Ondanks het feit dat ik op LPG rijd en het verbruik in de display van de verbruiksmeter nog nooit overeen is gekomen met het werkelijk verbruik (dat is wel gebruikelijk met LPG-rijders) wil ik toch het volgende laten weten.
In mijn ogen is de wisseltermijn van de bougies erg ruim vastgesteld. De termijn mag in mijn ogen gehalveerd worden, zowel voor LPG als voor benzinerijders.
De bougies die gemonteerd worden zijn veelal geen LPG-bougies als je wel op LPG rijd. Dat scheelt. Bij een schonere verbranding haal je ook meer vermogen. De afstand van de elektrode van de bougie is van belang voor zowel de vonk die gemaakt moet worden als dat de bobines ervan langs krijgen als die afstand te groot is. Zeker de moeite waard voor de 1.6 16v om deze termijn 30000 aan te houden dus. Inmiddels houd ik deze termijn aan met hoge kwaliteit LPG bougies.
Maar het gaat in dit topic over verbruik. Het bougieverhaal is niet onbelangrijk. Daarnaast nog een puntje. Door gebruik te maken van een K&N open luchtfilter bespaar je kosten. Het filter is te reinigen en gaat 1,5 miljoen kilometer mee. Ja, klopt, speciale reinigingvloeistof heb je nodig en dat kost wat. Momenteel gebruik ik dit filter al ruim een jaar. Gelijk in gebruik genomen met de LPG-bougies. Opvallend is dat mijn verbruik altijd tussen 7.2 en 8.0 zat. Direct na deze aanpassing veranderde dit naar verbruik tussen 6.4 en 6.9 in de verbruiksmeter zonder aanpassingen in rijgedrag. Te weten dat elke tiende liter verbruik op de levensduur van de auto gelijk staat aan een kleine 300 liter brandstof loont het dus zeker om aandacht te schenken aan manieren om het verbruik naar beneden te brengen, elke tiende telt. Andere manieren om verbruik terug te dringen is het gebruik van de airco te minimaliseren, ramen dichthouden tijdens het rijden. In sommige gevallen indien mogelijk met stadslicht te rijden ipv dim- of mistlicht. Het gebruik van de kachelventilator minimaliseren. EN…. Kies de kortste route. Als je je verbruik laag houd door soms om te rijden (snelweg ipv provinciale weg) is dat niet lonend voor het werkelijke verbruik.
Persoonlijk vind ik deze topic interessant en zal dit blijven volgen.
Als laatste tip voor behoud van uw motor op LPG. Ga je een zware rit maken (ik noem de helling bij Luik als voorbeeld) en vraag je topprestaties van je motorblok terwijl je een caravan trekt of zwaar beladen bent. Ga niet de gierige Hollander uithangen. Schakel even over op benzine. Het motorblok is vervaardigd voor benzine namelijk. Door de schrale verbranding van LPG gaat deze als een snijbrander door je motorblok. Hier kom je pas later achter als het blok/cilinderkop niet meer te redden is. Benzine rijden is dan toch wel een aanrader. Een cilinderkop of motorwissel blijft je daardoor misschien bespaard ook al willen sommige gasboeren ons anders doen geloven.