hoe betrouwbaar is je eigen wagen ?

• j.buffing

Eerste Dacia was een MCV 1.6 16 v.

Na 3 jaar en 55000 Km ingeruild op een Sandero 1.2 16v.

3 Jaar en 55000 Km MCV geen enkel mankement.

Onderhoud 15000 Km € 35,-

Onderhoud 30000 Km € 190,-

Onderhoud 45000 Km € 35,-

1 Jaar en 9 maanden en 24000 Km Sandero geen mankementen.

Na ± 6 maanden Software geupdate i.v.m stotteren, hierna geen probleem meer.

Onderhoud 15000 Km ± € 70,-

Verder geen problemen

Dus wat betreft de betrouwbaarheid van onze Dacia's.

100% tevreden

• arjan

In 3.5 jaar 82.000 kilometer, probleemloos (:D. Kosten voor onderhoudsbeurt zijn op deze kilometers te verwaarlozen! (295 euro).

• marten

Na 20.000 km nog geen wanklank gehoord van onze Duster 4x4.

Hij krijgt regelmatig z,n beweging en mag zo nu en dan lekker door de modderscheuren (Geocaching) dus hij is tevreden met ons als passagier (:P)

Marten en Hennie

• pejramakers

Onze Dacia MCV 1.6 mpi heeft toch wel wat kleinigheidjes gehad op de 43.000km die we hebben gereden:

- 1 gordel achter rolde niet goed op: onder garantie vervangen

- schokdemper kraakte steeds harder: onder garantie vervangen

- af en toe sluiten de achterdeuren niet goed; als het hard vriest (<-10C), komt de hendel aan de binnenkant niet goed omhoog. Oplossing: handmatig omhoog doen en de deur sluit weer.

- Bij extreme vorst (<-15C) viel het display tussen de meters gedeeltelijk uit. Geen oorzaak gevonden door de garage. Herstelt zich automatisch als het interieur opwarmt.

- Af en toe blijf ik last houden van een krakende voortrein.

Verder zeer tevreden (zowel met de gigantische ruimte en de betrouwbaarheid: altijd starten(:P)). Ook het garagebedrijf zeer naar wens.(tu)

Groet,

• Mensen

En het betrouwbaarste automerk is… Dacia! Opstekertje voor het Roemeense merk met Franse roots dat ons vorige week nog zachtjes liet huilen toen de Lodgy op ons netvlies werd geprojecteerd. Maar over die MPV gaat het nu even niet. Er is namelijk een grootschalig onderzoek geweest door consumentenorganisaties. En de meerderheid van 30.000 ondervraagden uit België, Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal gaven aan dat kiloknaller-in-autovorm Dacia het meest betrouwbaar is. Beproefde Renault-techniek in een nieuw jasje stoppen en veur weinig aanbieden werkt dus prima. Qua tevreden klanten. Uit voorgaande onderzoeken van deze consumentenorganisaties kwam Dacia al eens als twee na beste uit de bus, maar nu mogen ze doorstomen naar de eerste plaats en laten ze Honda (2e) en Kia (3e) achter zich. Toyota en Subaru komen op de vierde en vijfde plek en daarmee is het standaard rijtje van Aziaten die maar niet tot zelden kapot gaan weer compleet. Ook werd nog even uit de doeken gedaan welk merk het minst in trek is bij de ondervraagden: dat zijn Jeep en smart. Al met al leuk nieuws voor Dacia, want onlangs scoorden ze ook al retegoed in de WaardevastheidsMonitor. En pas nog liep de vier miljoenste Dacia van de band. 4.000.000 Dacia-rijders can’t be wrong? Verder bleek dat 19% van de ondervraagden wel eens pech heeft gehad tijdens de hele periode dat ze de wagen in gebruik hadden. En in 33% was het euvel van elektronische aard. Op de vraag “welke auto zou jij je vrienden aanbevelen” werden Honda, Subaru en Dacia het vaakst als antwoord gegeven. Mm, ligt het aan ons, of is hier een grote afwezigheid van de Duitse overheersers te beproeven?

http://www.autoblog.nl/en-het-betrouwbaarste-automerk-is-dacia

• Roel RM

Mijn Sandero 1.4 heeft geen gemakkelijk leven. wordt door mijn dochter gebruikt voor allerhande ritten en door mij voor woonwerk verkeer en dienstreizen. en die dienstreizen zijn door mijn werk als buitendienst medewerker van een waterschap niet altijd over gebaande wegen. Er zitten regelmatig ritten over zandwegen tussen maar ook soms bij boeren door de weilanden om iets te controleren. ook word de kofferbak gebruikt voor het meenemen van gereedschap en een kettingzaag.

De Sandero kwijt zich kranig van deze taak. na ong. 45000 km nog geen enkel mankement of hinderlijke kwalen, ook geen bijgeluiden. Alleen de ophangbeugels van de uitlaat verbeterd (moet eigenlijk iedereen even controleren; is zwak punt). Ook nog geen banden vervangen; ik gebruik 's winters Goodyear winterbanden, bevallen uitstekend.

Ook het benzineverbruik is ondanks de soms zware omstandigheden altijd zuiniger dan 1:14, dus top!

Beurt met vervangen van stabilisatorstang rubber en ruitenwissers: 196 Euro.

Ik ben al met al zeer tevreden met mijn Sandero 1.4.

Sinds vorig jaar schakeld mijn werkgever het waterschap voor mensen die veel km's rijden voor het werk zoals opzichters en landmeters na inschrijving over op de Dacia Duster Dci 4x4. na gesprekken met enkele gebruikers zijn ze eigenlijk zeer verbaasd en tevreden over de Duster!

Groet'n Roel

• willem

Bij betrouwbaar gaat het er niet om of er een kraakje in zit of iets dergelijks, het gaat er om dat de auto start als je de sleutel omdraaid en blijft rijden totdat je zelf wilt stoppen.

In het begin had mijn Duster kraken genoeg, allemaal kinderziektes en allemaal opgelost.

1 keer ging er bij de 15.000 km een controlelampje knipperen, uitgelezen door de vetflop (monteurs laptop) van de garage en nooit meer last gehad.

Ik heb nu dat mijn deurhandel aan de binnenkant niet vanzelf meer terugspringt, waarschijnlijk door de kou. Maar is de auto daar minder betrouwbaar door? Staat nu 23.000 km op, Als ik niet te wild doe, ga ik net over de 100.000 km heen binnen de 5 jaar garantie.

• Willem Z

Inmiddels 25000 probleemloze kilometers afgelegd in onze Duster op LPG sinds augustus 2010. Tot heden geen enkel probleem gehad op een kapot koplamppitje na.

Het antwoord op de vraag is dus :100% betrouwbaar.

Groet, Willem Z.

• Henkes

Hallo,

Mijn betrouwbaarheid ervaringen lees je op Autoweek, ga naar mijn review, type Dacia Sandero 1.6 Lauréate bj 2009 in.

Groet, een nog steeds tevreden Dacia-rijder.(tu)

• jorrit

Dacia MCV 1.6 8 klepper

inmiddels 100.000 kilometers op de teller. (auto in maart 3 jaar oud)

vervangen onder de garantie: aircocondenser. (door steenslag kapot gegaan)

stukje bekleding van het binnenportier vervangen doordat hij vanaf de fabriek niet helemaal lekker gemonteerd zat(stof zat los).

verder geen problemen.

ben tot op heden zeer tevreden.