stuurkogels vervangen.

• michiel

Beste Dacia MCV rijders,

Ik ben een zeer tevreden mcv rijder van toch wel het eerste uur en rijdt in een Logan mcv 1.6 16v 7zitter.Ik heb een vraag.Onlangs begon mijn dacia steeds zwaarder te sturen.Aangezien dit een abnormaal verschijnsel is, heb ik hem voor een snelle controle weggebracht,maar men kon niet per direct de oorzaak vinden.De volgende dag de auto weer bij de garage teruggebracht.De stuurkogels bleken versleten en moesten vervangen worden.Dit i.c.m.grote beurt(60.000)en apk ruim 800 euro.Heeft iemand dit al eerder meegemaakt,dat stuurkogels versleten waren? De auto staat op betrekkelijk nieuwe banden.(Conti).Nu rijdt hij weer als de oude!

Groeten ,Michiel.

• Vinnie

Beste Michiel,

Al eerder heb ik gehoord dat de stuurkogels bij een Logan wat eerder stuk gaan. Na 60.000km is natuurlijk veel te snel, maar goed, veel andere problemen die vaak voorkomen ben ik nog niet tegen gekomen bij de Dacia (die van mij is ook van 2007). Wel vind ik je garagerekening hoog. Zelf betaalde ik voor de 60.000km beurt € 320,- en € 140,- voor de servicebeurt en bijvullen van de airco. De stuurkogels kosten € 52,- per stuk. Montage lijkt me niet al te moeilijk, bij mijn Renault 4 deed ik het altijd zelf. Hoe ze dan op € 800,- komen is me een raadsel.

• Avaka

Mijn grote beurt bij de 1.6 16v en bij 60k was totaal iets van 360 Euro. Dat is inclusief nieuwe bougies, olie, filters enz. Stuurkogels zijn niet duur. Inderdaad iets van 60 á 70 Euro per stuk. Dan moeten ze er nog op. Klusje van niks. Kwartiertje, max half uur. Wat staat er allemaal omschreven op je rekening? Als ze de airco hebben ververst (heel goed mogelijk bij 60k) dan kan het wel behoorlijk verschil maken.

• michiel

De stuurkogels kosten bij mijn garage 83 eur.ex btw.Ook zijn de banden opnieuw uitgelijnd,wat deels de hoge kosten verklaard.De auto is in onderhoud bij een goed bekend staande bovag garage,die uitstekende service biedt.Zij konden ook niet verklaren waarom de stuurkogels nu al versleten waren. Ik gebruik de auto voornamelijk voor de wat langere afstanden.In mijn vrije tijd vaak met 6 personen aan boord met de nodige bagage.Ook rijd ik noodgedwongen als ik naar mijn "buiten'' ga,veel over zandweggetjes.Ook dagelijks over een weg met 15 verkeers drempels.Dat zou het allemaal kunnen verklaren.Alle vloeistoffen zijn vervangen.Het werkplaats tarief kwam totaal op 215 euro.

• harryzwol

Van mijn auto moest bij de 1e apk de linker stuurkogel vervangen worden omdat hier radiale speling in zat.

Ik hoor het ook van anderen dat dit wel vaker voorkomt.

Een puntje om in de gaten te houden!

Bij mijn weten zijn de fuseekogels van betere kwaliteit, maar zijn er mensen onder ons waarbij deze ook al vervangen moesten worden?

• harryzwol

Beste Michiel, ik zit het even voor je na te kijken:

GROTE beurt incl. filters = E 250,- incl.

1 Stuurkogel incl. arbeid = E 72,- incl.

Compleet uitlijnen/ controle = E 74,- incl.

Totaal komt het op nog geen E 400,- incl. BTW.

M.a.w. voor mij een drommels goede reden om eens een andere garage uit te zoeken (met alle respect).

• harryzwol

WIJZIGING VORIG BERICHT,

Beste Michiel, ik zit het even voor je na te kijken:

GROTE beurt incl. filters = E 250,- incl.

APK = E 65,- (Vaak goedkoper i.v.m. comb. GR. beurt)

1 Stuurkogel incl. arbeid = E 72,- incl.

Compleet uitlijnen/ controle = E 74,- incl.

Totaal komt het op E 461,- incl. BTW.

M.a.w. voor mij een drommels goede reden om eens een andere garage uit te zoeken (met alle respect).

• DerRudy

Oeps, ik zie dat ik alles door elkaar haalde, dus bericht (berekening) verwijderd.

Ik zie dat ik twee mensen, en dus ook twee berekeningen door elkaar heen haalde.

Mijn Excuses,

Ruud

• ad

Vorige week de mcv 1.6 16 v met 107.000 op de teller sinds 8 mei 2007 en sinds oktober 2008 LPG, laten keuren.

Een stuurkogel is wat versleten maar valt nog binnen de marge. (kleiner of gelijk aan 1,0 mm slijtage). Zal volgens de garage (renault Ahrend) dan waarschijnlijk vervangen moeten worden.

Incl. kleine beurt (137,84) waarin oliefilter vervangen, nieuwe brandsofgasfilter en achterwielrem reinigen.

Alles voor 253,39

Offerte voor 120.000 km (volgens onderhoudsprogramma van renault en het boekje voor de 1.6 16 V)

all-in servicecontrole 65,=

all-in distributie & acc. riem 402,=

all-in koelvloeistof 53,=

all-in remvloeistof 37,=

samen 557,=

Als de waterpomp tegelijkertijd vervangen moet worden komt er nog 106,= bij.

Totaal dan 663,=

• harryzwol

Hoi Cornelis,

het kan er bij jou maar niet in dat de Dacia stuurkogels werkelijk van belabberde kwaliteit zijn???

Laat me het uitleggen…

Bij mijn auto moest (bij 78.000 km.) de linker stuurkogel (of ook wel spoorkogel genoemd) vervangen worden omdat dit bij de eerste apk een afkeurpunt bleek,

er zat RADIALE speling in, wat betekende dat het linkerwiel iets links en rechts heen en weer bewogen kon worden!!

Deze speling is niet toegestaan voor de apk, de stuurkogel mag alleen tot 1 mm. AXIALE speling hebben.

Ik heb er in de garage naast gestaan, en ze hebben het me laten zien!!!

Er werd mij tussen neus en lippen door gemeld dat volgend jaar de rechter kogel ook wel eens wat speling kon gaan krijgen (bij 100.000 km.).

De stuurkogels waren aardig droog af fabriek werdt gemeld!

M.a.w., voor de volgende keer/ keren dat die -flut-stuurkogels er weer bijna onder vandaan vallen komt er bij mij imitatiespul op.

Veel slechter kunnen ze niet zijn!

Zaak is om VOOR het verstrijken van je garantietermijn langs de garage te gaan met een klacht over je stuurinrichting zodat ze nog voor de tijd je stuurkogels kunnen vervangen!

Nog als laatst, Renault Nederland steekt graag de kop in het zand,, en voor de stuurkogels geldt GEEN verlengde garantie!!

Ook GEEN nadere uitleg aan de klant verschuldigd dus, ze weten immers van niets!

Het valdt allemaal weer onder de noemer SLIJTAGEONDERDEEL!

Je begrijpt dat ik er ook eventjes weer klaar mee was.

Dus Cornelis, het uitzoekwerk betreffende de kwaliteit van de stuurkogels kan ik je besparen!

Het is dat de rest van de auto (lees: alles wat ze om de stuurkogel heen gebouwd hebben) prima en naar behoren werkt.

Maar als er iets gebeurt hoef je niet aan te kloppen voor coulance o.i.d. bij Renault.

M.v.g. Harry