fluittoon duster 4x4

• walter

Wederom naar de garage geweest. De chef werkplaats heeft er mee gereden. En ja, inderdaad er is een geluid die het ergste is bij 90 km/h in de 6de versnelling. In zijn 5 hoor je het veel minder maar dan maakt ie gewoon veel meer toeren. Ik kreeg het vergelijk mee van het rijden in een Jeep of een andere vierwiel. Maar waar het omgaat dat ik gewoon in 2-wiel sta en ik geen jeep heb. Ik heb nooit kunnen vermoeden dat dit zo gaan spelen anders had ik me nog een keer zitten bedenken of ik dit wel had gewild.

Tevens heb ik mijn verhaal gedaan van de ervaringen van eigenaren op het forum.

In het zelfde na gesprek deelde de garage mij mede een soort gelijke Duster te hebben doorgeleverd (ook 4wd en 1.6 benzine) die hetzelfe geluid zou hebben gemaakt. Jammer genoeg moest die Duster direct door want ik wil wel eens horen wat het geluid in een andere 4wd 1.6 benzine is bij 90 km/h in zijn 6. Misschien ben ik wel een kniesoor. Het geluid wordt in ieder geval wel bevestigd door de garage dus dat is een stap voorwaarts.

Het geluid zou in ieder geval voortkomen uit de aandrijflijn omdat het hier om een complexere lijn gaat dan een 2-wiel. Alles goed en wel maar dit hebben zij mij nooit verteld.. dus het verhaal is nog niet teneinde.. Ik ga nu verder met onderzoeken ook toerentalvergelijkingen proberen te krijgen met referentie auto's

Nogmaals.. verder helemaal tevreden over de auto maar dit is net zo iets wat er gewoon echt niet in thuis hoort volgens mij. Ik mag er toch bij een nieuwe auto van uitgaan dat het ook op een juiste en afdoende wijze wordt opgelost.

De garage gaat ondertussen ook op zoek naar een soortgelijke auto. De vraag of er een nieuwe nog te leveren auto is of een reeds geleverde. In het laatste geval moet uiteraard toestemming gevraagd worden van de eigenaar, dus vaak lastiger.

• maarten

Dag allen,

Ook wij rijden met veel plezier met onze duster 4x4 geen fluittoon, wel resonantie uitlaat (koude motor)en dip bij 1700 toeren, zijn er meer dusterrijders met dit probleem?

• toine60

Even een vraagje, is het toerental afhankelijk of snelheid afhankelijk?

Bij mijn MCV had ik ook een fluittoon en dat bleek een stroeve waterpomp te zijn. Na vervangen van de waterpomp was het over. Bij mij was het toeren afhankelijk (1500 rpm en 2500 rpm)

• walter

zoals ik er nu over denk is het toerental afhankelijk. Immers als ik in z'n 5 rij met 90 maakt ie veel meer toeren en hoor ik het geluid niet. In zijn 6 met lagere toeren wel.. Ik wil het eens gaan opschrijven en misschien biedt dit een aanknopingspunt om verder te rechercheren. Bedankt voor de reactie in ieder geval.

• walter

vandaag tijdens het terug rijden eens specifiek geluisterd en gekeken naar het toerental vs geluid.

bij 80 in de 6de versnelling op ongeveer 2500 toeren maakt ie eigenlijk hetzelfde geluid als in zijn 5de versnelling met rond de 3000 toeren.. wat me opvalt is wel dat het eigenlijk best een hoog toerental lijkt.. of valt dit mee??

het probleem lijkt hem zich dus niet voor te doen in alleen zijn 6 of 5 maar lijkt snelheidsafhankelijk te zijn. tussen de 80 en 100 is het er daarna trekt het weg.. enig idee waardoor??? ik (nog) niet..

• petervd

Hallo Walter,

Is er al wat meer bekend van de fluittoon of is het verdwenen?

In ieder geval zijn er geen er meer “fluit” meldingen op het forum gekomen (maar dat wil niet zeggen dat er er niet zouden kunne zijn).

• walter

Het geluid is er helaas nog steeds.. Het feit dat er verder geen meldingen zijn bijgekomen is op zich misschien wel gunstig. Dit houdt namelijk in dat er toch iets moet zitten (ergens) en dat het dan ook opgelost kan worden?

a.s woensdag naar de garage. Er staat dan een 4x4 klaar om ook mee te rijden en te vergelijken. Ik wacht met spanning af. Tevens naar de Dacia Fandag de 22ste. Ben benieuwd wat ik daar nog tegen kom en als het goed is staat daar ook Dacia Nederland gepresenteerd. Die wil ik ook laten luisteren.

Kortom, ben er nog niet maar heb het ook nog niet opgegeven.

• Zwad

Hoy Walter,

Wat de uitslag ook is, blijf ons op de hoogte houden aub. Dit zal veel leden van het forum wel interesseren.

Alvast bedankt.

Vr.gr.

Zwad

• walter

Vandaag naar de garage geweest en gereden in een Duster 4 x 4 benzine. Ook in deze auto is het zo dat tussen de 80 en 100 de ‘fluittoon’ aanwezig is. Een lang gesprek hierna gehad met de medewerkers van de garage. De monteur gaf aan dat het geluid afkomstig is van het differentieel. Deze is uiteraard extra op de 4 x 4 dus anders dan de 2 wiel aangedreven Dusters. Men weet geen oplossing voor het probleem, mede omdat het dus in meerdere auto's voorkomt.

In het gesprek zijn wel een aantal oplossingen door gesproken:

1. differentieel olie vervangen door een dikkere of dunnere olie. Dit zou wellicht de smering van het differentieel kunnen beïnvloeden. Misschien neemt daardoor het geluid af? Echter de actie mogen zij niet zomaar uitvoeren omdat dit van invloed kan zijn op de garantie. Hiervoor de afspraak gemaakt dat ik contact opneem met Dacia Nederland en deze ‘klacht’ aanhangig ga maken.

2. het aanbrengen van een hitteschild/geluidsisolatie

Mijn standpunt is dat ik geen keuze heb kunnen maken bij de aanschaf van deze auto voor wat betreft dit euvel. Als ik had kunnen weten dat dit geluid zich zou voordoen dan had ik een keuze kunnen maken om het te accepteren of niet. Echter, op het moment van aanschaf van de auto was er geen 4 x 4 aanwezig om te kunnen proefrijden, noch was de kennis aanwezig bij de verkopers om dit mede te delen dat dit zich voordoet. Pas na het gebruik werd het duidelijk en pas na veel doorvragen en praten is nu duidelijk geworden dat het meer voor komt.

Verder ben ik helemaal tevreden over de auto, echter dit is echt minpunt. Hiermee voldoet de auto niet aan de verwachting als waarvoor deze is aangeschaft. Even voor de duidelijkheid; dit geldt alleen voor het bijgeluid.

Ik ga nu het papieren traject in en kijk wat ik met Dacia Nederland kan gaan bereiken. Voor als nog ga ik er vanuit dat er uit te komen is, ik zal het zien.

OPROEP:

aan de Duster 4 x 4 (vooralsnog benzine) rijders om zich bij mij te melden indien er een bijgeluid zich voordoet komende vanuit het differentieel in ieder geval tussen de 80 en 100. Reacties graag op w.vanderveen@hotmail.com

• petervd

Walter,

Het is wel toevallig dat jouw garage een 4x4 benzine duster voor je heeft om mee te vergelijken, die die fluittoon net ook heeft. Zeker terwijl nog niemand met dezelfde klacht op je oproep gereageerd heeft

Was deze auto een demo? Denk het niet, want dan valt het geluid op bij iedereen die er een proefrit mee maakt, met gevolg geen aankoop.

Had iemand soms deze “test” Duster naar de garage gebracht voor dezelfde klacht en mocht je ermee rijden om te constateren dat het dus meer voorkomt en men er niets aan doet.

Wat was trouwens het kenteken, 2010 of 2011 uitgave ?

Er zijn al wel een aantal reacties geweest van 4x4 benzine duster eigenaars die geen fluittoon hebben. Ook al bij je OPROEP: Duster 4 x 4 rijders.

Laat deze mensen hun kenteken opgeven aan jouw emaileadres (w.vanderveen@hotmail.com). Heb je degelijk bewijs dat meer dan “meerdere andere auto's” het niet hebben.

(Hoeveel zijn trouwens die meerdere die het ook hebben in Nederland of in de rest van Europa ?)

Misschien wel negatief, maar voorlopig maar een afwijzend advies voor mensen die een 4x4 benzine Duster willen aanschaffen. Wacht totdat dit probleem wat schijnbaar kan voorkomen verholpen is.

Het is geen loterij, waarbij je voor een aanzienlijk bedrag kans maakt op een auto met vervelend fluittoon bijgeluid en waarvan men dan zegt: Jammer voor jouw.