trekhaak aansluiting

• jaap

Hllo allemaal. Als ik mijn caravan achter de auto heb hangen en ik draai de contactsleutel terug dan blijft mijn motor lopen. Motor gaat uit als ik de stekker eruit haal. Heb voor nood maar de zekering van de constante stroomdraad bij de accu eruit gehaald waardoor het probleem tijdelijk is opgelost. Bij mijn mcv had ik nergens last van. Ga één deze dagen terug naar de garage maar missschien zijn er op dit forum ook mensen tegen dit probleem opgelopen of weten zij de oorzaak. De aansluiting van de draden in de doos is goed.

• DerRudy

@Jaap,

Dat lijkt op een Massa probleem, een zogenaamde lus in de Massa verbinding.

Gaat de achter-verlichting ook niet op halve kracht knipperen?

Dit is echt iets voor de dealer, die weet waar de zogenaamde Massa aansluitingen zitten.

mgr

Ruud

• Knutselsmurf

Lijkt mij geen massa probleem hoor.

Het gaat neem ik aan om een 13 polige jaeger aansluiting?

Ik heb eerder het sterke vermoeden, dat 1 van de 2 draden welke van voor af komen onjuist zijn aangesloten op de auto bedrading en deze middels een soort lus in de caravan bedrading elkaar voeden. Dus de constante stroomdraad uit de stekkerdoos voed de geschakelde 12 volt draad via de caravan stekker.

Dit probleem kan ook heel goed in de caravan bedrading zitten als je recentelijk nog met de electra bent bezig geweest, dus even goed nadenken of je zelf nog ergens aan de caravan hebt geknutseld de laatste tijd, misschien een doodgewoon lampje vervangen en verkeerd gemonteerd bv, zodat je niet voor onnodige kosten komt te staan door een rekening van je dealer. Indien je niets kan bedenken dan zeker even langs gaan bij de garage waar de trekhaak is gemonteerd lijkt mij.

Ik hoor graag de oplossing op dit forum weer.

Veel succes ermee

Gerrit

• jw

Beste Jaap

Ik heb het zelfde probleem met mijn Duster

Is het bij jou opgelost en wat was de oorzaaak

jw

• fokhorn

Jaap,

Ook hier hetzelfde probleem. Lijkt mij toch niet dat alle caravans verkeerde aansluitingen hebben.

Ga van de week even afspraak maken.

Ger

• Knutselsmurf

Duidelijk iets mis met het aansluitschema van de Duster !!!

Betreft het hier heel toevallig Dusters die bij dezelfde dealer vandaan komen?

Of zijn er ook eigen gemonteerde trekhaken bij?

Ben wel benieuwd waar de fout zit, want in augustus komt ons Dustertje ook als het goed is.

En ik ga de trekhaak er waarschijnlijk zelf onder bouwen.

Dus ik hoor graag waar de fout zit.

Succes bij de dealer(s) :)-D

• fokhorn

Knutselsmurf,

Meteen door de dealer laten doen.

Het vreemde is dat alle functies in de caravan normaal werken.

Ger

• fokhorn

Mede Duster rijders,

Ik ben vandaag met de Duster naar de garage geweest. Het hele spul nagemeten en de conclusie was dat alles goed was aangesloten.

Volgens de monteur zou het wel kunnen zijn dat de 2 stroomdraden in de aansluiting op de caravan verwisseld zijn.

Wordt vervolgd.

Ger

• DerRudy

Ik gok het erop dat bij deze problemen (niet uitschakelen motor) de caravan is voorzien van een ‘eigen’ accu.

De veelgemaakte fout is dat men (domweg) de accu van de auto parallel schakelt aan de accu van de caravan zonder eventuele hulpmiddelen.

Dit is eigenlijk ‘Not Done’ men zal minimaal een diode (soort van ventiel voor elektriciteit) of een Relais tussen de twee accu,s moeten plaatsen.

Twee accu,s (kaal zonder technische aanpassingen) parallel kan heeeele vreemde dingen opleveren, klapperen van Relais/Ontladen van de beiden accu,s etc etc.

De meest ideale oplossing is het (laten) plaatsen van een Battery-Guard, deze schakeling meet de spanning tussen de auto-accu en de caravan-accu.

Als de caravan door gebruik van de caravan-koelkast bv onder de 11,5V zakt dan schakelt deze beveiliging automatisch de constante 12V verbinding (vanaf de auto-accu)af, om te voorkomen dat de auto-accu leeg-getrokken wordt.

Een eenvoudige en goedkope oplossing voor dit soort problemen is de constante 12V verbinding door een Relais (noemt men ook wel eens een Scheidings-relais) te laten afvallen als het contact afvalt (een echte Dacia oplossing).

Zo, en nu nog meer stof om over na te denken.

Mgr.

Ruud

• fokhorn

Je moet het zoeken in de stekker van de caravan, in het omwisselen van de constant stroomdraad met de geschakelde via het contact.

Als je deze 2 omwisseld werkt alles weer zoals het hoort.

We praten dan over pin 9 en 10. Op de site van de anwb kan je een aansluitschema vinden.

Groet

Ger