LPG nippel voor Frankrijk

• okidoki@ziggo.nl

Hoi, Wij rijden een Dacia Sandero uit mei 2010 op LPG. Voor tanken gebruiken we een bajonet nippel 10mm (ongeveer). Nu gaan we op vakantie naar Frankrijk en moeten we een andere nippel hebben om daar te kunnen tanken. Aangezien de huidige bajonetnippel geen schroefdraad heeft waar weer een adapter op bevestigd kan worden, lijkt het erop dat we een nieuwe nippel (europa/ italien nippel) moeten aanschaffen.

Via de dealer kan dit wel á 65 euro.

Is er iemand die tips heeft voor een minder prijzige oplossing?

Is er iemand die zijn ervaring kan delen? We zijn vast niet de eerste die naar Frankrijk willen…

Heb gezien dat er al eerder een discussie is geweest op forum (mei 2010), echter is de uitkomst is niet te vinden.

Thx

Groet,

Marieke

• Sjaak

Kijk op het forum maar bij “LPG verloopnippel” en je komt bij “cgi.ebay.nl” een nippel tegen die voor 1/5 van het door jouw dealer gevraagde bedrag te krijgen is.

Sjaak

• EricNL

Hoi okidoki,

Begrijp ik goed dat je bajonetaansluiting voor Nederland geen schroefdraad heeft aan de binnenzijde? Is dat weer een nieuwigheidje? Ik ben benieuwd naar hoe je oplossing er dan uit gaat zien. Bij mijn weten is het traditioneel dat je een verloopnippel van 15 euro per stuk kan gebruiken. Ohja, in Belgie hebben ze weer een andere he, dus misschien verstandig om een “setje” te nemen. Als toch blijkt dat je een traditionele adapter nodig hebt dan raad ik je aan om eerst in je directe omgeving rond te vragen. Mijn ervaring is dat erg veel LPG rijders verloopnippels hebben liggen ook al zitten ze zelden in het buitenland. Lenen van de buurman (indien mogelijk) is dus wellicht beter dan die 65 euro ver verbrassen. Daar heb je ook 2 volle tanks voor namelijk..

Heb je een foto van de nippel die je hebt, kan je die dan posten hier of mailen, ik ben namelijk erg nieuwsgierig.

Heb je al een euronippel gemonteerd gekregen misschien?

Groetjes, Eric

• DerRudy

Wees een beetje voorzichtig met het plaatsen van een adapter op een adapter (soort van Totempaal) , je gaat namelijk een aardige ‘hefboom’ krijgen.

De Slang kan dan aanzienlijke krachten geven op de LPG aansluiting en besef dan wel dat die aansluiting vast zit met slechts 2 parkertjes.

Zie hieronder een oude reply van mij:

Re: Sandero 1.4 LPG Laureate

Gepost door: DerRudy ()

Datum: 02 maart 2010 07:58

Ik ben er van overtuigd dat je met je aanschaf een juiste keuze heb gemaakt, LPG rijden brengt bij mij nog altijd een glimlach op mijn gezicht.

Een tip:

Zorg dat je met die 10 mm aansluiting altijd op een zodanige manier bij de LPG pomp komt te staan dat het zg oprolmechanisme van de slang niet aan de vulaansluiting ‘trekt’.

Deze adapters willen nl (op deze wijze) na een aantal jaren krom worden (op het schroefdraad gedeelte), dan krijgt men met het opdraaien op het chassis gedeelte geen zg ‘gasdichte’ aansluiting en het resultaat is dat de LPG pomp niet ‘aanslaat’ (gaat niets in de tank).

mvgr.

Ruud

• okidoki@ziggo.nl

De opgegeven site www.cgi.ebay.nl leek niet meer actief, maar dit bracht ons wel op het goede spoor.

Ben nu bezig om via ebay zoiets te scoren:

http://cgi.ebay.nl/LPG-Autogas-Gastank-Gas-Adapter-Adapter-3er-Set-M10-/120685092781?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item1c19645fad

Toch vaag dat er in eigen land eigenlijk nergens aan te komen is…zal wel heel bijzonder zijn zo'n 10mm aansluiting

Bedankt voor de reacties!

Groet,

Marieke

• DerRudy

@Marieke,

Kijk op Ebay een complete set, voor nog geen 32 eurootjes.

http://cgi.ebay.nl/LPG-Autogas-Tankadapter-M10-ACME-Dish-Bajonett-/300487291652?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item45f6703304

mgr

Ruud

• okidoki@ziggo.nl

Na de laatste gouden tip van DerRudy een setje via Ebay besteld en op tijd binnen gekregen.

Inmiddels terug van vakantie uit Frankrijk. Alles perfect gegaan.

Allen, bedankt voor jullie reacties!

Groet,

Marieke

• DerRudy

Heel goed dat je zelf zo,n setje heb aangeschaft.

Vaak heeft het tankstation wel verschillende verloop-nippels liggen (niet die 10 MM uitvoering!.) en dan krijg je vaak verloop-nippels zonder het ronde O-ringetje (of een beschadigd O-ringetje).

Zeker met beschadigde ringetjes kan je lachen, vaak gebruik je die verloop-nippels zomers bij een hoge temperatuur en voor het beste resultaat moet je de nippel goed vastzetten, LPG (is tenslotte vloeibaar) koelt tijdens het tanken (tegen het bevriezen aan) de nippel etc sterk af.

Het resultaat is dat de nippel zo vast komt te zitten dat je een Waterpomp tang of iets dergelijks nodig heb om de zaak weer los te krijgen.

Het rubber ringetje zit er eigenlijk om een gasdichte verbinding te krijgen en een bijkomend fenomeen van een beschadigd ringetje is dat de pomp vaak al afslaat voordat de tank helemaal vol is.

Ja en dan zit je weer in je auto en kan je na een paar honderd KM alweer tanken.

Ik vind het met dit soort zaken belangrijk dat je ‘je eigen broek ophoud’ er gaat niets boven je eigen zaakjes goed te regelen.

Mgr.

Ruud

• Eric R

Hoi,

bij Van der Bilt Autogas B.V. in Amsterdam, heb net de Europanippel gekocht voor oa Belgie voor 12 euro, de Italienippel voor oa Frankrijk hebben ze ook.

• DerRudy

@Rick,

Precies; deze nippel vervangt dus de Bajonet nippel die we hier in NL gebruiken, als je aan de onderzijde van deze nippel zou kijken dan heeft deze een schroefdraad diameter van 10MM.

Maar waarom bestel je niet zo,n setje op Ebay voor 10 Euro meer (let op de verzendkosten) heb je er ook nog een reserve Bajonet van NL erbij en de Acme nippel bijvoorbeeld voor Duitsland,Belgie en Luxemburg.

En dan kan je met de Daas nagenoeg overal tanken.

mgr

Ruud