Duster 4x2 of 4x4

  • Barrabas

    Er zijn nog honderd andere redenen om wel voor een 4x4 te gaan zeker voor de Duster.

    Als je het kan betalen ga je er toch voor zeker.Je hebt er alleen maar voordeel en plezier mee.

  • EvertK

    Een 4x2 met caravan op een helling en een nat wegdek(vooral op zebra's) komt soms moeilijk op gang.

    De voorwielen slippen dan makkelijk, doordat de voorkant van de auto minder op de aangedreven wielen drukt en de ondergrond glad is.

    Een duidelijk geval van “op”trekken.

    Een 4x4 heeft daar aanmerkelijk minder problemen mee (is mijn ervaring). De achterwielen worden automatisch bijgeschakeld als de voorwielen sneller draaien dan de achterwielen. In de “lockstand” moet het wel heel erg glad zijn wil er überhaupt iets slippen. Ook een achterwiel aangedreven auto is dan in het voordeel (bv. Mercedes).

  • Patrick

    Op 31/12/2010 een 1.6l 4x4 laureate gekocht met pack look en nog een aantal opties gekocht en kijk erg uit naar de levering in (hopelijk) april. De redenen waarom 4x4 ipv 4x2; als je wil zou je er off-road mee kunnen rijden, in het verleden heb ik dat wel eens gedaan en met de Duster 4x4 ga ik dat zeker weer vaker doen, zoals eerder door één van jullie aangegeven is het ook een leuk speeltje/hobby. Het veiliger rijden bij winterse omstandigheden of bij veel regen is ook een prettig idee. Het er is uiteraard niets mis met een 4x2 uitvoering, maar wij zijn van mening dat we er later spijt van zouden krijgen als je niet voor de 4x4 had gekozen.

    Ik heb de vraag al eerder voorbij zien komen, maar helaas geen antwoord; weet iemand of het verbruik in de 4x2 stand op de 4x4 uitvoering gelijk ligt met het verbruik van een 4x2 uitvoering. Alvast bedankt voor jullie reactie.

  • EvertK

    Ik vermoed dat de 4x4 in de auto-stand iets meer verbruikt dan in de 4x2 stand.

    Maar of dat hetzelfde is wat een “echte” 4x2 verbruikt weet ik niet.

    Een ieder heeft een andere rijstijl, dan zou ik zelf ook de 4x2 moeten rijden om hierover een uitspraak te doen.

    Ik vermoed dat de 4x2 goedkoper rijdt omdat deze wagen lichter is!

  • Morris

    Volgens mij zal de 4x4 onder alle omstandigheden meer verbuiken dan de 4x2. Hij is namelijk 100 kg zwaarder! Gewicht dat je mee moet slepen kost nou eenmaal brandstof. Daarnaast treden er extra wirijvingsverliezen op.

  • ed

    Dag Chilles,

    Inderdaad heb ik ook net nodige gelezen over de Parrot i8400 autoradio. Vaak ook negatief beoordeeld. Ik heb een aantal radio's liggen, maar proberen ga ik het wel met die Parrot i8400. Dat ie iets te lang zou zijn, zal ik gaan zien, anders wat weghalen aan autozijde. Ik kijk wel, maar maak me daar niet druk over. Ik heb de laatse firmware ook staan op de PC, wat simpel naar de radio is over te brengen. Ik zal het laten weten als ie in de Duster zit, eveneens hoelang de fix duurt met de telefoon….Gr, Ed

    offtopic

    Chilles Schreef:

    ——————————————————-

    > ed Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    > > bedieningssateliet aan stuurkolom (Parrot RK

    > i8400

    > > autoradio gaat er als vervanger in) *apart

    >

    > *Offtopic*

    >

    > Ben wel erg benieuwd naar je bevindingen over de

    > RKi8400.

    > Ik vind deze autoradio mooi bij de Duster passen,

    > maar lees een hoop “gedonder” over dit model.

    > (deels firmware, deels afmetingen)

    > De RKi8400 schijnt nogal lang te zijn.

    >

    > *Offtopic*

  • Barrabas

    Duster 4x4 1.6 16V Benzine: 3000km erg vlot rijdend,het moet vooruitgaan.

    Verbruik

    Stand 4x2: droog wegdek > 9 tot 9.5 L/100km ooit 8.2 gehad tijdens eerste 1000km.

    Stand 4x4AUTO: sneeuw,ijs,watergladheid,zoals voorbije weken, altijd in 4x4 > 10 L/100km.

    Stand 4x4AUTO: veldwegen,bosbouw,modder,dikke sneeuw,aanhanger+ paardentrailer > 11 tot 12 L/100km

    Stand 4x4: 4WD LOCK één keer ingeschakeld uit voorzorg,karresporen,maar niet nodig gehad.

    Duster zonder 4x4 geen idee,ook niet met diesel of gas.

    De 4x4 versie heeft een tussenbak,cardanas,achterdifferentieel en de extra aandrijfassen die ook meedraaien in 4x2 stand,denk ik toch,nog niet gezien :)

    Heeft ook een andere ophanging,rondom onafhankelijke McPhersons.

    Moet dus meer vermogen leveren en vermogen kost geld.

    Maar daar is het ook een SUV 4x4 voor.

    De cijfers worden helemaal anders als je economisch gaat rijden,maar dan kijk je beter naar iets anders uit.

    Vorig leven een Nissan Patrol Zescillinder in lijn 2800cc 115pk, slurpte DIESEL aan 150km/h 17 LITER/100km, had daarom ook een tank van 85 liter.

    Lada Niva's ook 1600cc konden er ook wat van om benzine te slurpen met een tankje van amper 40 liter.

  • EvertK

    Diesel 4x4 in de 4x2 stand, rustig rijdend, komt op minimaal 5,5-6 l/100km.

    In de 4x2 stand op minimaal 5,4-6 l/100km.

    Overigens heeft deze auto geen tussenbak, maar wel een andere overbrenging, vooral de eerste 3 versnellingen zijn erg klein.

    Zie ook: (http://www.daciast.nl/Duster/specificaties)

  • Patrick 4x4

    Allemaal bedankt voor de reacties, ik zal jullie hopelijk in april op de hoogte kunnen brengen van mijn bevindingen.

  • marten

    wij zijn nu twee weken de trotse bezitter van de duster 4x4 benzine .

    en de eerste 1100 km staan weer op de teller en ik moet zeggen dat ,

    duster stiller en beter rijdt als ons oude freelander

    dus er is weer een (:P)duster bij op s,heren wegen