slechte service

• dusterman

Heb mijn duster (augustus 2010) gekocht bij Terwolde Veendam. Ben ZEER tevreden over de service tot dusver. De (kleine) garantiedingetjes werden keurig opgelost en tijdens een klein schadegevalletje kreeg ik keurig een vervangende auto mee. Ik herken de slechte ervaringen dus niet maar het lijkt me wel dat de tevredenheid sterk dealerafhankelijk is.

Daciaman.

• mcvjournaal

We hebben ooit eens een lijst gemaakt van Daciadealers met een prima of goede service.

Het geeft natuurlijk geen 100% zekerheid dat je in individuele gevallen die service ook krijgt.

Maar je weet dat deze dealers in het recente verleden “Service” met een hoofdletter schreven.

http://www.daciaforum.org/viewtopic.php?f=251&t=587#p2717

Herke

http://mcvjournaal.punt.nl/

• EricNL

Iedereen heeft natuurlijk een andere mening. Ik kan mij erg goed inleven in de situatie zoals die geschetst wordt door “Heeringa”. Naast wat persoonlijke berichten ook een algemeen bericht, zie hieronder…

@Jubbels

Ik zat dus om 20:00 uur achter de pc en zag dit bericht online komen. Ik had direct de neiging om te reageren dus een reactie binnen 2 minuten had zeker gekund. Toch had ik even bedenktijd nodig om te kijken wat ik nou precies kwijt wil over dit onderwerp.

@WalterVDV

Ik herken veel in je verhaal dat je zelf overal achteraan moet. Ervaringen met Dacia Nederland heb ik nog niet, maar binnenkort wel, dan kan ik daarover meepraten. Zoals ik wel vaker zie ben ik echt niet de enige die problemen heeft met de afhandeling van garantiewerk en overige reparaties.

@Avaka

Juist, ik vind ook dat het niet helpt om hier je scheur open te trekken en alles voor “rotte vis” uit te maken. Ik waardeer dat je dit lijstje gemaakt hebt. Dat is natuurlijk erg passend om op een juiste manier tot een overeenkomst te komen om onze geliefde Dacia te onderhouden.

@D

Je doet net alsof we in onze low-budget auto eigelijk een traktor rijden terwijl anderen een gewone auto kopen. Natuurlijk hebben we daar zelf voor gekozen. Het “budget” zit hem in veel zaken. Zo is de afwerking niet nauwkeurig, verbruikt de auto over het algemeen meer dan een moderne auto, zitten er oudere technieken in de motorregeling en krijgen veel motorgeluiden naar binnen en natuurlijk de productie in Roemenie. Dat zijn zaken die het verschil voor het grootste deel bepalen.

@mcvjournaal

Ja, misschien ligt het daar ook deels aan. mijn dealer staat niet in de “Service” lijst die ik op je site vond. Ik ervaar grote verschillen per garage die ik ken.

@Everybody

Ja, per dealer zijn de mate van service erg verschillend. Inderdaad gewoon proberen op te lossen door onderling overleg. Toch herken ik veel in de verhalen die ik hier lees over tekortschieten van de dealers. Het argument dat een Espace van 60.000 andere service krijgt dan een Dacia begrijp ik maar mijn Dacia had een nieuwwaarde van ongeveer 19000 en persoonlijk vind ik dat toch een hoop geld. Ik weet dat die leenauto niet vergoed wordt maar ik kan begrijpen dat het rauw op je dak valt als je dat niet weet en plots 3 weken zonder auto zit voor een reparatie die misschien 2 uurtjes mag duren(startmotor vervangen). Natuurlijk is het raar en zou het kunnen dat er meer aan de hand is eventueel door gevolgschade, dat weet ik ook niet. Ik kan me voorstellen dat de startmotor als dynamo gaat werken als hij blijft hangen in de startkrans en dat daardoor veel elektronika vervangen moet worden door overspanning in het systeem. Zoals ik al zei weet ik het fijne er niet van.

Van garantiezaken weet ik dat dealers van diverse merken natuurlijk proberen de kosten door de klant vergoed te krijgen. Het heeft veel voordelen voor de dealer als dat lukt. Van de garantieafdeling van het betreffende merk krijgen ze gewoonlijk een uurvergoeding die veel lager ligt dan wat een klant betaald. Laten we stellen dat een klant 60 euro per uur betaald, van de garantieafdeling krijgen ze dan maar 35 euro bijvoorbeeld. Bovendien zijn er tabellen waarin staat hoelang ze over een klus mogen doen. Bijvoorbeeld: Koppeling vervangen; 4,6 uur arbeid. Reken gerust zelf uit wat de dealer in zijn zak steekt als de klant wel bereid blijkt de kosten te voldoen, bovendien wordt er niet op onderdelen verdiend omdat de dealer deze aangeleverd krijgt en dus feitelijk niet “verkoopt”. En dan hebben we het niet eens gehad over de kans dat de diagnose fout is. De dealer krijgt natuurlijk geen vergoeding voor reparaties die niet nodig zijn van de garantieafdeling. Een klant kan daar wel gemakkelijker in trappen.

Omdat ik vaak aan auto's sleutel herken ik overigens vaak vrij vlot zaken die aandacht nodig hebben. Daarom ben ik ook met een aantal garantie-punten aan het onderzoeken. Deze zullen naar voren komen op het forum als ze opgelost zijn. Natuurlijk kan dat positief zijn, als ik uiteindelijk goed geholpen word. Of slecht, als ze me in de kou laten staan. Daarmee kan ik nog wel een draadje of 3 openen als het zover is.

Om terug te komen op het topic: Persoonlijk vind ik dat een klant goed geholpen moet worden. Wel of geen Dacia. Hoe klein de klacht ook is. De band die een garage met zijn klanten kan opbouwen is erg waardevol en kwetsbaar en de garages die daar lak aan hebben moeten misschien even terugdenken aan het begin van de crisis. Toen zijn de rotste appels al gesneuveld of overgenomen. Dat zal opnieuw gebeuren binnenkort. Ik hoop dat de overheid hen dan geen steuntje in de rug bied want het is te schandalig voor woorden dat we ons zo laten behandelen, het zal vanzelf blijken waar de rotte appels zitten. Natuurlijk moet ik wel zeggen dat ik hoop dat goede garages dan kunnen blijven, misschien moeten we samen die lijst van mcvjournaal eens updaten door een enquete die eens of tweemaal per jaar gehouden kan worden.

Deze vorm van ‘natuurlijke selectie’ laat al veel te lang op zich wachten.

• WalterVDV

Dit is niet het hele verhaal, jammer dat je er zo een reactie opgeeft, maar goed.. iedereen zo z'n mening. Geloof mij dat ik de wegen bewandel die daar voor geëigend zijn.

Een ander punt is dat ik een probleem had met de benzine meter en dat deze inmiddels vol tevredenheid door de dealer is vervangen onder garantie. Duurde even langer dan de bedoeling, maar goed er was geen haast mee, was gewoon lastig. Tevens heeft met direct kostenloos een software matige verandering door gevoerd voor wat betreft het automatisch sluiten van de deuren bij een snelheid van meer dan 7 km/h.. Dus het is niet allemaal komer en kwel.

Avaka Schreef:

——————————————————-

> En denk je nou echt dat de pers daar in

> geïnteresseerd is? Dit soort grootspraak is zo

> erg overdreven.

>

> Als je iets wilt bereiken moet je de normale

> gangbare weg bewandelen.

> Anders zal elke branche vereniging / consumenten

> organisatie /ombudsman / rechter / je in het

> ongelijk stellen.

>

> Dus met je klacht allereerst naar je dealer,

> gewoon persoonlijk.

> Weigert die dan schrijf je een brief naar je

> dealer.

> Krijg je geen antwoord dan schrijf je een

> aangetekende brief.

> Krijg je nog geen antwoord dan ga je naar Dacia

> Nederland een brief schrijven.

> Weigert Dacia Nederland dan kan je de BOVAG

> aanschrijven.

> In dit stadium kan je Kassa of Radar bellen mocht

> je daar de behoefte toe hebben.

> Ben je lid van de ANWB dan kan je hun

> rechtsbijstand inschakelen.

> Heb je een eigen rechtsbijstand verzekering

> gebruik die dan.

> Uiteindelijk kan je via de weg naar de rechter je

> gelijk proberen te halen.

>

> Let op: er zitten nog wel een aantal stappen

> tussen hier en daar maar het gaat mij om hoe je

> als burger geacht wordt om te acteren.

>

> Succes!

• Avaka

Ik reageer slechts op jouw bericht. De informatie die je daar geeft ‘rechtvaardigt’ mijn reactie. In je post mis ik immers de juiste informatie die je zelf niet gegeven hebt. Verder zeg ik nergens dat je dom bent oid. Ik vind het prettig dat je mij interessant vind. :)

Ergo: Graag zie ik een samenhangend betoog tegemoet.

Edit: Ik zie net dat je je bericht geheel gewijzigd hebt. Prima hoor.

• uul

Vanmorgen mijn Sandero voor de 30.000 km beurt naar Indumij Barendrecht gebracht.Kon gebruik maken van een leen auto (Duster) fiets of step. Ben gewoon blijven wachten onder het genot van diverse soorten koffie of frisdrank. De monteur gezegd dat ik om 10 uur mijn medicijnen moest innemen die in een tas in de kofferbak lagen. Precies om die tijd kwam hij mij waarschuwen mijn medicijnen niet te vergeten. Wat een service!!! Oh ja, mijn Sandero kan weer mee tot de 60.000 km ook dat was een meevaller. Bedankt INDUMIJ Barendrecht.

• GJvdZ

Vervangend vervoer is eerder uitzondering dan regel. Ook bij duurdere auto's moet je voor vervangend vervoer betalen. Tegenwoordig is dit zelfs bij sommige leasemaatschappijen een optie (goedkoper leasecontract zonder vervangend vervoer).

• tbone67

Ik wilde nog even reageren , ik hoor vaak de term winstmarge en budget merk . Nou mijn duster was 22000 euro hoezo budget en de winstmarge hebben ze al terugverdient met inruil van je oude auto . Als ik een megan had gekocht had ik 2500 euro meer voor mijn auto gehad zeiden ze . En dat goedkope valt wel mee , voor deze prijs had ik ook een aangeklede ibiza of fiesta kunnen kopen . Okee niet zo groot als de duster maar de materialen wel 10x mooier en meer standaard op de auto . Dan kan je zeggen had die dan gekochtt maar nee , ik heb de duster gekocht omdat ik hem mooi vind en al 30000 km trots rondrijd . Niet voor de prijs en luxe ! Dus laten ze bij dacia de zelfde service hanteren als andere merken en dat mogen wij ook verwachten.overigens ben ik zeer tevreden . Maar je kan niet bij alles zeggen ; ja wat wil je verwachten bij budget : want dat vind ik gelul !

• Avaka

Klopt helemaal tbone67. Ook bij ‘budget’ auto's hoort goede service.

Mijn eigen ervaringen met de service van Dacia zijn erg goed.

• cableedwin

wij hebben tot nu toe een goede service gehad alleen een auto radio in laten bouwen bij renault wordt dan een ander verhaal

ik wilde een akai met 4 speakers laten inbouwen maar dat kon ik beter ff zelf doen zij de persoon achter de desk

was makkelijk en zo gedaan

ook de draden van achter naar voren trekken kon ik zelf wel ff doen omdat renault het erg druk heeft

nu heb ik een akai cd/dvd radio die er nu door autmat wordt ingezet en zette nog wel wat voeten in de aarde zou ik maar zeggen

je wilt niet weten waar wat moet komen met al die opties

service is er dus alleen als het de dealer uitkomt denk ik

morgen zit alles in onze dacia sandero ambiance voor 429.90 euro

de radio en speakers waren 231.00 euro en heb dan 4 x 40 watt dat beter klinkt dan de saaie 2 x 15 watt

wat ook leuk is van dacia ?

koop je een auto met radio maar krijg je een radio met alleen 2 x 15 watt speakers en kunnen speakers achter er niet eens bij

moet je een andere radio kopen