Afwijking van de snelheidsmeter Duster 4x4

  • Barrabas

    In België is het verboden om met verschillende banden te rijden en zijn alleen bandenmaten toegelaten die op het eenvormigheids-of goedkeuringsattest van de Dacia-invoerder staan,meestal maar één banden-en velgmaat.Jaarlijks worden daar tientallen wagens en banden/velgen voor afgekeurd.In 4x4 kunnen verschillende banden V/A alleen problemen geven indien het middendifferentieel GELOCKT word en dan nog bij het nemen van bochten.En dat fenomeen is altijd aanwezig niet alleen met verschillende banden,wordt dan ook uitgeschakeld bij 60 km/h.In de stand AUTO worden de achterwielen pas aangedreven indien één van de voorwielen grip verliest en lost het voor-en achterdifferentieel het verschil in wielsnelheid op zoals in 4x2.ABS grijpt pas in wanneer één of meerdere banden blokkeren door het remmen en van die band de remdruk wegneemt om dan weer te kunnen remmen en de remafstand verkort.ABS ziet/voelt alleen maar of een wiel stilstaat of niet.Wat ABS met verschillende banden te maken heeft is me niet duidelijk.

  • willem

    Ik heb eens gekeken naar de wielkastruimte en bij het sturen komen de randen van de banden tot op minder dan 2 cm bij de wielkasten, dus een discussie over grotere banden is hiermee gesloten.

    Willem

  • Turbootje

    @ Willem

    Heeft dat niet meer met de breedte te maken?

    Ik heb zelf de Duster nog in bestelling staan dus kan ik het nu niet goed beoordelen.

    Maar als je in het terrein zou rijden, dan hebben de banden iets meer dan 2 cm speling nodig lijkt mij.

    Dus ik denk dat ik van de week toch maar eens een duster van dichtbij ga onderzoeken i.v.m. dit onderwerp.

    Eigenlijk had ik al een heel plan van aanpak gemaakt betreffende andere velgen en banden namelijk.

    Ik heb al LM 7½ J velgen gekocht waar ik 235 60 16 banden om wil gaan monteren en die zijn beduidens breder dan de standaard 7J velgen en 215 65 16 banden.

    Als er dan zo weinig ruimte tussen de banden en de wielkast is, dan ga ik het ergste vrezen.

    Is er soms iemand op dit prikbord die ervaring heeft met het monteren van 235 60 215 onder zijn Duster?

    Turbootje

  • HenkM

    Willem heeft het m.i. over de ruimte in de breedte (bij volledige wieluitslag). In het terrein heb je ruimte in de hoogte nodig, dat heeft de Duster meer dan voldoende :-) .

  • Turbootje

    @HenkM

    Dan vraag ik me af, of ik van 215 naar 235 kan gaan met de breedteals er maar 2 cm speling over blijft.

    Vandaar mijn vraag of er al iemand met 235 breed onder de Duster is op dit forum.

    Turbootje

  • HenkM

    Ik heb geen idee maar rekenkundig hou je dan 1 cm over aan 1 kant. Of dit voldoende is kan ik niet beoordelen omdat dit afhankelijk is van de geometrie van de ophanging tijdens inveren en uitveren.

    Zelf zou ik die 235 nooit monteren, meer weerstand dus meer verbruik.

    Je initiële vraag om de banden aan te passen i.v.m. de tellerafwijking heb ik al beantwoord: die valt bij de Duster mee in verhouding met die van de MCV met standaard sloffen (4 t.o.v. 9 bij de MCV). Bandenmaat veranderen puur vanwege afwijking in de snelheidsmeter gaat me ook wat ver. GPS systeempje laten meten en klaar is Kees (Henkie trouwens ook).

  • Turbootje

    @HenkM

    235 monteren geeft inderdaad wat meer rolweerstand, maar staat wel iets robuuster vind persoonlijk.

    Aangezien 235 60 16 het meest de originele maat van 215 65 16 benaderd w.b.t. de afrolmaat had ik deze maat in gedachten.

    Ik heb nu velgen van 7,5 J gekocht, dus die zijn ook al breder dan de standaard maat 7 J.

    Wellicht kan ik eens gaan denken aan 225, maar dan moet ik even kijken of deze ook in de buurt zitten van de standaard afrolmaat.

    Gelukkig heb ik nog even de tijd om alles goed te bekijken en te bestellen, dat is nu weer het voordeel van de lange levertijden bij de Dacia >:D<

    Turbootje (tu)

  • willem

    Als je de wielen draait, blijft er aan de voorkant maar 1,5 cm over.

    de “hoek” van de band zit dan zover tegen de voorkant van de wielkast dat ik mijn duim er niet meer tussen krijg geperst.

    voor blubber in het terrein genoeg, maar met een bredere of hogere band wordt het wel erg krap.

    Hoe het met de zijkant van de wielkasten zit heb ik nog niet bekeken.

    willem