Ontevreden over montage sidebars

• Ed

Beste Daciarijders, in het bijzonder aandacht gevraagd voor Dusterbezitters,

Nu ik mijn Duster een goede maand in bezit heb, is mij iets opgevallen waar ik niet helemaal tevreden over bent. Ik heb sidebars laten monteren bij de levering van de Dacia, maar zitten precies onder de dorpel van de auto. Nu is de montage mijn inziens, meer voor de sier dan wat de sidebars eigenlijk moeten doen. Dat is namelijk bij een eventuele zijaanrijding de eerste ontstane schade opvangen, mits niet te hard. Beter daar schade dan je zijkant in elkaar, is mijn mening.

Sidebars behoren wat ik op andere modellen heb gezien, toch wel een aantal centimeters uit te steken. Ik ben vandaag bij dealer Kerkhof en Visscher langs geweest in Rotterdam ter beoordeling. Eerder had ik al foto’s gemaild naar de dealer. Na overleg met de verkoper en monteurs in de garage blijkt dat Dacia zo de sidebars aanlevert en niet te verstellen zijn. Ook zou bij verstelling / verlenging de sidebar niet sterk genoeg meer zijn :S Heb me er niet helemaal bij neergelegd, men gaat nog verder informeren of er nog iets aan te doen valt. Ik wacht het bericht van de dealer dus nu af. Als je van bovenaf richting dorpel kijkt beneden, is de sidebar niet zichtbaar, behoudens waar de dorpel een kromming heeft aan het einde.

Zijn er meerdere Dacia Duster rijders die mij iets kunnen vertellen of ervaring hebben in een soortgelijke situatie? Mag ik meer eisen van de dealer, leg ik me bij de eerdere beslissing neer? Reacties zijn meer dan welkom.

• DaciaFan

Mijn Dacia komt over 2wkn maar toch reactie:

Vreemd dat Dacia dit zo leverd. Je zal haast wel denken dat ze hun eigen modellen goed willen beschermen tegen ongewenste situaties.

Mijn huidige auto had wel sidebars. In Amsterdam zag ik een paaltje over het hoofd en mijn sidebar heeft mij goed geholpen! Kon deze weggooien maar

er was geen schade aan de auto zelf!

D

A

C

I

FAN

Succes

• Ed

DaciaFan Schreef:

——————————————————-

> Mijn Dacia komt over 2wkn maar toch reactie:

>

> Vreemd dat Dacia dit zo leverd. Je zal haast wel

> denken dat ze hun eigen modellen goed willen

> beschermen tegen ongewenste situaties.

>

> Mijn huidige auto had wel sidebars. In Amsterdam

> zag ik een paaltje over het hoofd en mijn sidebar

> heeft mij goed geholpen! Kon deze weggooien maar

> er was geen schade aan de auto zelf!

>

> D

> A

> C

> I

> FAN

>

>

> Succes

Beste DaciaFan,

Zo zie je maar dat het bij even niet opletten ook zo maar kan gebeuren. Dat is nu precies wat ik bedoel. Mocht ik verdere informatie van de dealer krijgen, laat ik het hier weten. Veel plezier met je nieuwe Dacia!

Gr, Ed

• Chris

Beste Ed,

De standaard geleverde sidebars zijn wat aan de dunne kant en in de folder (standaard pdf dacia duster) staan ze ook niet echt uitgestoken gemonteerd.

Op marktplaats is een bedrijf actief die dikkere verkoopt, deze steken wel meer uit en lijken ook meer te beschermen.

Zelf heb ik ze niet gekocht, ik heb zuinig aangekleed. Eigenlijk alleen een trekhaak genomen.

Groet.

Chris

• Ed

Cornelis Schreef:

——————————————————-

> Ze worden een beetje slopy bij Dacia denk ik komt

> waarschijnlijk door de hoge verkoop in die 4 jaar,

> ze lopen een beetje de kantjes eraf.

Hoi Cornelis,

Of dat zo is wat je zegt weet ik niet, maar heb de dealer ermee geconfronteerd. Ik wacht nog een nabericht af en als dat te lang duurt, hang ik zo weer aan de lijn.

Groet, Ed

• Ed

Chris Schreef:

——————————————————-

> Beste Ed,

>

> De standaard geleverde sidebars zijn wat aan de

> dunne kant en in de folder (standaard pdf dacia

> duster) staan ze ook niet echt uitgestoken

> gemonteerd.

> Op marktplaats is een bedrijf actief die dikkere

> verkoopt, deze steken wel meer uit en lijken ook

> meer te beschermen.

> Zelf heb ik ze niet gekocht, ik heb zuinig

> aangekleed. Eigenlijk alleen een trekhaak

> genomen.

>

> Groet.

> Chris

Chris,

Ik heb ook de folder erop nageslagen en heb ook gezien dat de sidebars er bijna onderzitten. Dcia levert het zo uit, en zijn niet verbreed naar buiten gebracht. Jammer, het doet nu geeen functie…Tuurlijk heb ik ook foto's gezien waar ze wel uitsteken, maar die zijn denk ik niet origineel Dacia fabriek-af, of ze hebben er zelf langere bevestigingen aangebracht. Maar er is genoeg moois te koop op dat gebied. Ik wacht nog verder op een 2e bericht van de dealer of er nog iets aan gaat gebeuren. Ik hoop het wel….Bedankt i.i.g. voor je reactie Chris.

Groet, Ed

• Ed

Het heeft even geduurd, maar ik ben wat wijzer geworden over de nog huidige sidebars onder mijn Duster (fabriek-af) Na wat e-mailverkeer/foto's en bellen met mijn leasepartner gaat de dealer de huidige bars vervangen. Gezocht wordt nu naar geheel andere sidebars die wel iets uitsteken en hun funktie wel doen:-) Om de huidige sidebars naar buiten te brengen is afgewezen, omdat de constructie instabiel wordt. Dus binnenkort deugdelijke sidebars onder mijn witte Duster. Zo zie je maar, als je in je gelijk denkt te staan en niet opgeeft, bereik men wel degelijk iets. Met dank zeker aan de leasemaatschappij en de dealer die eindelijk (zal wel moeten) de zaak gaat oplossen in opdracht van.

Dan blijf ik me toch afvragen waarom Dacia met sidebars komt die geen functie hebben in geval van lage schadevorming. Als ze die dingen tussen de banden en binnen het chassis monteren ben je niet goed bezig.

• atienwouter

goeden dag,

Zou het komen omdat bij een Duster al een soort van treeplank zit en niet zoals bij de meeste auto's vanaf de deuren recht naar beneden? Dus eigenlijk een soort van kostenbesparing.

Daarom is deze sidebar alleen maar voor de sier, want als deze zou uitsteken kan je geen bus meer passeren op de IJsselbrug.

groetjes waciast

• frans5

Hoi Ed.

Deze Sidebars zijn idd meer bedoelt voor de sier/show, als je een paaltje o.i.d raakt dan zijn ze ook gelijk krom, zelfs als onder de dorpel vandaan zitten.

Wat ook nog kan gebeuren is dat de bevestiging in het chassis zelfs uitscheurt , en ook is de in en uitstap natuurlijk iets moeilijker , want zonder deze sidebars moet je al uitkijken met je kleren dat ze niet vuil worden.

Daarom heb ik ze niet laten monteren, beter een kunststof dorpel vervangen dan een kromme of beschadigde sidebar.

Er moet overigs in R,dam een bedrijfje zitten die goede sidebars zelf maakt naar wens van de klant, een kennis van mij heeft ze daar nl voor zijn verlaagde VW bus laten maken.

Maar de Dealer kan toch wel de bevestigingstrips iets verlengen ? het gaat over misschien 2 á 3 cm , dat lijkt mij toch geen verzwakking bij een stalen strip.

Succes, een andere Dusterrijder zonder ……………

• RonG

Als je in de Dacia accessoiresfolder kijkt zie dat de sidebars onder de dorpel zitten.

Je had het eigenlijk al kunnen weten.

ben het met je eens dat het zo absoluut niet functioneel is.

De bullbar is ook een mager dingetje. Bij aftermarket zijn ze veel groter.