xenon in de duster

• Jubbels

Net als LED denk ik dat de bedrading naar de koplampen niet de vereiste dikte heeft voor 90/100 watt.

Hierdoor zal de draad te warm worden.

Wellicht ook de lichtschakelaar niet voor dit wattage.

• Frank16V

Die 100W halogeenlampen liever links laten liggen. De warmteontwikkeling van de pitjes is doorgaans te hoog voor de koplampunits waar veel kunststof in is verwerkt. Bij xenon speelt de warmteontwikkeling geen rol van betekenis, het zijn immers gasontladingslampen en geen gloeilampen.

Rijwind zorgt wel voor koeling inderdaad, maar dan moet je wel flink door blijven rijden… Meeste koeling krijgt de unit trouwens op de plaats waar juist niet de warmte wordt ontwikkeld. Dus verwacht geen wonderen van die rijwindkoeling.

Net als een halogeenlamp wil ook een xenonlamp (of de ballast) wel stuk. Rekenvoorbeelden gedaan door de verkopende partij van de xenon-ombouwkits kloppen zelden, prijs van de losse lampjes zijn erg hoog.

• RichardMCV

ALs je zo eens oplet in het verkeer om je heen dan zie je nog maar weinig xenon-lampen toegepast. Grootste nadeel van xenon wordt door Frank al aangegeven; gaat er een lampje stuk dan betaal je daar veel geld voor en een tankstation heeft ze niet op voorraad……

Ik heb het zelf ook geprobeerd met mijn Logan MCV. Xenon ingebouwd maar het lichtbeeld bleek niet goed te zijn. De Duster heeft de koplampen een stukje hoger zitten dan de gemiddelde auto dus blij kan ik er niet van worden als in een Duster met xenon in mijn binnenspiegel zie naderen (hoewel ik toch graag Dacia's zie B)

meer info over de inbouw van de xenon in de MCV vind je hier:

xenonverlichting in de dacia

Groetjes,

Richard, www.daciamodellen.nl

• stitch0709

Ooi bij mijn Motor Guzzi gedaan, Resultaat : Veel licht……………………… plus na een winter, chyroom van reflector gebrand en gesmolten schakelaars.

Rij nu gewoon niet harder, dan ik ver kan kijken.;)