Wegligging MCV met sneeuw

• Luc

Mag ik je een tip geven……. een Duster 4x4 kopen(tu)(Grapje he)

Vandaag bijna gans de dag op besneeuwde wegen in 4x4 gereden ONGELOFELIJK wat een ervaring !!

Grts Luc

• HenkM

Met de MCV heb ik alleen ervaring met winterbanden in de sneeuw: geen probleem.

De originele Debica's zijn er nooit meer opgekomen en vervangen door Michelins (de Debica's lieten in de zomer en bij regen al wat steekjes vallen, gelukkig nooit mee in de winter hoeven rijden).

• Henkes

Probeer eens Vredestein snowtrac, geweldig! Supergrip, altijd wegrijden in de sneeuw!

• LED-Lightning

Naar mijn weten is het bij sneeuw en gladheid nog altijd beter om wat smallere banden te hebben. Als de Megane bredere banden zou hebben heeft dat een negatieve invloed op de koersvastheid van de auto

• Vincent Arnhem

Meer gewicht is bij gladheid nooit een voordeel, het zwaartepunt wel. Dacia's hebben natuurlijk een vrij hoog zwaartepunt dat inderdaad op een onderstel staat dat deels voor een auto van een half maatje kleiner bedoeld is. De auto is dan ook absoluut niet sportief maar wel heel comfortabel. De Megane is sportiever en heeft daarom een betere gewichtsverdeling en grip. De tip om in de tweede versnelling weg te rijden is een hele goede bij gladheid, maar dit geldt ook voor hogere snelheden. Als je 80 rijdt en de auto in de derde versnelling zet en koppelt kun je ook in een slip komen omdat de motor de wielen te sterk afremt. En als echte tip bij gladheid: neem een 2CV of een Renault 4; heel weinig gewicht, weinig overhang en smalle wielen :-)

• toine60

Hoe je het ook bekijkt, elke auto reageert anders in de sneeuw. Zelf heb ik met de MCV geen problemen, hij glijdt net zoveel als de 22 jaar oude Golf. Ook hier in de wijk is niet gestrooid en is het oppassen. De kracht van de MCV, vooral in de 1e versnelling is groot. Daarom moet je veel met je koppeling spelen en niet te veel gas geven. wegrijden op glad oppervlak doe ik met alleen de koppeling, zonder gas te geven. rolt alles eenmaal, dan moet je zeer gedoseerd gas geven en snel doorschakelen naar de 2e versnelling.

Uitbreken van de auto op een hellend wegdek is apart en kan alleen een gevolg zijn van slippende voorwielen die de carosserie omdrukt. Rollende wielen die gewoon met de “flow” meegaan slippen namelijk niet. Alleen als ze een zetje krijgen of een momentum vanuit de voorwielen krijgen kan de achterkant doen uitbreken of wegglijden.

• HenkM

Tip aan allen:

Denk eens niet alleen aan winterslofjes maar ook b.v. aan een rijvaardigheidstraining / slipcursus. Je leert er in 3 dagen meer dan in een mensenleven autorijden. We geven kapitalen uit aan de hardware (auto's, banden enz). maar na behalen van het rijbewijs denken we dat we klaar zijn met de “software”.

Zelf heb ik er enkele achter de rug (waarvan een op de motor). Zeer verhelderend.

• GJvdZ

Dat kan ik me ook herinneren uit de tijd dat mijn ouders een 2CV hadden. Dat ding reed zonder problemen door de sneeuw. Kan natuurlijk ook komen omdat in die tijd achterwielaandrijving nog gebruikelijk was bij de meeste auto's.

• GJvdZ

Helemaal mee eens. Een paar jaar terug ook gedaan, en nog steeds profijt van. Iedereen met een paar jaar rijervaring zou dit moeten doen (ik denk niet dat het effectief is als onderdeel van een rijopleiding; je bent dan nog teveel met de basishandelingen bezig).

Bijkomend leuke voordeel: door de toegenomen rijvaardigheid, is het ook leuk om af en toe de handrem aan te trekken en haaks de bocht om te gaan. :-) (uiteraard op een plek waar het geen kwaad kan)

• Jubbels

heb zelf ook 2 eendjes gehad. Ging prima in de sneeuw.

Hoog op de poten, smalle banden, voorwielaandrijving en maar 24 pk!