winterbanden of juist niet (discussie)

• Macia

Levensgevaarlijk!

Achter de slechtste banden vergroot het uitbreken van de auto aan de achterkant.

Je moet van heel goede huize komen om dat te corrigeren en dat doe je zeker niet met de handrem.

Ik ga er maar van uit dat dit geen serieuze opmerking is…….

Typisch geval “don't try this at home”

• Turbootje

Sommige mensen kijken te veel naar actie films denk ik wel eens.

En weer anderen hebben in een lang en grijs verleden een slipcursus bij Rob Slotemaker of iets dergelijks gevolgd

en denken vervolgens de wijsheid in pacht te hebben na zo'n cursus.

Gelukkig zijn er al meerdere reacties gekomen na zo'n “ondoordacht” advies van Sandinista, en ZEER terecht mijns inziens.

Nogmaals als je winterbanden wilt monteren voor je eigen en andermans veiligheid, doe het dan GOED of doe het helemaal NIET

En blijf lekker op je zomerbandjes rijden, want boeren zuinigheid is in bepaalde gevallen zeer gevaarlijk te noemen.

Ik wens iedereen veel veilige km's toe voor de komende winter.

Turbootje :)-D

• Willem

Winterbanden ? Niet doen.

Afgelopen winter zag je het weer, iedereen rijdt een stuk rustiger op gladde wegen, komt er een idioot voorbij razen, zo van.. Tja, ik heb toch winterbanden.

Als iedereen zijn rijgedrag aanpast aan de omstandigheden is er niets aan de hand.

Net zo als het idioot vele gestrooi van zout, kan best wel minder, gewoon je rijstijl aanpassen.

Als je in een heuvelachtig gebied woont kan ik het me nog voorstellen, maar het meeste van Nederland is zo plat als een schol.

• HenkM

Willem

Afgelopen winter zag je het weer, iedereen rijdt een stuk rustiger op gladde wegen, komt er een idioot voorbij razen, zo van.. Tja, ik heb toch winterbanden.

Tja, zij die de grenzen opzoeken zullen ze ooit overschrijden.

• GJvdZ

Dat voorbij scheuren komt niet door de winterbanden maar door de persoon achter het stuur….

Ik kan iedereen winterbanden aanraden. Voor de kosten hoef je het niet te laten (als je op winterbanden rijdt, slijten je zomerbanden immers niet, dus uiteindelijk is het ongeveer even duur). Maar als je 1 schuiver maakt (ook bij een hele voorzichtige langzame snelheid*) in de sneeuw heb je al meer schade dan wat een setje winterbanden kost.

*) Mijn vrouw had vorig jaar de pech dat ze terwijl ze weg probeerde te rijden langzaam naar de zijkant van de weg schoof (een weg is immers bol) met de portier tegen een lantaarnpaal. Van die schade had ze jaren op winterbanden kunnen rijden.

• Vinnie

Je handrem is toch om te parkeren? En verder om een haakse bocht te maken :-)

De handrem is tijdens het rijden dus om in een slip te geraken, gebruik 'm dus nooit in geval van nood :-)

• Morris

Alle Dusters worden standaard afgeleverd met 4-seizoenenbanden (M+S). Over het algemeen Michelin of Continental in de maat 215/65 x 16. Een 4-seizoenenband heeft ten op zichte van een “zomerband” een iets minder weggedrag en betere prestaties in sneeuw en op ijs.

Afgelopen winter heeft de Duster voorzien van deze banden hun mannetje goed weerstaan. Wekenlang was onze straat één grote ijsbaan doordat de gemeente Haarlemmermeer in de woonwijken niet strooit. Daar waar auto's op zomerbanden niet van hun plaats kwamen, of al rijdend/slippend naar het laagste punt gleden, ploegde de Duster zich door de sneeuw en ook met de ontstane ijsbaan wist hij wel raad.

Ik neem de iets mindere rijkwaliteiten onder zomerse omstandigheden dan ook maar voor lief en prijs mij gelukkig met mijn 4-seizoenenbanden.

• Sandinista

http://www.media.renault.com/media/images/pressrelease/30551_1_5.aspx?PrimaryBrandID=3

For its third appearance in the Trophée Andros, and true to its values, Dacia has rewritten the rules with its highly original Dacia Lodgy Glace. It has entered two cars for the 2011/2012 ice-racing series and recruited a high-impact driver line-up: Alain Prost, Nicolas Prost and Evens Stievenart!

The first round of this winter’s championship will be held on December 3-4, at Val Thorens, France.

LODGY GLACE: THEY'LL ALL BE TALKING ABOUT DACIA'S LATEST ARRIVAL

The Dacia Lodgy Glace is the rebellious little sister of the new family road car which will be launched at the Geneva Motor Show in March 2012! The name itself evokes notions of generous interior space and a family world. However, thanks to its audacious character and record of rising to the craziest sporting challenges, Dacia has decided to make its third Trophée Andros campaign truly exceptional by rewriting all the rules. For the first time in the history of the Trophée Andros, the series will feature an MPV.

To spice up the new season, not just one but two Lodgy Glace entries will be on the grid for every race: one will be driven by Alain Prost, who finished as runner-up in the 2010 and 2011 Trophée Andros, at the wheel of a Dacia Duster Glace. The other Lodgy Glace will be shared by his son, Nicolas Prost and Evens Stievenart, Alain Prost's team-mate and joint winner of last winter’s Superfinal at the Stade de France, Paris. It's a question of family and friendship at the wheel a family car; a fitting parallel with a clear goal: victory!

The Lodgy Glace has been designed specifically for this unique racing series, which is renowned as one of the most challenging in motorsport. The technical regulations of the Trophée Andros are extremely strict, and impose restrictions on all aspects of the vehicle (chassis dimensions, gearbox, tyres), including the materials employed. Everything is done to limit the use of complex and costly technical solutions: instead, this series is all about finding simple, ingenious solutions, a measure which fits perfectly with the Dacia brand. The series also brings the car reliability to the fore, as well as the driver skill.

Custom-prepared by the teams at Tork Engineering (design, production, assembly) and Sodemo (engine), the Lodgy Glace benefits from the full expertise of Renault Sport Technologies (RST). Throughout the project, RST has contributed its technical and sporting expertise from the world of motorsport: it acts like a conductor, perfectly coordinating the different technical partners and disciplines (design, engineering), the Dacia brand and the drivers.

The new Lodgy Glace draws on both the proven technical solutions of its predecessor, Dacia Duster Glace, and specific developments. On the technical front, the Trophée Andros is a series where tiny details can play a decisive role. The experience gained during previous seasons has been used to conduct a thorough analysis, whose conclusions have led to improvements in:

- suspension: track conditions from last year were replayed on the four-post rig at CERAM, in order to develop new set-ups based on the new steering calibration;

- engine performance: last season, engine development focused on improving bottom-end performance. This year, the engine's peak power has also been increased.

NEARLY 360,000 DACIA VEHICLES SOLD IN FRANCE SINCE 2005

- Launched in France in 2005, the Dacia brand has become a major player in the French market in just six years.

- Nearly 360,000 Dacia vehicles have been sold in France since the start of the success story.

- With a market share of 3.4% at the end of October 2011, Dacia is the country’s eighth-largest brand in the passenger car and LCV market. In terms of sales to individual customers, Dacia ranks fifth.

• Turbootje

Hier de Nederlandse versie, misschien wel makkelijk op een Nederlands forum.

Voor zijn derde verschijning in de Trophee Andros, en trouw aan zijn waarden, heeft Dacia herschreven de regels met de zeer originele Dacia Lodgy Glace. Het is aangegaan twee auto's voor de 2011/2012 ijs-racing series en gerekruteerd een high-impact driver line-up: Alain Prost, Nicolas Prost en Evens Stievenart!

De eerste ronde van het kampioenschap deze winter zal worden gehouden op december 03 tot 04, in Val Thorens, Frankrijk.

LODGY GEGLACEERD: ze allemaal te praten over de nieuwste AANKOMST Dacia

De Dacia Lodgy Glace is de opstandige kleine zusje van de nieuwe familie road car die op de Autosalon van Genève wordt gelanceerd in maart 2012! De naam zelf roept noties van royale interieurruimte en een gezin wereld. Echter, dankzij zijn gewaagde karakter en opnemen van oplopend naar de gekste sportieve uitdagingen, heeft Dacia besloten om de derde Trophee Andros campagne echt uitzonderlijk door het herschrijven van alle regels. Voor het eerst in de geschiedenis van de Trophee Andros, zal de serie zijn voorzien van een MPV.

Te peppen het nieuwe seizoen, zal niet alleen een maar twee Lodgy Glace inzendingen worden op de grid voor elke race: een wordt bestuurd door Alain Prost, die als runner-up eindigde in de 2010 en 2011 Trophee Andros, aan het stuur van een Dacia Duster Glace. De andere Lodgy Glace zal worden gedeeld door zijn zoon, Nicolas Prost en Evens Stievenart, Alain Prost's teamgenoot en de gezamenlijke winnaar van Superfinale afgelopen winter in het Stade de France, Parijs. Het is een kwestie van familie en vriendschap aan het stuur een familie auto, een passende parallel met een duidelijk doel: de overwinning!

De Lodgy Glace is speciaal ontworpen voor deze unieke race-serie, die staat bekend als een van de meest uitdagende in de autosport. De technische voorschriften van de Trophee Andros zijn zeer streng en leggen beperkingen op alle aspecten van het voertuig (chassis afmetingen, versnellingsbak, banden), inclusief de gebruikte materialen. Alles wordt gedaan om het gebruik van complexe en dure technische oplossingen te beperken: in plaats daarvan deze serie draait alles om het vinden van simpele, ingenieuze oplossingen, een maatregel die perfect past bij de Dacia-merk. De serie brengt ook de auto betrouwbaarheid op de voorgrond, evenals de bestuurder vaardigheid.

Op maat opgesteld door de teams van Tork Engineering (ontwerp, productie, assemblage) en Sodemo (motor), de Lodgy Glace profiteert van de volledige expertise van Renault Sport Technologies (RST). Gedurende het project heeft bijgedragen RST haar technische en sportieve expertise uit de wereld van de autosport: het fungeert als een dirigent, perfect coördinatie van de verschillende technische partners en disciplines (design, engineering), de Dacia merk en de drivers.

Turbootje :)-D

• ger52

Gisterenavond mijn Michelins banden op mijn Duster gewisseld naar Fulda winterbanden. Ondanks zelfde bandenmaat zijn ze iets smaller specificaties. Viel me op toen ik de zomerbanden in de kofferbak moest doen. Vanmorgen de eerste kilometers maar het lijkt dat de banden stiller zijn. Klopt dit of is het maar een gevoel. Wie heeft hier ervaring mee?