), was wel een uurtje wachten, maar toen de WW-man arriveerde had 'ie binnen een paar minuten een z.g. prop erin geperst en deelde me toen mee dat ik daar gerust mee kon blijven rijden. En dat bleek te kloppen.

Ik moest toen EUR 1,50 aan materiaalkosten afrekenen (tu), dus ik weet wel wat ik doe als ik weer eens een lekke band krijg B).

Dirk

• dacialogies

Nou, het viel allemaal mee, waar kwik fit meteen riep dat er een nieuwe band moest komen, werd er bij Euromaster hier in Emmen even netjes gekeken en binnen een half uur reed ik weer weg.Gerepareerde en opnieuw gebalanceerde band weer eronder, reservewiel weer netjes teruggehangen en een rekening van € 23,50 naast me op de stoel! (tu)

Maar evengoed blijf ik op zoek naar een ongebruikte Debica reserveband, voor als er straks wel nieuwe bandjes onder moeten. Overigens bleek ook bij mijn auto de re achterband meer gesleten dan de andere banden. Volgens de bandenman was dat een voor hen bekend verschijnsel bij de Dacia's.

• Willem

Het schijnt dat door de vele rotondes, en dan met name de mini rotondes, in ons wegennet het rechter achterwiel het meest slijt. Dit heeft volgens mij niets met het automerk te maken.

• Avaka

Dat het rechter achterwiel het meest slijt heeft niks met het merk te maken maar met al onze rotondes die we linksom moeten nemen. Is bij alle merken auto's met een starre achteras zo.

• dacialogies

Oké! Klinkt wel logies logisch. Maar ik blijf ze toch maar rechtsom nemen(:P)

• Avaka

Als je een rotonde rechtsom neemt dan rijd je tegen het verkeer in.

We slaan op een rotonde rechtsaf om hem linksom (tegen de klok in) te nemen.

Die Engelsen doen het al eeuwen verkeerd….. die slaan linksaf en nemen hem rechtsom (geloof ik)

Whatever………….. :D

• Dacioot

Dat van die rotondes snap ik niet helemaal. Uiteindelijk rijd je namelijk dezelfde richting uit als wanneer er geen rotonde was. Bij een rotonde waar je eigeniljk rechtdoor wil ga je dus net zoveel naar links als naar rechts (anders zou je nooit rechtdoor op het vervolg van de weg rijden). Kortom: bij (mini)rotondes maak je gemiddeld net zo veel bochten naar links als naar rechts.

Maar dan hebben we het nog niet eens gehad over de klaverbladen die menigeen regelmatig rijdt. Daarvan is wel duidelijk dat je altijd meer bochten naar rechts maakt dan nodig. Wat daarvan het slijtageeffect is zou ik niet weten.

Tja, en dan nog het Corioliseffect… (wikipedia)

• EricNL2

Ja, logisch is het dat de rechterachterband het snelst verslijt. Die krijgt de korte bocht bij rotondes steeds waarbij veel gewrongen wordt.. De linkerachterband krijgt een ruime bocht, die kan dat gewring nog wel een beetje opvangen snap ik.

Klaverbladen hebben zowel voor links als rechts een ruime bocht, maar mocht je een paar dagen klaverblad rijden dan zal ook daarbij het rechterachterwie daarvan het meest te lijden hebben. Tenminste, als het niet in engeland is…

Dat effect… tsja, ga er maar een dagje voor zitten om die formules op te lossen op de wikipediasite. Wij horen graag wat je conclusie is.

• Frank

In navolging van de initiële reactie:

Heeft iemand toevallig een Barum reservewiel ter ruil. Ik ben ook bereid hier 30 euro voor te geven. Mijn eigen wiel heeft ook rond de 2-3 minimeter profiel (prima als reservewiel)?

Liefst omgeving Berkel en Rodenrijs (of Den Haag, Rotterdam, Delft, Zoetermeer).

Groet en bedankt,

Frank