hoe ver kom je op een tank autogas ? Duster 4x2

• DerRudy

@Duster op gas,

Van de druk bij de pomp klopt helemaal, in principe zou dat 8 BAR moeten zijn, maar ook hier zijn geringe afwijkingen mogelijk.

Denk bv maar aan de temperatuur (LPG tank MOET nl bovengronds staan ivm veiligheid) en afwijkingen in kleppen etc.

In het verleden heb ik verschillende LPG installaties in mogen bouwen (G1 en G2) en daar werden vlotter systemen gebruikt (ook bij de huidige systemen) met een electronische weerstand (Ohmse waarde).

Wij moesten (toen al) het juiste vlotter-systeem (voor een Donut-tank of een ouderwetse Cilinder-tank) inleren op de LPG regeleenheid (aan de hand van de capaciteit van de tank).

Ik weet dat er een hoop Cowboys het vlotter-systeem afregelen (lees: verrampeneren) door de vlotter te verbuigen, tja en dan klopt er helemaal niets meer van de specificaties die de fabrikant stelt.

Wat ik hier probeer te zeggen, dat verbuigen van een meet/regel unit dat is echt prutswerk.

mgr

Ruud

• DerRudy

Even wat aanvullende informatie, het zg vlotter systeem bedient ook de zg 80% vul-begrenzer.

Maar ik had begrepen (ergens op dit forum) dat het Gas inbouw station de nauwkeurigheid van deze begrenzer af deed als ‘binnen de perken’.

Dus ben heeel benieuwd wat ze nu gaan doen.

Ik hoor (lees:lees) het wel.

mgr

Ruud

• Lien78

Ik heb van de week Bochane V'daal even gebeld erover, en ze gaven aan dat ik het nog een tankbeurt of twee, drie aan moest kijken. Als ik er niet meer dan 53 liter in kreeg, en het rode lampje bij ca. 200km. rijden al ging branden, moest er even naar gekeken worden. Het was niet schadelijk, maar voor mij beide wel irritant natuurlijk.

5 liter meer tanken is ruim 50km. verder rijden immers! En waar heb je die lampjes anders voor? Nu was ik al gewend om de dagteller te gebruiken om de gastank-inhoud in de smiezen te houden, maar netjes is het niet van ze.

Over verbuigen van vlotters heb ik niks gehoord trouwens. Ik kijk het nog even aan, en neem anders weer contact met ze op. Ben verder heel tevreden over rijden op gas in de Duster: hij is stiller geworden, mooi meegenomen!

• alfons

hallo mensen

na 580 km

ging er 54 liter in de lpg tank

nu kijken of we er 600 km op een tank kunnen halen

met vr groet alfons

• ger 52

gemiddeld gebruik, 1 liter lpg op 10, is netjes. met varavan er achter, krap 1 op 8. Ook netjes.

zal op apart item mijn ervaringen schrijven over de duster als caravantrekker.

• HenkM

560 km is i.i.g. al gehaald.

• jeroen

@ Lien78,

Bij mij vooralsnog het zelfde; LPG meter gaat op rood bij plm 250km, doorgereden totdat de tank volledig leeg was. Daarna ‘slechts’ 53L kunnen tanken.

Dit is mijn 6e auto op LPG, nooit eerder meegemaakt dit dat zich voordeed; de lampjes dienen linear te verlopen, elk lampje staat dus voor zo'n 11 liter gas.

LPG inbouw van mijn Duster is ook bij Bochane Veenendaal gedaan. Inmiddels 3300km gereden, waarvan 1500 op LPG.

Gemiddeld verbruik bij mij net iets beter dan 1 op 9, valt wel beetje tegen rekening houdend met het feit dat het voornamelijk snelweg km's zijn (120km/u).

Ander vraagje: waar is bij jou de lpg-schakelaar gemonteerd? Bij mij rechts(!) naast de versnellingspook, maw buiten zicht als ie in zijn 5 staat…

(heb dit reeds aangekaart bij Bochane)

Grtn,

Jeroen

• HenkM

Daar zat de mijne aanvankelijk ook, mijn dealer heeft hem voor me verplaatst naar een plekje naast de aansteker:

• DerRudy

@henkm,

Kijk dat is nu een briljante plaats voor de Schakelaar/Niveaumeter.

mgr

Ruud

• HenkM

(:P) Vond ik ook een “lekker plekkie” (:P)

Het oorspronkelijke gat (het dopje is te zien) wordt t.z.t. voorzien van een aansteker / USB lader.