Omschakeling gas bij koude

• som

Ik heb een Sandero 1.2 16v met gasinstallatie van de fabriek. Bij de huidige koude temperaturen duurt het lang voordat de auto overschakelt op gas (10 tot 18km).

Nu las ik op een Duitse site ( http://www.dacia-logan-club.de/forum/alternative-kraftstoffe/7116-umschaltzeitpunkt-lpg-winter-1-2-16v-ab-werk.html ), dat dit komt door een constructie fout van dit type Sandero. Bij dit type auto ligt de sensor die verantwoordelijk is voor de omschakeling min of meer open en bloot in de rijwind.

Ook wordt op die site gesteld, dat dit euvel later tot motorschade kan leiden:

“Unterkühlte Gasinjektoren neigen dazu, speziell auf dem Kopf stehende med-Injektoren von Landi-Renzo, das Oleffine (eine Art Paraffin im Autogas) den Injektormechanismus verkleben. Das bringt auf längere Sicht Motorruckeln und damit die Gefahr eines Zylinderkopfschaden durch Magerlauf.”

Hebben ook in NL meer rijders van dit type Sandero last van dit euvel en kan het kloppen wat onze oosterburen stellen?

• Avaka

Ik rijd ook LPG en nu het erg koud is duurt het wat langer voor de auto overschakelt op gas. Dat is ook vrij logisch.

Om in LPG de weinige paraffine te laten condenseren moet het wel heel erg extreem koud zijn. Lijkt me echt een onzin verhaal.

We hebben daarbij nog geen Elfstedentocht gehad dus maak je maar niet al te veel zorgen.

• som

Van 200 meter naar 15 km noem ik niet iets langer. De motor is dan allang warm (4 streepjes), in de auto is het al behaaglijk, alleen voor de lpg installatie is het dan blijkbaar nog te koud. Zo heb ik bij koud weer niet veel profijt van die installatie.

• Avaka

Dan is er inderdaad iets niet goed. Even naar je gasboer dus!

• DerRudy

som Schreef:

——————————————————-

> Van 200 meter naar 15 km noem ik niet iets langer.

> De motor is dan allang warm (4 streepjes), in de

> auto is het al behaaglijk, alleen voor de lpg

> installatie is het dan blijkbaar nog te koud. Zo

> heb ik bij koud weer niet veel profijt van die

> installatie.

200 meter dan kan het ook haast geen verdamper uitvoering zijn, want die met verdamper (dus gasvormige injectie) zal pas rond de 40 C omschakelen naar LPG.

De Eurogas installatie heeft zomers ca 3 KM nodig om deze 40 C te bereiken en in de Winter ca 6 KM.

Ik heb zelf een MCV 1.6 16V met de originele Eurogas installatie, maar een paar jaar geleden zag ik in Duitsland al een zg ‘af fabriek’ LPG installatie in een MCV (8 kleppen motor) zitten.

Met verbazing zag ik dat de injectorrail op zijn kop gemonteerd was (onderste boven) en dat de LPG-tank onder de MCV vast zit met de beugel van het reserve-wiel (zie site Herke op link: http://mcvjournaal.punt.nl/index.php?r=1&id=436273).

Lijkt met lachen; je leent even je auto uit, krijg een lekke band en draait men (volgens instructieboekje) even het reserve-wiel los.

Ligt opeens je LPG-tank op straat……:X

mgr.

Ruud

• som

Niet de gasboer, maar de dacia-dealer dus. En ik probeer juist uit te vissen of het inderdaad een constructie fout is. Het is een euvel dat door het weer pas recent aan het licht is gekomen. Als ik er nu mee naar de dealer ga, dan kijken ze naar mijn auto als afzonderlijk geval. Maar als alle Sandero's 1.2 16v LPG dit probleem hebben, zoals op het Duitse forum wordt geopperd, dan wordt het een heel ander verhaal.

Dus zijn er meer mensen met dit type Sandero die dit probleem hebben?

• DerRudy

@Som,

Het is mij niet duidelijk wat voor type installatie het hier betreft, maar kan jij eens naar de LPG-filter kijken.

Die zit vlak bij de injector-rail is dit een aluminium uitvoering (weggooi uitvoering) of een kunststof uitvoering (met een elektrische aansluiting)?

Kijk als het de kunststofuitvoering is, dan zit er een druk/temperatuur sensor in deze filter en dan zou je als test (tijdelijk dus) dit filter eens kunnen inpakken met ‘bubbeltjesplastic’.

mgr.

Ruud

• som

Ik ben een motor-analfabeet, maar zover ik kan zien is het gasfilter (is dat zo'n potje?) van aluminium.

• Avaka

Ja sorry, jij hebt af fabriek LPG.

• DerRudy

som Schreef:

——————————————————-

> Ik ben een motor-analfabeet, maar zover ik kan

> zien is het gasfilter (is dat zo'n potje?) van

> aluminium.

Klopt, dan is het een wegwerpfilter en heeft dus geen aparte temperatuur sensor.

Jammer dus heeft mijn vorige tip geen zin, ben toch wel benieuwd wat voor uitvoering LPG-installatie die ze in je Daasje hebben ‘gelepeld’.

Ben reuze nieuwsgierig hoe je dealer dit gaat fixen, over het algemeen zijn er maar weinig dealers die kennis van zaken hebben van LPG-installaties.

Om je een voorbeeld te geven; de LPG-filter dient bij 30.000 KM de eerste keer vervangen te worden en daarna om de 60.000 KM.

Tja en daar sta je dan met je goede gedrag, ben zelf (gelukkig op tijd) erachter gekomen dat dit niet in het zg onderhoud programma zit en dit filter bij het LPG inbouwstation laten vervangen.

Succes en houd ons op de hoogte.

Mgr.

Ruud