Hoi Cornelis,
het kan er bij jou maar niet in dat de Dacia stuurkogels werkelijk van belabberde kwaliteit zijn???
Laat me het uitleggen…
Bij mijn auto moest (bij 78.000 km.) de linker stuurkogel (of ook wel spoorkogel genoemd) vervangen worden omdat dit bij de eerste apk een afkeurpunt bleek,
er zat RADIALE speling in, wat betekende dat het linkerwiel iets links en rechts heen en weer bewogen kon worden!!
Deze speling is niet toegestaan voor de apk, de stuurkogel mag alleen tot 1 mm. AXIALE speling hebben.
Ik heb er in de garage naast gestaan, en ze hebben het me laten zien!!!
Er werd mij tussen neus en lippen door gemeld dat volgend jaar de rechter kogel ook wel eens wat speling kon gaan krijgen (bij 100.000 km.).
De stuurkogels waren aardig droog af fabriek werdt gemeld!
M.a.w., voor de volgende keer/ keren dat die -flut-stuurkogels er weer bijna onder vandaan vallen komt er bij mij imitatiespul op.
Veel slechter kunnen ze niet zijn!
Zaak is om VOOR het verstrijken van je garantietermijn langs de garage te gaan met een klacht over je stuurinrichting zodat ze nog voor de tijd je stuurkogels kunnen vervangen!
Nog als laatst, Renault Nederland steekt graag de kop in het zand,, en voor de stuurkogels geldt GEEN verlengde garantie!!
Ook GEEN nadere uitleg aan de klant verschuldigd dus, ze weten immers van niets!
Het valdt allemaal weer onder de noemer SLIJTAGEONDERDEEL!
Je begrijpt dat ik er ook eventjes weer klaar mee was.
Dus Cornelis, het uitzoekwerk betreffende de kwaliteit van de stuurkogels kan ik je besparen!
Het is dat de rest van de auto (lees: alles wat ze om de stuurkogel heen gebouwd hebben) prima en naar behoren werkt.
Maar als er iets gebeurt hoef je niet aan te kloppen voor coulance o.i.d. bij Renault.
M.v.g. Harry