Banden spanning Duster.

• tonnie

ik dacht dat er alleen nog michelins onder de duster werden gezet,mijn duster is van 4 augustus en hier zitten Michelin latitude tour

onder en heb nog geen controle op de spanning gedaan maar is zo tezien ook niet nodig ze staan er goed bij

• RonG

Heb de spanning nog niet gecontroleerd.

Ga van de week de banden met stikstof laten vullen.

Dan blijven ze zeker op spanning.

Gr.

Ron

• Willem

Banden vullen met stikstof, lopen ze minder snel leeg.

• Henkes

Wist je dat er in lucht al ruim 78 procent stikstof zit?

Dat stikstofverhaal in de banden lijkt mij een broodje aap verhaal waar veel mensen denken baat bij te hebben.

Beter is om je banden minstens elke maand even te controleren op de juiste spanning.

• HenkM

Schijnt ook een thermisch verhaal te zijn maaarrr….

Ik hoef niet met honderden km's per uur vol in de ankers i.v.m. een te korte landingsbaan en heb ook geen honderden pk's om op het laatste moment voor iedere bocht vol in de ankers te gaan zoals een F1 bolide.

Ik controleer wèl regelmatig mijn bandenspanning met een fatsoenlijke manometer (niet zo eentje die tot 12 bar gaat) en hoef nauwelijks 1 maal per jaar een beetje bij te pompen (0,1 à 0,2 bar).

Voor mensen die er een beter gevoel bij hebben als ze stikstof vullen: vooral niet laten, het kan in ieder geval geen kwaad. Ikzelf zie er nauwelijks voordeel in en blaas het spul lekker met mijn eigen compressor op druk (oh ja, die compressor levert natuurlijk droge en olie-vrije lucht).

• Avaka

Als je het nodig vind om je banden met stikstof te vullen is dat prima natuurlijk.

Maar doe het dan wel goed. Je moet minimaal je banden 2x laten leeglopen (ja de stikstof er weer uit) om zo het percentage ‘buitenlucht’ te minimaliseren. Veel bestuurders denken dat ze op stikstof gevulde banden rijden terwijl dat helemaal niet zo is.

• Hans

Zorro Schreef:

——————————————————-

Trouwens stikstof wordt ook in ontelbare

> andere toepassingen gebruikt met alleen maar

> voordelen wat ik van lucht niet kan zeggen.

Nou, het grootste voordeel van lucht vind ik toch wel, dat je het kunt gebruiken om te ademen.

Hans.

• HenkM

“wel met zuurstof”:

Pure zuurstof in niet wenselijk om te ademen of ergens voor te gebruiken mits je enorm goed weet waar je mee bezig bent.

Gelukkig is er in de natuur LUCHT, een mengsel van beiden waardoor het gebruik niet meer levensgevaarlijk is zoals wel het geval kan zijn met de afzonderlijke componenten: zuurstof / stikstof /CO2 en nog wat edelgassen.

Die lucht werkt voor mij i.i.g al jaren prima in mijn (en die van vele met mij) bandjes :)-D .

• HenkM

(tu) In de Proces industie noemen we dat purgen (tu) .

• Willem

Stikstof is “dikker” dan lucht.

lucht heeft 20% zuurstof en die verdwijnt langzaam door het rubber omdat de moleculen van zuurstof veel kleiner zijn dan van stikstof.

Het leukste zou zijn om de bandjes te vullen met waterstof, de dunste stof op aarde, dan staan ze morgen weer leeg :-)

Willem - als dit gelul in de ruimte is hoor ik het graag-