Toch heeft h.smit deels een punt.
Het verschil in wegrijden (in de sneeuw) tussen de zomerbanden van de stepway en een stepway op winterbanden is enorm.
Bij een Duster ligt het wat genuanceerder aangezien de standaard Conti M&S banden weliswaar geen winterrubber hebben (soepeler bij temperaturen beneden 7° C) maar wel deels voorzien zijn van micro-profiel. Het gedrag van deze banden in de sneeuw is weliswaar (wat) beter dan zomerbanden maar trekken het absoluut niet in vergelijking met echte winterbanden.
Ik kan niet beoordelen of een Duster 4x4 op de Conti's beter wegkomt of stabieler is als een 4x2 op winterbanden. Nogal wat 4x4's hebben ESP waardoor wegrijden door de auto wordt gecontroleerd en het “voetje” van de chauffeur minder meetelt. Gevoel wordt hier gecompenseerd door techniek (helemaal niets mis mee uiteraard zolang de techniek niet faalt).
Qua remmen is er geen verschil tussen een 4x4 of een 4x2., hiervan weet ik i.i.g. zeker dat de Duster op echte winterbanden (van een fatsoenlijk merk) eerder stilstaat (rijden is geen kunst, op tijd stilstaan m.i. wel).
Voor mij is dan ook een Duster op (echte) winterbanden gecombineerd met 4x4 én ESP optimaal. Mijn volgende Duster zal dan waarschijnlijk ook zo eentje worden. LPG is een must en het wordt een witte met pack robuust (staat lekker stoer in de sneeuw () ).