hoog benzineverbruik ?

• MCV op LPG

Ondanks het feit dat ik op LPG rijd en het verbruik in de display van de verbruiksmeter nog nooit overeen is gekomen met het werkelijk verbruik (dat is wel gebruikelijk met LPG-rijders) wil ik toch het volgende laten weten.

In mijn ogen is de wisseltermijn van de bougies erg ruim vastgesteld. De termijn mag in mijn ogen gehalveerd worden, zowel voor LPG als voor benzinerijders.

De bougies die gemonteerd worden zijn veelal geen LPG-bougies als je wel op LPG rijd. Dat scheelt. Bij een schonere verbranding haal je ook meer vermogen. De afstand van de elektrode van de bougie is van belang voor zowel de vonk die gemaakt moet worden als dat de bobines ervan langs krijgen als die afstand te groot is. Zeker de moeite waard voor de 1.6 16v om deze termijn 30000 aan te houden dus. Inmiddels houd ik deze termijn aan met hoge kwaliteit LPG bougies.

Maar het gaat in dit topic over verbruik. Het bougieverhaal is niet onbelangrijk. Daarnaast nog een puntje. Door gebruik te maken van een K&N open luchtfilter bespaar je kosten. Het filter is te reinigen en gaat 1,5 miljoen kilometer mee. Ja, klopt, speciale reinigingvloeistof heb je nodig en dat kost wat. Momenteel gebruik ik dit filter al ruim een jaar. Gelijk in gebruik genomen met de LPG-bougies. Opvallend is dat mijn verbruik altijd tussen 7.2 en 8.0 zat. Direct na deze aanpassing veranderde dit naar verbruik tussen 6.4 en 6.9 in de verbruiksmeter zonder aanpassingen in rijgedrag. Te weten dat elke tiende liter verbruik op de levensduur van de auto gelijk staat aan een kleine 300 liter brandstof loont het dus zeker om aandacht te schenken aan manieren om het verbruik naar beneden te brengen, elke tiende telt. Andere manieren om verbruik terug te dringen is het gebruik van de airco te minimaliseren, ramen dichthouden tijdens het rijden. In sommige gevallen indien mogelijk met stadslicht te rijden ipv dim- of mistlicht. Het gebruik van de kachelventilator minimaliseren. EN…. Kies de kortste route. Als je je verbruik laag houd door soms om te rijden (snelweg ipv provinciale weg) is dat niet lonend voor het werkelijke verbruik.

Persoonlijk vind ik deze topic interessant en zal dit blijven volgen.

Als laatste tip voor behoud van uw motor op LPG. Ga je een zware rit maken (ik noem de helling bij Luik als voorbeeld) en vraag je topprestaties van je motorblok terwijl je een caravan trekt of zwaar beladen bent. Ga niet de gierige Hollander uithangen. Schakel even over op benzine. Het motorblok is vervaardigd voor benzine namelijk. Door de schrale verbranding van LPG gaat deze als een snijbrander door je motorblok. Hier kom je pas later achter als het blok/cilinderkop niet meer te redden is. Benzine rijden is dan toch wel een aanrader. Een cilinderkop of motorwissel blijft je daardoor misschien bespaard ook al willen sommige gasboeren ons anders doen geloven.

• Avaka

Je verteld wel een hele hoop onzin in je bericht.

Zelf rijd ik met mijn 1.6 16v op LPG. Mijn bougies zijn vervangen bij 60.000 km. Geheel probleemloos.

Verbruik ligt bij een 1.6 16v op LPG ergens rond de 1 op 10. Afhankelijk van je rijstijl kan dat wat meer of minder zijn.

Uiteraard rij je zuiniger zonder je airco en lampen aan te hebben. Dat haalt je de koekoek.

Het blok van de 1.6 16v is bij uitstek geschikt voor rijden op LPG. Gaat met gemak 300.000 km mee zonder revisie of andere toestanden.

Dit blok heeft zich de afgelopen 15 jaar méér dan bewezen. Kijk de statistieken en gebruikers ervaringen maar na.

Je moet geen poep praten hoor!

• Barrabas

Ja die indruk had ik ook.Meer zelfs, als je laat duwen of trekken verbruik je helemaal niks.:)

• stitch0709

Als je je bandenspanning steds goed hebt of een beetje meer lucht erin, levert de verminderde rolweerstand al meer besparing op dan dat je zonder verlichting rijd.

• Mark L.

MCV op LPG,

Als je op LPG rijd geeft de boordcomputer niet het juiste beeld weer, als hij een verbruik van 8 l/100km weergeeft mag je daar zeker 2 liter bijtellen en zit je verbruik tegen de 10l/100km.

Bougies zijn bij mij vervangen tijdens de 45000 kilometer onderhoudsbeurt, moet normaal gezien pas op 60000 kilometer maar heb op veilig gespeeld, 30000 kilometer is wel heel rap.

Hoe meer verbruikers die in gebruik zijn hoe meer verbruik, da's normaal, maar ik ga daarom niet besparen op verlichting of airco (heb voor die optie trouwens betaald) autorijden kost geld en als je dat niet kunt betalen moet je de fiets nemen.

Hier word rijdend op lpg gewoon een aanhangwagen of caravan getrokken, op stukken waar het flink klimmen is word gewoon het gaspedaal tot op de vloer ingetrapt.

De moterblokken/kleppen van de 1.6 16V zijn aangepast om op LPG te rijden, zoals hier al vermeld zijn kilometerstanden van 300000 kilometers zonder revisie geen uitzondering.

Omdat mijn wagen (moterblok) soms flink moet presteren heb ik wel een kleppensmeersysteem laten inbouwen, en krijgt hij elke 15000 kilometer verse olie ipv om de 30000.

• DerRudy

Volgens mij is dit de eerste input van ‘ MCV op LPG’ dus laten we niet gelijk reageren met opmerkingen zoals een ‘hoop onzin’ en ‘Je moet geen poep praten hoor!’ etc etc.

In mijn ogen bevat de reply van ‘MCV op LPG’ toch waardevolle informatie.

Ik heb in het verleden verschillende LPG-installaties geïnstalleerd en gerepareerd, zeker het puntje bougies verdient aandacht bij het rijden op LPG.

Zie onderstaande link:

http://dacia.startpagina.nl/prikbord/read.php?527,10755635,10776347#msg-10776347

Zeker de elektrode afstand is een issue, een aanpassing (verkleinen met 0,1 MM) heeft zeker een positieve invloed op de levensduur van de (pen)-bobines en de onsteking.

En de geschiedenis heeft ons geleerd dat Renault en deze pen-bobines niet echt een geslaagd huwelijk is geweest.

Ik moet wel zeggen tijdens de garantieperiode (3 jaar) heb ik me daar ook geen zorgen overgemaakt, mijn bougies zijn ook pas na 60.000 KM vervangen.

Maar nu komt het: er zitten nu (zelfstandig door de dealer geplaatst) speciale bougies in, bougies met dubbele elektrodes (hmmmmmmm).

Kijk er is een hoop veranderd in LPG-land aan de installaties, denk maar aan G2/G3 systemen en zaken zoals gas injectie.

Maar vergeet niet dat er aan de verbrandingsruimte (blijven tenslotte toch benzine motoren) er geen aanpassingen gemaakt (kunnen) worden.

Ik heb in een ver verleden ook met Volvootjes 340 gereden, en lang lang nadat de productie gestopt was kreeg Volvo toch het advies om andere bougies te gebruiken.

Ik probeer hiermee aan te geven dat er als de wet ‘van de grote getallen’ losgelaten gaat worden, er opeens wel eens sprake van problemen waren.

Voor het geld hoef je het niet te laten om de bougies wat eerder te (laten) vervangen, nogmaals ik heb ook de originele bougies 60.000 KM laten zitten.

Maar omdat LPG moeilijker ontsteekt dan Benzine zullen er ook eerder problemen ontstaan bij het rijden op LPG en NIET bij Benzine en dan is het bijna standaard dat EERST de bougies (met de juiste elektrode afstand) vervangen worden.

En vaak is het dan Voilla, geen problemen meer..

In het verleden was er een stelling bij LPG-rijders: je moet niet langdurig en constant ruim boven de 4000 toeren gaan jagen, door de warmere verbranding (van LPG) is het in de cilinderkop 1000 toeren warmer dan bij het rijden op Benzine (bij hetzelfde toerental).

Nu is ‘ons’ blokje wel uitgevoerd met zelfstellende kleppen en aangepaste klepzittingen maar het is toch Better safe than sorry.

Mensen die bv 5000 toeren draaien adviseer ik zeker niet LPG te gaan rijden, of zo,n kleppen/smeer inrichting te laten plaatsen.

De meeste LPG-rijders die ik ken hebben het motto: Go with the flow en dat is toch nog altijd de beste rijstijl.

Maar ik heb ook (weer) een caravan en bij mij gaat de Airco gewoon uit bergop, scheelt toch zo,n 7 PK.

De 1.6 16V is een soepel motortje maar zal ook weer geen caravantrekker van het jaar worden.

Phoeff toch nog een heel verhaal geworden, ik wil afsluiten laat iedereen zijn mening/tips geven.

En distilleer uit die input wat er voor jou aan waarde inzit.

• Turbootje

Zeer mooi en wijs gesproken woorden van “ DerRudy ” >:D<

gr Turbootje :)-D

• Avaka

Of je nu 1 post geplaatst hebt of 1000 maakt niet uit. Als er zeer stellig zaken verkondigd worden die aantoonbaar niet kloppen dan verdient dat een stevige repliek. Natuurlijk kan je de nuance aanbrengen (dank daarvoor DerRudy).

• MCV op LPG

Eerste post? Nee hoor, ik kom hier wel vaker.

@Avaka — Ja, bougies gaan wel 60.000 kilometer mee. De motor doet het op 60.000 ook nog prima. Ook ik heb gewacht op die kilometerstand omdat dit zo aangegeven staat. Er zaten gewone originele bougies in. Ik verving ze zelf omdat de dealer zei dat ze nooit speciale LPG-bougies monteerde. De elektrode afstand was versleten tot 1,25/1,30 mm en heel erg ingebrand (vol met putjes). Reken maar dat de bobines daardoor meer op hun donder krijgen dan waarvoor ze ontworpen zijn. Een vonkafstand van 0,55mm méér dan wat ideaal zou zijn bij het rijden op LPG, dat is niet gunstig. De benodigde vonkspanning stijgt daardoor enorm en geeft een slechtere vonk én tragere verbranding. Kort gezegd betekent dat dat de warmte langer wordt opgebouwd en dat je verbrandingsruimte heter wordt.

— Jammer dat je me niet serieus neemt. Dat een blok 300.000 mee gaat zonder merkwaardige revisie tijdens gebruik van LPG bestrijd ik. De hydraulische klepstellers, waardoor het blok “LPG-bullet-proof” zou zijn zorgen ervoor dat je niet merkt dat de kleppen in de cilinderkop inslaan. Dat gebeurt zeker wel en is gerelateerd aan de hetere verbranding van LPG. Bij een traditioneel motorblok op LPG merk je dat wel, dan moet je regelmatig de kleppen stellen en zeker als je een sportief rijgedrag hebt. Ik hoorde al dat diverse cilinderkoppen van de 1.6 16v op 120.000 kilometer, gelijk aan het vervangen van de distributieriem, aan een revisie toe zijn. Op dat moment wordt dit vaak gecontroleerd omdat er toch al zoveel los moet. Dat je hiervan weinig merkt is mooi meegenomen.Toch, ik beloof je, als het merkbaar wordt dat de kleppen ingeslagen raken ben je te laat, dat beloof ik je. Onverklaarbare mechanische storingen zullen zich dan voordoen die niet goed uit te lezen zijn. Buiten de kleppen krijgen alle onderdelen ervan langs. Gebroken zuigerveren of een gat in je zuigers zijn maar een paar voorbeeldjes van mogelijke schades. Daarom zijn preventieve maatregels zeker niet overbodig. Zwaar belasten van je motor in zware omstandigheden? Ja, leuk dat jij wel de helling op “plankt” als je een zware caravan erachter hebt met airco aan en 7 personen in de auto. Ik spreek je wel weer als je bij de garage staat. Nee, bij het rijden op LPG hoort een rustig tot normale rijstijl. Trouwens is het naast zware ladingen ook erg belastend om hogere snelheden lang aan te houden. Ben je ook vast niet met me eens maar tevens dan hoor ik je wel weer als je in de garage staat. In beide gevallen kunnen de hitte oplopen dat je uitlaatspruitsuk en voorpijp roodgloeiend worden.

Fijn in elk geval dat je mijn input als “onzin” verklaard terwijl je zelf niet echt iets bijgedragen hebt in dit draadje. Als je dingen ziet die in mijn optiek wel maar voor jou “aantoonbaar niet kloppen”. Sorry, dat is een beetje vaag. Wat bedoel je dan?(Maar toon dit ajb wél aan, en niet uit een verkoopboekje ofzo)

@DerRudy — Fijn dat je objectief bent en de kern van mijn verhaal begrepen hebt. Natuurlijk kom ik wel iets zeggen en is het geen kwats. Ieder mag eruit halen wat voor hem/haar van waarde is. Ons werkelijk verbruik op LPG is 1/13, de meter geeft gemiddeld 6.6l/100km aan. Mijn tips werken in mijn geval dus zeker.

Mijn input samengevat mbt. Hoog benzineverbruik:

- Houd bougies in de gaten en vervang desnoods vóór de eigelijke interval (ook Benzinerijders) Een goede ontbranding zal resulteren in een zuiniger motorblok.

- Een open luchtfilter zal zeker je verbruik flink naar beneden brengen.

- Belast je blok niet onnodig zwaar en gebruik de “nieuwe rijstijl”.

- Onnodige verbruikers uitschakelen indien mogelijk (ieder vult dit naar eigen behoeven in)

- Neem de kortste route (misschien bespaar je daarmee afstand ipv brandstof maar dat komt op hetzelfde neer ook al zie je dit niet direct, dit is een verborgen besparing)

Ohja, Turbootje en stitch0709 en iedereen die dit leest. Misschien is het gepast om dat emoticon met die middelvingertjes niet meer te gebruiken. Erg laag en respectloos is het als je daarmee reageert op een mening waar je je niet in kan vinden.

• Turbootje

@ MCV op LPG

Even een reactie mijnerzijds.

Het betreft geen vingertje(s) maar DUIMEN.

Dit heeft dan ook volgens mij helemaal niets met respect te maken.

Wel heeft het met het feit te maken dat ik het met sommige uitspraken roerend eens ben, en DAT druk ik uit met >:D<

Dus waar je nu over begint noemen wij hier in Nederland in de volksmond ook wel, van een mug een olifant maken.

Vaak is de manier waarop iets gebracht en/of geschreven word al bepalend of je er kommentaar op kan verwachten, dus ik zou zeggen verbeter de wereld en begin bij u zelf in dit geval.

gr Turbootje :)-D