Hoe werkt een benzinetank ?

• remcora

Ik doe wel aan het nieuwe rijden en dat is zeker niet traag of langszaam. Sterker, vaak ben ik eerder bij het stoplicht weg omdat ik nog rustig mijn auto laat uitrollen. Na een dag rijden (400km) stond de computer op 5,8 / 100 km. Niet gek voor een mcv 16mpi.

• Dyna-Miek

Volgens mij was de vraag hoe werkt een benzinetank ?

Ik hou niet van tanken : in de kou, duurt lang, gluurders, stinkt . . . .

Scheelt heel wat tankbeurten om de 48 of 61

Dus : hoe kun in een keer vol tanken, waarom de ene auto wel de andere niet en hoe slaat een vulpistool af ?

En allemaal veel plezier ( zonder mij ) op de DaciaFanDag !

Groet, Miek

• ed

Simpel, brandstof erin en rijden:D

• toine60

Door het vullen van de tank moet tegenwoordig de ontluchting via het vulpistool terug de grote tank in. Dit heeft alles te maken met de milieu-eisen aan tankstations. Dit wordt dampretour genoemd http://www.amoc-gld.nl/dampretourleidingen.htm.

Hierdoor kan het voorkomen dat de luchtretourstroom niet zo snel gaat als de vulling van de tank. dit heeft tot gevolg dat de vulpijp van de tank volloopt en tegendruk geeft op het vulpistool. Dit zorgt ervoor dat het pistool afslaat. Naarmate de tank voller wordt kan er minder damp worden samengedrukt in de tank zelf (overdruk) en zal het vaker gebeuren dat je pistool afslaat. Geduld is de enige remedie.

• EvertK

Bij de diesel is dat anders, omdat daar geen ring in de vulopening aanwezig is en de opening groot is.

Om de tank geheel vol te krijgen moet je ook hier zeer veel geduld hebben.

Iedere keer als de vulpijp vol komt even wachten totdat deze weer gezakt is en daarna weer verder vullen.

Dit kun je vele malen herhalen totdat de diesel aan de rand staat.

Van eerste afslag van het vulpistool totdat de tank geheel vol is wel 10 minuten en dan kom je op meer dan 10 liter extra.

• Dyna-Miek

Eindelijk iemand die er verstand van heeft !

Maar waarom bij de ene auto wel en de andere niet (zelfde tankstation) ?

• toine60

Heeft te maken met de grootte van de instroomopening in de tank en de diameter van de verbindingstuit tussen de opening waar het pistool in gaat en de tank.. Hoe groter die is hoe sneller hij vult en minder last je hebt van afslaan. Veel bedrijfswagens hebben grote diameters om hi-speed pistolen te kunnen hebben welke meestal alleen voor vrachtwagens zijn.

Personenwagens hebben dunnere, meestal even groot als het pistool. Dit stropt sneller waardoor het pistool sneller afslaat.