Zijn er Sandero 1.2 rijders die een caravan trekken?
Ikzelf rij met een Sandero 1.2 en zou er een Eriba Touring willen mee trekken van ongeveer 800 kilogram.
Zou dat lukken of zou ik best maar afzien van de aankoop van een caravan.
Deze Sandero 1.2 heeft om een caravan te zeulen wel erg weinig vermogen en komt vooral koppel tekort.
In Nederland zal het allemaal nog wel gaan, maar in het (middel)gebergte kom je al snel in de problemen.
Eriba Touring Triton 410 is met 780 kg duidelijk te zwaar
Eriba Touring Familia 310 is 660 kg in ieder geval in NL geschikt.
Hier kan je het uitrekenen: http://caravantrekker.nl/basisberekening/trekkrachtrapport.php
Herke & Brigit
http://mcvjournaal.punt.nl/
Met de Sandero 1.6 is een camplet een fluitje van een eurocent()
met een 1.2 moet dit ook wel lukken, maar een Eriba zou ik hier niet achter haken, dit rijdt denk ik niet ontspannen.
Een Camplet is echter een prima alternatief, leuke vouwwagen en in mum van tijd op te zetten en qua verbruik van de trekauto ook zeer economisch. (zie ook mijn review op Autoweek).
groet van een Dacampletsanderopvouwwagengebruiker.
@Frank,
Misschien kan ons verhaal je iets op weg helpen?
Wij rijden niet in een Sandero1,2 16v, maar in een 1,4 MPI 8v op benzine.
Kort nadat wij onze Sandero 1,4 kochten, werd de 1,2 16v leverbaar.
Mijn eerste reactie was: zijn we te vroeg geweest. Onze ritjes, bijna nooit snelweg, nooit zwaar beladen, enz, zouden prima met de toen nieuwe 1,2 gedaan kunnen worden!
De gezondheid van mijn vrouw liet lange ritten ook niet toe en vakantie ook niet.
Maar ja, haar gezondheid werd iets beter en toen gingen wij denken aan een kleine caravan.
Onze belangrijkste eis was niet het gewicht, maar of de caravan op ons erf kon.
We kunnen hem dan pakken op het moment dat haar gezondheid het toelaat.
Na lang zoeken vonden we een hele mooie Eriba Touring Puck met een beladen max. gewicht van 600 kg.
Toen was ik heel blij dat wij niet een 1,2 16v motor hadden, want dan hadden zelfs deze kleine en lichte caravan niet kunnen trekken!
Mijn ervaring met de 1,2 16v heb ik opgedaan met een Renault Clio. Ik kreeg sterk het idee dat met deze motor hooguit een kleine vouwcaravan getrokken kan worden.
Mijn ervaringen met de 1,4 motor zijn zeer redelijk. (Wij blijven altijd in Nederland.)
De 1,4 heeft een voor een dergelijke motor een fraaie koppelkromme: van 2600 tot 4600 toeren een koppel boven de 110 Nm.
Bij de 1,2 16v is dat veel minder en dan ook nog bij hogere toeren.
Bij een aquaduct of tunnel even terug naar de 4de versnelling; geen probleem.
Deze zomer in dat “noodweer weekend” windkracht 7 à 8 tegen en in de zij, prima te doen.
Je moet voor jezelf wel het idee van zo min mogelijk toeren van je af zetten; lekker laten brullen! Op tijd terug schakelen; tijdens dit noodweer reden we hoofdzakelijk in z’n 4de versnelling.
Ik moet zeggen; ik ben toen wel een beetje van dat motortje gaan houden! Het voelt lekker stoer. Bij mijn Volvo had je er nooit erg in, nu voer je echt een gevecht, het is veel meer avontuur.
Wat mij ook opviel is dat de Sandero ontzettend stabiel is; weinig last van de wind, heel koersvast.
In “normale” omstandigheden ook een heel redelijk verbruik; weinig meer dan zonder caravan.
In Nederland is de combinatie “Eriba Puck en de Dacia Sandero 1,4 MPI” heel goed te doen.
Ik zou er echter niet mee naar het buitenland gaan!
En toch, als wij op het moment van aanschaf al van plan waren geweest een caravan te kopen hadden wij een 1,6 MPI gekocht, dat wel.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal!
Groeten,
Ben
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?