Afwijking van de snelheidsmeter Duster 4x4

  • DerRudy

    Voor de liefhebbers, hieronder een aardige ‘Tyre-calulator’.

    Voor als je het Precies wil weten…

    http://www.megaflix.nl/test/test2.html

    mgr.

    Ruud

  • EvertK

    En hier nog één om het resultaat te bekijken na een update met andere banden:

    http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

  • willem

    Stel dat ik mijn duster verander van 215 x 65 R16, naar 215 x 75 R16, dan scheelt dat 6,2 %, minder dan de teller afwijking, dus het probleem dat de werkelijke snelheid meer is dan de teller, is er niet.

    vraag 1, is het mogelijk zonder de velgen te veranderen en past het in de wielkasten?

    vraag 2, is het toegestaan?

    het gaat me met name om de toerendaling, het lijkt me zuiniger te rijden, misschien ook wat stiller ook al is mijn DCI al redelijk stil.

    De trekkracht daalt dan wel met 6 %, maar dat heeft de DCI toch in overvloed.

    Willem

  • Turbootje

    Dat gaat in hoogte 4,3 cm schelen, dus ik verwacht bij de Duster niet dat de banden klem komen in de wielkasten.

    Echter het rijgedrag zal wel beïnvloed worden, m.n. in het bochten werk omdat de auto hoger op zijn wielen komt te staan.

    Wellicht kan dan de ESP een grotere rol gaan spelen, maar dat merk je snel genoeg.

    Turbootje

  • willem

    Ik ben niet zo'n bochtenridder, dus dat zal het probleem niet worden.

    ESP zit er volgens mij niet op.

    Ik rij altijd op 2 wheel-drive, tenzij het baggerweer is of sneeuw of met de caravan.

    Eerst maar eens de banden verslijten die er op zitten, is nu pas 10.000 km in 5 maanden, dus dat duurt nog wel even, al heb ik het idee dat die originele banden snel slijten.

    Hoe zou het met sturen zitten? Komen de banden door de grotere stuuruitslag tegen motorkant van de wielkasten?

    Ik zal de wielen eens helemaal “naar boord” draaien, zoals dat in scheepvaart termen heet en kijken hoeveel ruimte er nog is.

    Dan is nog de vraag, wat vind Dacia Nederland daarvan i.v.m. garantie?

    Willem (witte 4x4 DCI)

  • LED-Lightning

    Wat ik me afvraag: in hoeverre heeft zo'n aanpassing invloed op de werking van ABS? Met andere woorden: krijgen de sensoren dan nog de goede signalen?

  • willem

    Ik ben geen technicus, maar wat heeft ABS met bandenmaat te maken?

    Het enige wat ABS doet is de wielen niet stil laten staan als de auto nog in beweging is teneinde slippen te voorkomen.

    Waar zit de sensor eigenlijk?

    Willem ( witte 4x4 DCI )

  • LED-Lightning

    Ik heb nog even wat nagezocht en vond onder andere dit:

    http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=321432

    Dit kan dus echt een storing geven voor de ABS, en ik gok dat als er een storing is dat deze niet in werking treedt op het moment dat dit nodig is (net als bij een airbag waarbij het lampje brandt, deze zal bij een aanrijding niet geactiveerd worden).

    Google maar even op ‘abs afwijkende bandenmaat’

  • oscar54

    In het verhaal van de link zijn voor en achter verschillende maten gemonteerd, de abs kan hierdoor beinvloed worden, omdat het aantal omwentelingen van voor en achter verschilt. Bij gelijke bandenmaat voor en achter, zal dit probleem zich waarschijnlijk niet voordoen. Voor de zekerheid even navragen bij de dealer.

    Oscar.

  • willem

    Dat kan niet bij een 4x4, dan gaat je tussenbak naar de klote, sorry voor mijn Frans.

    willem

    oscar54 Schreef:

    ——————————————————-

    > In het verhaal van de link zijn voor en achter

    > verschillende maten gemonteerd, de abs kan

    > hierdoor beinvloed worden, omdat het aantal

    > omwentelingen van voor en achter verschilt. Bij

    > gelijke bandenmaat voor en achter, zal dit

    > probleem zich waarschijnlijk niet voordoen. Voor

    > de zekerheid even navragen bij de dealer.

    >

    > Oscar.