Aanhoudende problemen trillingen Duster

• sanderje

Een update voor geinteresseerden.

Inmiddels is het onderzoek door Renault uitgevoerd.

De monteur van Renault heeft de twee dagen diverse tests uitgevoerd.

Uitslag is dat het probleem is gereproduceerd; analyse van Renault is als volgt;

De/een Duster met stalen velgen vertoont bij een (constante) snelheid van 130km/u op enig moment trillingen (betreft snelheid op de teller = 125km/u echte km's).

Deze trillingen zijn duidelijk zichtbaar en voelbaar in het stuur en worden veroorzaakt door oneffenheden, sporen in het wegdek (m.i. ook door flauwe bochten).

De trillingen schieten er als het ware in, houden dan vervolgens aan totdat weer een lagere snelheid wordt gereden.

En nu komt het(!), conclusie Renault; eigenschap is product-conform, maw ‘works as designed’!

Vervolgens ontving ik bericht van Renault dat omwille van coulance(!) toch de wielen vervangen zijn in LM-velgen (model Duster).

Inmiddels heb ik 1 dag gereden en tot nu toe een duidelijk veranderd & verbeterd weggedrag waargenomen (rustiger, stabieler).

Tot nu toe heb ik de specifieke trillingen niet waargenomen.

Hierbij dien ik wel te vermelden dat ik nog niet veel km's gemaakt heb en nog uitvoerig zal testen de komende week.

Ofschoon ik nog niet 100% zeker ben dat het probleem hiermee opgelost is, kan al wel vermelden dat ik zeer dankbaar ben voor de rol van dealer Bochane hierin, mede door hun inzet, probleem-onderkenning en bereidwilligheid zijn we tot deze (vooralsnog) oplossing gekomen. Bravo!

(update testresultaten volgt nog)

• HenkM

Zoals al elders aangegeven heb ik nu winterwieltjes. Het zijn standaard stalen velgen (dus anders als de velgen van de Laureate) en ook deze trillen NIET.

• sanderje

Update:

inmiddels zo'n 1000km probleemloos gereden, vreemd of niet, maar probleem is opgelost!

• HenkM

(tu)

• Avaka

Uiteindelijk netjes opgelost dus! (tu)

Persoonlijk heb ik dit topic nauwgezet gevolgd. Ook veel nagedacht wat dit zou kunnen zijn.

Heb er niet echt een verklaring voor behalve dat elke auto binnen bepaalde toleranties wordt gebouwd.

Mogelijk zat jouw Daas toevallig op een bepaalde ‘buiten’ grens, zodat onder bepaalde omstandigheden

(velg / band / snelheid / wegdek / afstelling stabilisator stang / ed) dit verschijnsel kon optreden.

Wie zal het zeggen.

Nogmaals: mooi dat het is opgelost.