Hulpveren of andere ondersteuning

• Bernard

Hoi,

Gisteren m'n Duster met rumt 200kg aan stoeptegels beladen. Ik vond het ernstig hoever de Duster door z'n veren zakte.

Van de zomer zullen we met een net zo'n beladen Duster en een aanhanger die ook nog eens 50kg extra op de trekhaak zal duwen op vakantie. ik ben bang dat de achterkant behoorlijk diep zal gaan liggen.

Heeft iemand dezelfde ervaring ?

Heeft iemand ervaring met hulpveren of aangepaste vering die beter bestand is tegen zwaar beladen ?

Ik heb op de sites van mad-tooling en carsupport gekeken, daar zie ik mooie veren alleen niet voor de Duster.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Bernard

• Avaka

Als je ze allemaal in de kofferbak hebt gelegd dan verbaasd het mij niks.

• Bernard

@ Avaka: Waarom verbaasd het je niks ??

volgens de specs heeft de Duster bijna 600 kg aan extra laadvermogen, dan vind ik 200 kg niet zo heel veel.

• Avaka

Dat ie in de kont hangt bedoel ik.

Hier een plaatje van mijn MCV tijdens vakantie helemaal volgepakt.

En op deze foto zitten wij (5 personen) er niet eens in.

http://dacia.startpagina.nl/prikbord/addon.php?527,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg64.imageshack.us%2Fimg64%2F8580%2Fdscf1794y.jpg

• mcvjournaal

Dit “grapje” heeft mijn vader jaren geleden ook eens gedaan. Stoeptegels opgehaald bij iemand. Bij het eerste hobbeltje gingen de voorwielen in de lucht en kwamen nooit meer op de grond en dat rijdt lastig. :D

Bij de Duster staan de wielen op de hoeken en zal dat niet zo snel gebeuren, maar van een evenwichtige belading is geen sprake.

In dit geval is het verstandiger om die tegels voor de achteras te plaatsen, dus de achterbank plat.

Herke

http://mcvjournaal.punt.nl/

• RichardMCV

Waar vaak geen rekening mee wordt gehouden is dat het opgeven laadvermogen van een auto niet bedoeld is om in de kofferbak te leggen.

Als je uitgaat van een volle bezetting in de Duster van 5 personen (met gemiddeld 80 kg per persoon) dan zit je al aan 400 kg! Dan houd je grofweg 200 kg over om te beladen.

Met 400 kg aan personen over de auto verdeeld zal de achterzijde toch minder overhangen dunkt me….

Zelf heb ik al wel eens 10 zakken grind a 25 kg (dus totaal 250 kg) in de laadruimte van mn MCV gehad, zonder problemen.

Groetjes,

Richard, www.daciamodellen.nl

• ger 52

heeb hetzelofde gedaan met mijn vorige auto een peugeot 307SW e hing ook door zijn veren heen. komt door een verkeerde belading van de auto. voor een klein stukje rijden niet zo erg. Rij zelf met een caravan achter mijn Duster en de auto zakt niet door. Zonde van het geld om hulpveren te kopen.

• frans5

Bernard.

Soms is het verstandiger om 2 x een lading te vervoeren, want per slot van rekening is de Duster ondanks z,n robuuste uiterlijk, toch niet gebouwd voor dergelijke ladingen, een trekhaak met ahw zou verstandiger zijn ook lijkt mij.

Maar toch zeker de gehele laadvloer (achterbank plat) gebruiken , wel wat zwaar voor de rug dan!!

• RonG

Er zijn kunstofblokjes te verkrijgen die je tussen de spiraalveren van de schokbreker monteert en die zorgen dat de veer stugger wordt.

Kan alleen niet meer op de naam komen.

Maar met wat googlen vind je ze wel.

Maar geen enkele auto is geschikt om 200kg aan stenen in de achterbak te vervoeren.

De laadverhoudingen zijn dan wel erg scheef

• Bernard

Bedankt voor de reacties, maar blijkbaar heb ik mijn vraag niet goed gesteld.

Ik zoek geen tips om 200 kg aan tegels mee te nemen in m'n Duster !!

Doordat ik (helemaal bewust) 200 kg aan tegels heb geladen in m'n Duster kwam ik erachter dat hij behoorlijk doorzakt.

Als ik dat doorzet naar mijn vakantie dan zie ik het al voor me dat we met z'n 5-en in de auto zitten (dus dan kan de achterbank NIET plat) en nog iets van 100 à 150 kg aan bagage in de achterbak hebben en nog een aanhanger met 50 kg aan kogeldruk erachter dat de Duster nog meer gaat doorzakken, terwijl ik niets aan laadvermogen of andere beperkingen overtreedt. Daarbij komt nog dat nu de tegels (het waren er maar 24) netjes boven de achteras lagen, als ik m'n vakantie spullen inlaad gebruik ik daar de hele achterbak voor. Ook de trekhaak kan ik niet verplaatsen naar voor de achteras ofzo :-)

Met m'n vorige auto (Kia Sorento) was deze belading geen enkel probleem, in de auto daarvoor (Ford Mondeo station) zaten ook hulpveren.

Dus ik weet wat er aan te doen is, maar ik ben benieuwd of er Duster eigenaren zijn die eenzelfde ervaring hebben wat zij daaraan gedaan hebben, of Duster eigenaren die hulpveren gemonteerd hebben.

Groeten,

Bernard