Opa heeft sinds vandaag een lees-brilletje en het was mij ook nog niet opgevallen maar ik dacht toch echt dat het duimen waren.
Maar die ‘the finger smiley’ heb ik in het verleden waarschijnlijk ook wel eens gebruikt/misbruikt met de gedachte dat het duimen waren.
Maar even terugkomend op het fenomeen Pen-bobines:
Henk: ik dacht ook altijd dat deze elektrode afstand niets zou uitmaken, ik heb (ook) een elektronica achtergrond en ben door ervaring toch van mening verandert.
Deze zg Pen-bobines zijn inderdaad hoogspannings-trafo,s maar er zit aan de secundaire kant (bougies-zijde) zit geen simpele Ohmse weerstand, er spelen een aantal andere factoren mee.
Denk hierbij aan een hoge druk (compressie) en hoge temperatuur (verbranding)en dan begint het toch wat complex te worden.
Dan kunnen we niet simpel de wet van Ohm hanteren.
Bij LPG problemen (wat vaak toch ontsteking-problemen zijn) ging bij mij het licht in de garage altijd uit en pakte simpel de plantenspuit (met water) en vaak zie je op afstand al de blauwe vlambogen je tegemoet komen (lees:vonk overslag).
Standaard gingen er nieuwe bougies in (met in mijn ogen de juiste elektrode afstand) en de juiste Pen-bobines en dan ook altijd vier exact dezelfde types.
Wat er momenteel vaak gebeurt is dat men deze Pen-bobines te ruw behandelt (bij het verwisselen van de bougies) dus op de aansluiting met de bougies beschadigd en dan tot overmaat van ramp het boutje waarmee de bobine vast zit op het blok ook nog even te strak aandraait (resultaat haarscheurtjes).
En dan is het feest compleet, pak maar weer de plantenspuit erbij en vaak zie je de vlambogen op het boutje en ook vaak onderin bij de bougie aansluitingen.
Kijk ik ben wat voorzichtiger geworden met deze Pen-bobines en zal als het kan altijd de elektrode afstand toch iets verkleinen (Baat het niet dan schaadt het niet).
Maar iedereen mag vinden wat hij/zij wil en is maar één ding wat moet: dat is blijven ademhalen(.
Mgr.
Ruud