problemen op gas?

• Mark L.

Flash-Lube zit ook gecombineerd met mijn lpg systeem op de MCV, naast dat dit de kleppen smeert is het ook een moterreiniger. Het werkt foutloos samen met het lpg systeem, juist op tijd het reservoir aanvullen.

• Avaka

Als een motor is uitgerust met geharde kleppen en klep zittingen is een flash-lube systeem in principe niet nodig. Een Daas met LPG af fabriek heeft immers ook geen flash-lube systeem. Daar zullen ze het toch wel weten.

De 1.6 16v heeft geharde kleppen en zittingen en bovendien hydraulische kleppen (zelf stellend). Daar is zo'n systeem sowieso overbodig.

• DerRudy

Bij LPG hebben de uitlaatkleppen het zwaar te verduren, bij de verbranding van LPG komen er hogere temperaturen vrij die het zogenaamde inbranden van de uitlaat kleppen kunnen voorspoedigen.

Het is van ESSENTIEEL belang dat de kleppen op tijd gesteld worden, bij de 16 kleppen motoren gebeurt dit automatisch (via de oliedruk) maar bij de 8 kleppen motoren is dit een proces die met het ‘handje’ uitgevoerd moet worden.

Ik wil iedereen met een 8 kleppen motor adviseren om het zg kleppen stellen op tijd te laten uitvoeren, anders loop je het risico dat je door het zogenaamde inzakken (inbranden) van de uitlaatkleppen in een vicieuze cirkel terecht komt.

Namelijk door het inzakken van de uitlaatklep zitting zal de verbranding NOG HOGERE temperaturen opleveren en wanneer dit fenomeen niet gecorrigeerd wordt met het stellen van de kleppen zal de uitlaatklep zitting nog verder verbranden (lees: inzakken).

Bij normaal gebruik (dus niet de ziel uit de auto trappen) kan een 8 kleppen motor ( ik spreek uit ervaring) bij regelmatig stellen van de kleppen tussen de 150.000 tot 200.000 draaien voordat de cilinderkop vervangen moet worden.

De kleppen zijn dan niet meer af te stellen (overigens een normaal slijtage proces), men noemt dit: ‘de cilinderkop is dan uitgesteld’.

Er zijn mensen die denken hij loopt toch nog goed, waarom zou ik de kleppen stellen?

De zogenaamde klepspeling is zeker op LPG van levensbelang , anders kost het je een cilinderkop.

De klachten bij ingebrande kleppen zijn, slecht starten/slecht stationair lopen/schudden van de motor bij stationair en natuurlijk vermogens verlies (namelijk verlies van cilinder capaciteit).

Ik ben reuze nieuwsgierig (zit op het puntje van mijn stoel) hoeveel KM,s ‘onze Rebel’ Michel Vleutmans gaat redden met het (extra) smeersysteem.

Persoonlijk heb ik nooit de indruk gekregen dat er meer KM,s gereden konden worden met zo,n smeersysteem, maar dat waren vroeger smeer systemen van de 1e generatie.

Dus Michel ik houd je scherp in de gaten.

Mgr

Ruud

PS

Wat er in de autowereld nogal eens gebeurt is dat er binnen de productie geld bespaart moet worden en men zonder dat de Dealers het weten bv de geharde uitlaatkleppen (midden in een productie proces) NIET meer gebruiken.

Ja ja want dan bespaar je wel 20 euro per motor (zijnde de zg meer-kosten van geharde klepzittingen tov normale klepzittingen).

In het verleden is dit gebeurt (en had nogal wat drama,s tot gevolg bij LPG rijders) bij Opel, Ford en Volvo (deze maakte vroeger ook gebruik van Renault motoren).

• babur

Ik heb een dacia MCV, 1600cc,8V.

Ik overweeg om ook een lpg-installatie te installeren, maar als ik dit forum hier lees, begin ik te twijfelen, gezien de problemen met de kleppen.

Raden jullie de installatie aan of af? Als ik het toch installeer, wat kan ik doen om die problemen te vermijden? Welke installatie raden jullie aan?

Alvast bedankt,

Bart

• delly

babur Schreef:

——————————————————-

> Ik heb een dacia MCV, 1600cc,8V.

> Ik overweeg om ook een lpg-installatie te

> installeren, maar als ik dit forum hier lees,

> begin ik te twijfelen, gezien de problemen met de

> kleppen.

> Raden jullie de installatie aan of af? Als ik het

> toch installeer, wat kan ik doen om die problemen

> te vermijden? Welke installatie raden jullie aan?

>

> Alvast bedankt,

>

> Bart

advies: niet doen

• thei

Kun je wel doen,maar bouw dan meteen een Flashlub systeem in,hiermee wordt een speciale olie meegenomen de cilinder in die voor een extra smering van de kleppen zorgt en dan het bekende inslaan van de kleppen op de klepzetels voorkomtik rij al een jaar of 30 op LPG zoewel 8 en 16 kleppers en altijd gebruikt gekocht en nog nooit kleppen problemen gehad,wel bij de moteren zonder hydraulische kleppen stellers de kleppen handmatig goed afstellen zoals de fabrikant dat voorschrijft.

Google maar eens op Flashlub

• babur

dellly,

Waarom zou je het niet doen?

Bart

• Ger 52

Non discussie, iedereen weet dat een Daas geweldig loopt op LPG. Sommige modellen worden niet voor niets standaard vanuit de fabriek met LPG geleverd. De klepzittingen zijn van het voor LPG geschikte soort en bij normaal onderhoud wordt er altijd gekeklen naar klepspeling. Rijs zelf met mijn Duster op gas en in het verleden met verschillende auto's. Nog nooit loopt er een auto zo probleemloos op LPG dan de Dacia. Renault heeft hier voldoende vertrouwen in, want op mijn Daas zit 5 jaar garantie, inclusief de LPG installatie.

• HenkM

Klopt helemaal voor alleen de 16V (K4M) blokken. In de (laatste) discussie gaat het echter om de 8V blokken.

• David

Wat lees ik weer boel:

Hoe zit t volgens mij:

standaard 1.2 16 v (geen hydraulische klepstoters, geen geharde kleppen): achteraf inbouw kan wel, maar zorg voor kleppen stellen (16 stuks en zeer regelmatig). houd er een rustige rijstijl op na, want er zitten geen geharde klepzittingen op. Gebruik van toevoeging aan te raden ivm bescherming kop. Dit is de Twingomotor (doorontwikkeling cleonmotor), maar weinig bekend over gebruik op lpg.

af fabriek lpg (sandero)1.2. 16 v (geen hydraulische klepstoters, wel geharde klepzittingen). wel kleppen stellen , maar kop moet het veel langer uithouden, maar systeem is zeker niet onderhoudsvrij

standaard 1.4 en 1.6 mpi (geen hydraulische klepstoters, geen geharde klepzittigen): idem verhaal standaard 1.2. 16v, maar wel maar 8 kleppen stellen. Deze motor heeft voor veel problemen gegeven bij Renault in de jaren 90 (op LPG dus; Megane, Laguna, scenic)

af fabriek LPG 1.4 en 1.6 mpi (geen hydraulische klepstoters, wel geharde zittingen): moet veel beter zijn, dan zonder geharde zittingen, al komen langzamerhand ook hier de verhalen los van Daas die bij 150000km de kop op hebben. Verder ook weer op tijd (elke beurt controleren) kleppen stellen.

standaard 1.6 16 v (met achterafinbouw lpg): betrouwbare motor met hydraulische klepstoters (altijd perfecte kleptiming dus). Motor/kop staat beend als zeer betrouwbaar, ook zonder geharde klepzittingen. Net als PSA motoren kunnen deze blokken zonder veel problemen 300.000km aan.

conclusie: Ik zou de 1.6 16v zonder problemen aandurven. de 1.6 mpi af fabriek in de Logan MCV ook, die ga ik waarschijnlijk ook bestellen, maar het eerste wat ik wel ga doen is een uitlaatklep iets ruimer zetten in de klepspeling. Dit beschermt de kleppen en je hoeft minder vaak te stellen. De auto wordt er wel iets luier van.

Succes!