schone LPG wordt stinkend duur

• adriaan van Hoorn

http://www.autoblog.nl/archive/2011/07/08/prijs-lpg-in-2012-omhoog-door-verhoging-accijns

• adriaan van hoorn

als je een serieus omgaat met millieu moet je juist gebruik van LPG niet gaan afstraffen met een accijnsverhoging die veel hoger is dan de accijnsverhoging op benzine. Iedereen houudt deze ontwikkeling stil, om bliojkbaar zoveel mogelijk auto's op lpg te verkopen. Een extra verhoging van LPG accijns is ongewenst want de berijders betalen al extra in de wegenbelasting.

• Gerard59

Brandstof is in NL sowieso te duur. Men verzint van alles om de prijzen op te drijven. LPG is nota bene een afvalproduct, maar wordt door accijzen opgeschroeft in prijs.

Het is al bezopen dat je voor een auto met LPG-installatie of een dieselmotor soms meer dan twee maal zoveel houderschapsbelasting moet betalen. Dat wij dat met zijn allen maar lijdzaam accepteren……..

Er is geen redelijk argument voor te bedenken, dan alleen, dat niemand meer een benzine auto zou rijden.

Diesel is helemaal het stiefkind, omdat het fijnstof uitblaast. Als het dat niet is, vinden ze wel weer andere onzin.

Nou hadden ze die al gevonden in de BPM op een diesel. Is meer dan 55 % van de bruto waarde. Toch niet te geloven?

Nog minder te geloven is, dat Nederlanders zich dat door hun regeringen laten aanleunen.

• Macia

De LPG-prijs is inderdaad nogal gestegen per 1 januari.

Enerzijds door de extra belasting, anderzijds door het dalen van de waarde van de Euro.

Ik kijk dan ook altijd naar het prijsverschil tussen Euro95 en LPG om te beoordelen of het nog voordelig LPG-rijden is.

Dit verschil is nog steeds ongeveer gelijk!! (zie grafiek)

link naar grafiek

Kortom, met LPG ben je nog net zo voordelig uit als in 2011.

En het moet ook niet te voordelig worden, want als iedereen LPG gaat rijden, dan gaat de overheid daar natuurlijk op inspelen……….en daar wordt het niet goedkoper van.

• Avaka

Zojuist hier getankt. Verschil tov Euro95 was 1,04 Euro.

• Adriaan

Blijft toch leuk tanken.

Het enige waaraan ik zal moeten wennen is de actieradius.

Ik denk dat ik deze tank 400-450 km ga halen en dat vind ik op zich vrij netjes met mijn Duster 4x4.

Met diesel 900-1000 km, maar het werkt verlichtend dat je tegenwoordig toch nog tegen een laag bedrag bij een pomp wegrijdt :)

• Sjaak

In de mooie grafiek van Macia komt m.i. zelfs tot uiting dat het prijsverschil tussen EURO95 en LPG niet minder is geworden de laatste jaren.

Waar ik tank, scheelt het nu iets meer dan één €.

90 eurocent is de laatste tijd wel minimaal het verschil.

Maar doen we er niet verstandig aan om deze informatieuitwisseling te beëindigen? Veel te veel mensen die anders ook wat willen gaan betekenen voor het milieu. Want zeg nu zelf mede LPG-vrienden: ook jullie rijden net als ik toch niet op LPG vanwege de geringe kosten, maar alleen om de aarde te kunnen doorgeven aan onze kinderen (eh…ha,ha?!)

Sjaak

• Adriaan

Ik vind het overigens apart dat de Totalpomp hier 71ct/l vraagt en het 5 km verderop bij de Shellpomp en buurman Avia) 77 ct/l kost.

Die bedragen liggen wel héél erg uit elkaar.

Vorige week kostte 1 liter trouwens maar 66 ct. Dat is ff 5 ct verhoging in een week tijd!

Ik heb om een aantal redenen gas laten inbouwen:

- Beter voor het milieu (echt waar!)

- Het tankt lekkerder qua prijs

- Vooralsnog goedkoopste prijsverhouding op de langere termijn, er vanuit gaande dat ik de Duster nog wel een paar jaartjes rijd

- Lange tijd diesel gereden. Wilde wel es wat anders.