Interval op achterruitenwisser

  • Barrabas

    (tu) Zojuist de interval relay 10 sec. ingebouwd onder de achterruitwisser, één uurtje werk.Drie draden doorknippen en vier kabelschoenen+krimpkous+1 strap.

    2 standen:

    1.interval 10",= knop kort aan/uit. Afzetten hetzelfde :D

    2. constant wissen,geen interval dus, = normaal op-en afzetten.

    Prijs 44 euro + verz. bij lzparts.de

    Vergoeding werk 2 tassen koffie met koek :)

  • Ronald-2008

    @Richardmcv

    Inderdaad ik mis de achterruitenwisser ook niet als hij er niet zou zitten.

    Rij altijd op de buitenspiegels.

  • Barrabas

    Ik mis zelfs mijn hele auto niet,als ik op mijn motor-yacht zit.

  • Tazteam

    Ik heb hem ook net besteld.

    Onze Sandero maakt tijdens een regenachtige rit zijn achterruit wel erg smerig.

    Komt dat door de constructie, of zijn de aanpassingen van onze ride zo extreem dat wij bijna altijd met de ruitenwisser achter moeten rijden.

    Bandenmaat is 205 en staan ook nog eens 5 mm per kant extra naar buiten met spacers.

    Jammer dat alleen LZ-parts dit levert, maar nu is het grote wachten begonnen.

  • Barrabas

    Op twintig maart verzonden en op 26 maart ontvangen via DHL,was nog wel een weekend tussen.Pas nu geplaatst vanwege de regen,eindelijk op een zonnige dag.Moest dat buiten doen vanwege een te krap geworden garage. :)

  • Tazteam

    delly Schreef:

    ——————————————————-

    > Beste forumleden,

    >

    > Ik zou graag een intervalstand op m'n

    > achterruitenwisser willen hebben.

    > Is hier een (simpele) oplossing voor?

    Kan ik ronduit JA op antwoorden.

    En buiten dat het een simpele oplossing is, is het zelfs een zeer GOEDKOPE oplossing.

    Ik heb het zelf ook gedaan, en het werkt.

    Je gaat naar een autosloperij, gaat op zoek naar een VW Golf type 3, en zoekt in de zekeringenkast naar een relais, met daarop heel groot het getal 72, vagnr: 191 955 529, helaas is niet elke Golf uitgerust met dit relais, dus je zal menig auto moeten afzoeken..

    Kost ongeveer € 2,50, en als je een duurdere sloperij hebt, zal het ca € 5,– kosten

    Wat kabelschoentjes en een half uurtje prullen en aansluiten en het werkt super.

    Schema kan ik evt hier plaatsen.

    Zelfs te doen voor iemand die GEEN kennis heeft van electronica.

    Dus het relais van LZ-Parts afbesteld, scheelt mij € 56 en dat vindt ik best de moeite waard om te knutselen.

    Philip

  • frankieboy001

    plaatsen dat schema zal ik dan maar zeggen (tu) :D

    b.v.d.

    Frank

    ik heb hem op het net gevonden voor 1,50. Hoef je niet te zoeken op de sloop :P

    relais

  • Tazteam

    Hier komt ie:

    Schema van het relais

    Alles wordt bijna tegen de achterwisser gemonteerd, in de klep/deur.

    Je ziet er later niets van.

    De zwarte en gele kabel die naar de ruitenwissermotor lopen moet je NIET doorknippen, alleen een stukje isolatie weghalen zodat de kabel vanaf het relais aangesloten kan worden.

    De witte, of in mijn geval de grijze kabel doorknippen.

    Knip niet te kort bij de stekker af, dan kom je in de problemen.

    Zelf heb ik aan alle contacten van het relais een kabeltje gemaakt, kleur maakt niet uit, ik heb ze gebruikt uit een 3-aderige kabel van 2,5 mm2

    Op deze manier heb je ruimte genoeg op het relais op een veilige plaats in te bouwen.

    Nodig:

    Relais no 72 van Golf 3

    4 Kabelschoentjes

    Stukjes kabel

    Isolatietape

    Ty-raps (kabelbinders)

    Klein kniptangetje

    Kabelschoentang

    Gereedschap om bij de motor te komen van de ruitenwisser, vaak een torx-bitje

    Werking:

    Gewoon wissen achter, zoals normaal, aan en uit.

    Interval aan: heel snel aan en uit, en dan veegt hij om de ca 10 sec

    Interval uit, nogmaals heel snel aan en uit, dan staat hij weer in de normale positie als bij een standaard Dacia.

    Ik ben er achter gekomen door even iets verder door te zoeken bij de info van LZ-Parts, deze rekenden bijna € 44 en € 15 verzending, voor hetzelfde wat ik nu laat zien.

    Kortom, een hele besparing voor zeg een uurtje werk.

    En iedereen kan het.

    Groeten

  • Eugenius1960

    Hallo luitjes,

    Kijk hier eens allemaal. Het gaat hierbij om een Duster, maar dat mag de pret niet drukken.

    http://www.dustercommunity.de/anleitungen/anleitung-intervallschaltung-heckwischer-f252r-'-kabellegastheniker-'/

    Waarschijnlijk moet wel eerst jezelf registreren.

    Legasthenie is Duits voor wat wij Dyslexie zouden noemen…

    http://www.encyclo.nl/begrip/LEGASTHENIE

    Eugenius1960

  • Tazteam

    Ik ga mijzelf niet registreren op een Duits forum, maar waarschijnlijk weet jij meer, dus vertel.

    En wat dyslexie er nu mee te maken heeft??

    Graag wat uitleg, aub