Distributieriem vervangen ??

• peter.h

De distributieriem vervangen is van groot belang!

Kijk in je onderhoudsboekje, daar staat de interval precies in. Anders kan je bij je dealer langs gaan en die kan het onderhoudsschema van je Dacia uitdraaien.

Daar staat op bij welke stand of periode de riem moet worden vernieuwd.

Als je de distributieriem niet vervangt en hij breekt is je motor kapot. De kleppen slaan dan krom met alle ellende van dien.

Je kunt je dan diep in de buidel tasten voor enkele duizenden euro's. Coulance van Dacìa is er dan niet bij!

Je kunt ook info vinden op de site van de ANWB auto onderhoud.

Als je onder zware omstandigheden rijdt, heel veel korte stukjes of extreem trekken ( caravan ) is de interval vaak nog eerder!

Ik laat de distributieriem van onze Sandero bij 90.000 km. vervangen!

En dat is volgend jaar al

Groeten uit Alphen aan den Rijn,

Peter en Margot..

• Wendy

Hallo allemaal,

Bedankt voor alle reacties, ik ben er in ieder geval mee opgeschoten.

Heb dus bij de garage nog een keer gevraagd waarom en het gaat inderdaad om het uitdrogen van het rubber.

Heb gelijk een prijsopgave gevraagd en ik kom voor een grote beurd, apk en de distributieriem op 780 euro incl.

Tot nu toe ben ik 35, 65 en 65 kwijt voor drie service checks….. dus als ik die 780 erbij optel over 4 jaar valt het wel mee gelukkig.

Kan even gaan sparen…… groetjes, Wendy

• Rick

“Volgens mijn sandero 1.2 16 klepper, zit hier geen distrbutieriem”

Eerlijk gezegd weet ik niet of de Sandero 1.2 van een ketting is voorzien.. Afgezien van iets meer lawaai, een ketting scheelt wel aanzienlijk in de kosten dacht ik zo..

De vraag is dus: heeft de Sandero 1.2 geen distributie-riem maar een -ketting?

• j. buffing

De oudere Twingo (1996 1997) hadden een 1.2 motor met 8 kleppen en inderdaad géén riem maar een ketting.

De tegenwoordige 1.2 en 1.2 16v hebben allebei een riem (dus geen ketting)

Er zijn tegenwoordig bijna geen nieuwe motoren meer met distributieketting.

Het enige verschil is dat de motoren tegenwoordig een motormanagement hebben en deze regelt de brandstofinspuiting en de ontsteking en dergelijke.

Vroeger had je een Carburator en een mechanische ontsteking maar door nieuwe de Milieueisen kan dat niet meer.

Groetjes

Jan

• DeJohan

Jawel de vvtv motoren van Toyota hebben allemaal een ketting. Juist steeds meer fabrikanten gaan weer naar een ketting ipv een riem.

• Rick

“Er zijn tegenwoordig bijna geen nieuwe motoren meer met distributieketting. ”

Ik zet m'n vraagtekens bij de bovenstaande opmerking.

“Een distributieketting vergt weinig onderhoud. Er zijn een aantal fabrikanten weer overgestapt naar de ketting, na verbeteringen op het gebied van geluid en wrijving.”

http://www.marcovw.nl/Motor/Distributie/distributie.htm

“Inderdaad gaan tal van fabrikanten over op kettingen: er zijn namelijk teveel praktijkproblemen met tandriemen. Het is de bedoeling dat de distributie onderhoudsvrij gedurende de hele levensduur van een motor functioneert.”

http://www.amt.nl/Nieuws/Distributie-met-tandriem-of-ketting-200612.htm

“een distributieketting is gewoon een duurdere en bertouwbaardere constructie.”

http://www.goeievraag.nl/vraag/distributie-riemen-ketting.11987

Toch jammer, de Sandero heeft geen distributieketting

• marjolein

ik hoorde dat het vervangen van de distributieriem heel duur is, weet iemand wat dat ongeveer kost en of je het zelf kan doen als je een beetje handig bent??

• Mark L.

Wel raar;

Ik hoor hier zeggen dat dat de 1.6 16V moter van de MCV om 120000kilometer of 6 jaar (wat éérst komt) een nieuwe distributie riem moet krijgen. In mijn boekje staat echter, en dit word bevestigd door de dealer, 120000kilomter of 5 jaar (wat éérst komt) !

• Avaka

De 1.6.16v moet een nieuwe distributie bij 120k of na 5 jaar. Which ever come's first.

• Marcel

Er is tegen mij gezegd, dat de riem kan uitdrogen na een aantal jaren.