Yamashi tuning echt zuiniger!

• peter.h

Hier mijn eerste meet resultaat: 544 km. afgelegd 35.65 liter getankt.

Het verbruik is 1:15.26 !

Een zeer gunstig resultaat. In deze periode van het jaar heb ik dat niet eerder gehaald.

Kijk maar op www.autoverbruik.nl daar staat onze Dacia Sandero vermeldt vanaf dag 1.

In Zweden op vakantiereis zonder caravan haal ik met moeite deze cijfers.

Wij rijden wel voor zover je dat in Nederland hebt lange afstanden.

Rijden + 110 - 120 km/h op de teller.

De motor draaid mooier en rustiger.

Eerlijk gezegd geloofde ik er zelf niet echt in, maar de cijfers wijzen het uit dat het kan.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten van Peter en Margot uit Alphen aan den Rijn.

• Mensen

Het verbruik is 1:15.26 ! Een zeer gunstig resultaat. In deze periode van het jaar heb ik dat niet eerder gehaald.

Hebben jullie een Sandero met een 1.2 motor ?

Onze Sandero 1.2 komt nooit onder de 1:15.

volgens fabriek

brandstofverbruik stad

7,6 l/100km 1:13

brandstofverbruik buitenweg

4,9 l/100km 1:20

brandstofverbruik gecombineerd

5,9 l/100km 1:16

• mcvjournaal

Nee, Peter heeft een Dacia Sandero met een 1.6 MPI motor.

Herke

http://mcvjournaal.punt.nl/

• LED-Lightning

Dat is dan een behoorlijk goed resultaat! Zelfs in de warme zomermaanden met een zeer lichte rechtervoet kreeg ik dat niet voor elkaar!

• Rens

Resultaten vergelijken onderling heeft ook niet zoveel zin. Ik haal maar net de 1:12 met mijn 1.2 liter.

• Mensen

1:12 met een sandero 1.2 is bij normaal gebruik toch niet normaal?

Wij wonen niet in een stedelijk gebied en files of langzaamrijdend verkeer komt bij ons niet voor. Wij rijden meestal op 80 km wegen en een verbruik van 1:17 is normaal. Op de snelweg, tot 120 km/pu, 1:15 of beter.

1:17 met een 1.6 motor is ook mogelijk,

Een link plaatsen lukt mij niet 8-)

• Rens

Hangt er vanaf wat je als normaal gebruik bestempeld :) Ik rijd gem. ~140 op de teller en ook rijd ik vrij hoog in de toeren om de auto nog enigszins vlot te houden. Vooral de wat hogere snelheid op snelwegen zorgt voor een fors hoger verbruik.

• Mensen

Jouw rijgedrag is wel een verklaring voor het hoge verbruik. 140 km/pu is in Nederland een abnormale snelheid ;)

• Rens

Tja, daarom zei ik al: meningen zullen verschillen :) Ik vind 100 en 120 krankzinnig, we hebben hier de beste wegen van Europa. Als het niet druk is op de weg kan je met gemak veilig 150+ rijden op de meeste stukken. Waar het echter om gaat is dat onderling verbruik vergelijken niet zo zinvol is.

• Mensen

Onderling het verbruik vergelijken is volgens mij wel zinvol als het rijgedrag maar normaal is. In Nederland is 120km/u op de snelweg natuurlijk niet krankzinnig

Ik heb een leuke website gevonden:

Waarom sneller autorijden dom is

Is het een goed idee om de maximum snelheid op bepaalde autosnelwegen te verhogen van 120 km/h naar 130 km/h?

Natuurlijk is het lekker om wat harder op het gaspedaal te kunnen drukken, maar getallen liegen niet, dus we doen een sommetje. Meestal zitten we in de auto om ergens te komen, dus de eerste vraag die we onszelf stellen is de volgende:

Hoeveel sneller is het als een auto van Groningen naar Weert rijdt (~300 km) en in plaats van de volle afstand 120 km/h, 130 km/h rijdt?

Dan is er nog een tweede vraag die wij onszelf moeten stellen. We geven om het milieu, dus is de volgende deelvraag:

Hoeveel meer brandstof verbruikt een auto die van Groningen naar Weert rijdt (nog steeds ~300 km) en in plaats van de volle afstand 120 km/h, 130 km/h rijdt?

Beiden niet zo lastig uit te rekenen, toch? Als je het leuk vindt (en dat doe je), stop hier met lezen en reken het zelf eerst even uit. Of als je geen pen en papier bij de hand hebt, doe een snelle berekening of gok uit je hoofd.

(300 km) / (120 km/h) = 2,5 h

(300 km) / (130 km/h) = 2,31 h

2,5 h - 2,31 h = 12 minuten

Als je het héle stuk 130 km/h zou rijden, ben je 12 minuten sneller.

Dan het brandstofverbruik. Eerst dit: 1 L brandstof is direct om te rekenen tot ~2,5 kg CO2, dus brandstofverbruik uitdrukken in liter of gram CO2 komt op hetzelfde neer. De belangrijkste bijdrage aan snelheidsafhankelijk verbruik zit ‘m in de luchtweerstand. De luchtweerstand schaalt met het kwadraat van de rijsnelheid — het motorvermogen is het product van de uitgeoefende kracht en de rijsnelheid en schaalt dus met de derde macht van de rijsnelheid. Dat betekent dat als een auto x keer zo hard zou rijden, hij x2 keer zoveel arbeid moet verrichten. Lang verhaal kort:

2 = 1,174

Dat betekent dat een auto die 130 km/h rijdt, 17 % méér brandstof verbruikt dan eenzelfde auto die 120 km/h rijdt. Om dit in context te zetten: een auto kan 300 km met 130 km/h rijden, maar op dezelfde tank kan hij ruim 350 km rijden bij 120 km/h (van Groningen tot voorbij Brussel). Samengevat: om 7 % eerder op de plaats van bestemming aan te komen, verbruikt een auto 17 % meer brandstof.

http://scheikundejongens.nl/2010/12/waarom-sneller-autorijden-dom-is/