Euro NCAP Dacia Duster

• GJvdZ

Dan moet je gewoon doorrijden opmde linkerbaan, of naar rechts gaan. Dan heb je geen last van bumperklevers ;-)

• Rick

“Kortom, veiligheid zit niet in de auto, maar in de chauffeurs.”

De Wet van Murphy als er meer dan één manier is om een taak te doen en één van die manieren zal in een ramp resulteren, dan zal iemand het zo doen.

Ik ben nog nooit bij een ongeval betrokken geweest en dat komt denk ik door m'n rijstijl. Bijvoorbeeld: geen voorrang nemen maar krijgen, altijd afstand houden dus niet bumperkleven, nooit in een woonwijk te hard rijden enz enz en toch….ik heb in al die jaren best wel veel beschermengeltjes gehad…

Ik vind het achteraf gezien jammer dat de Sandero niet is voorzien van zijairbags.

• Sandinista

Dankzij de gunstige aanschafprijs van Dacia's rijd ik nu met ABS en airbags. Ik voelde me in mijn vorige karretje zonder die voorzieningen al een tijdje minder veilig op de linkerbaan tussen alle vijf sterren auto's. Met twee NCAP sterren minder gewoon wat verder vooruit kijken en je bent even veilig.

Toen ABS op de markt kwam waren auto's met ABS vaker betrokken bij ernstige ongelukken, van dergelijke veiligheidsvoorzieningen wordt men overmoedig. Ik stoor mij ook aan de marketingpraat achter xenonverlichting : “je kan in het donker verder vooruit kijken” , ja doei, dan ga je ook harder rijden in het donker en schiet je er niets mee op. Bovendien verblind je je tegenliggers !

En ESP . . . Ooit in mijn eerste auto last gehad van uitbreken, maar dat was een achterwielaandrijver. Daarna voorwielaandrijvers en echt niet voorzichtiger gaan rijden maar altijd met gaspedaal kunnen regelen hoe ik door een gladde bocht kwam. Kortom, ESP is leuk als je een bmw of mercedes hebt en er te hard mee door de bocht gaat.

• Rens

De laureate heeft wel zijairbags ;)

• Ronald-2008

Tja, wat heeft de veiligheid voor voetgangers (bij een aanrijding) in een keuring voor 'n nut als je daags na de typegoedkeuring er zelf een bull-bar op mag zetten?

In Australie in de out-back misschien zinnig voor nachtelijke kangeroes, maar in de urban jungle levensgevaarlijk voor de voetgangers.

In plaats van SUV's verbieden, zou men wellicht het zelf aanpassen van het front een auto moeten verbieden, danwel bij een aanpassing een nieuwe typekeuring laten uitvoeren.

• Barrabas

Interesseert me geen ene moer.Iedereen doet maar wat.Of moet iedereen rondrijden met een panzerwagen met rondom schepzakken en luchtballonnen.

• gaeremynck

Eigenlijk scoort de duster niet slecht. Als je kijkt naar de veiligheid voor de volwassenen en de kinderen, dan scoort de duster zelfs zeer goed. Het ontbreekt gewoon aan technische snufjes zoals EPS, TC, enz… En natuurlijk voor de voetgangers scoort iedere SUV slecht.

Ik voel me veilig in mijn duster.

• Avaka

Als er ESP op had gezeten dan was de score op 4 sterren uit gekomen. ESP is een elektronisch snufje.

Een ieder doet ermee wat hij wil.

• mcvjournaal

Die conclusie is helemaal juist: http://mcvjournaal.wordpress.com/2011/02/23/dacia-duster-euro-ncap/

Herke

http://mcvjournaal.wordpress.com/

• DerRudy

Alle ontbrekende technische hulpmiddelen ten spijt, maar dat de achterklep bij een frontale aanrijding uit zichzelf ‘open gaat’ dat zijn toch veiligheid issues die eerst (en snel) opgelost moeten worden.

Dat er bijvoorbeeld geen ESP etc etc op ‘zit’ dat weet je bij de aanschaf zelf ook wel (dat is een keuze)van jezelf en de fabrikant).