Dacia / Renault Dokker komt eraan!

• Barrabas

(tu) Dat is nog eens verstandige praat.De realiteit is dat de Dacia-modellen onderling van een totaal verschillend concept zijn.Een SUV is geen MCV en een MCV is geen “Busje” en omgekeerd.Trouwens ieder merk heeft naast zijn busjes nog steeds uitstekende comfortable Statiowagens.De keuze ervan is voor iedereen persoonlijk (behoeften/gebruik) en wordt niet op één dag genomen.

En wat die deurtjes betreft op mijn Nissan Patrol heb ik ze verfoeit tot de laatste dag,stonden altijd wel ergens in de weg of werden er gewoon afgereden.

Een meer dan tevreden Duster 1.6 16V 4x4 Laureate rijder. :)

• RichardMCV

Onderling totaal verschillende auto's qua functie zoals de Sandero, de Sedan, de MCV en de Duster zijn goed voor een eigen doelgroep; daar is ook niets mis mee. De Lodgy heeft echter wel erg veel weg van de MCV.

- Beiden hebben ze veel volume;

- Beiden kunnen ze 5 of 7 personen meenemen;

Kijk je naar het interieur dan zijn er opvallend veel overeenkomsten. Zoals bijvoorbeeld de manier waarop de stoelen worden omgeklapt, het afdekscherm, de verlichting in de laadruimte bij de 5 persoonsversie en ga zo nog maar een tijdje door. Hiermee bevindt de Lodgy zich direct in het vaarwater van de MCV. Het grootste voordeel van de Lodgy ten opzichte van de MCV is wat mij betreft het feit dat deze zuiniger en schoner is. Die paar honderd liter extra laadruimte zal ik niet merken.

Wellicht dat de Dokker straks weer een andere doelgroep “aanboort”. Zoals het er nu naar uitziet is deze een stukje korter maar wel iets hoger om plaats te bieden aan het schuifdeurensysteem. En schuifdeuren zijn natuurlijk ook heel makkelijk zeker in krappe parkeerruimten.

Groetjes,

Richard, www.daciamodellen.nl

• Jan

Een Lodgy vanaf 14.990 en een topmodel van 19.690 en dan heb je een goedkope uitvoering van een gangbare auto, niet mooi, niet handig, niet erg uniek behalve misschien de derde bank van de MCV.

De enige overeenkomst die ik met de MCV zie is het merk.. voor de rest.. nope..al zou ik mijn 3 jaar oude MCV 1 op 1 mogen ruilen met gesloten buidel voor een nieuwe Lodgy, nee dank u.

• Barrabas

(tu) Bij een nieuwe Dacia zou de keuze voor mij vlug gemaakt zijn voor de Lodgy Diesel 110 pk indien ik de ruimte zou kunnen gebruiken.Wat niet zo is en ik een 4x4 fan ben heb ik voor de Duster Benzine gekozen (prijs Duster/Lodgy hetzelfde in België).

Er zijn en blijven natuurlijk altijd mensen met paardekleppen en lasbrillen die steevast in de middeleeuwen leven en werken.

Vooruit moet men denken, niet achteruit !

X(

• Morris

De MCV is vanaf het begin dat hij geleverd wordt een dijk van een auto. Daar kunnen we niet omheen!

Zelf heb ik nooit een MVC gehad. Mijn eerste Dacia is een Duster. Ik ben er zeer tevreden over en over 2 maanden rij ik er alweer 2 jaar mee.

Ik kan mij nog goed herinneren dat er toen ook discussies waren m.b.t. de MVC versus de Duster. Alle voors en tegens werden afgewogen waarbij de MCV rijders - gelijk zich nu deze discussie zich voordoet- niet van hun eigen gelijk wilden afwijken. De tijd heeft hen ehter ingehaald. De Duster heeft zijn eigen plek/plaats verworven binnen de Dacia familie.

Nu gaat de discussie tussen MCV en Lodgy. Ook deze zal zijn plek weten te veroveren.

Ga alsjeblieft niet vergelijken met een MCV ( die mag gewoon blijven voor de liefhebber) maar zet hem maar eens tegenover een anderen MPV 7-zitter in zijn klasse, zoals de Grand Scenic, VW Touran of de Ford C-Max.

Allemaal auto's die véééél duurder zijn en minder binnenruimte bieden. Dát zijn de concurenten van de Lodgy. Over een jaar zal je zien dat veel van deze rijders novergaan naar de Dacia familie. IK denk dat deze merken hem behoorlijk knijpen!!!

• Mark

Met deze wagen word imo de oorlog verklaard aan de Berlingo en de Partner.

Vind het wel enigszins raar Renault hiermee ook dadelijk de oorlog verklaard aan z'n eigen Kangoo?! Nu ja, ze zullen wel weten wat ze doen.

• Morris

@ Mark

Je hebt helemaal gelijk. Er zal daardoor zeker rivaliteit ontstaan tussen de zuster merken. Aaan de andere kant worden er van 2 modellen altijd meer verkocht dan van 1 model van dezelfde moeder(fabrikant). En die gaat het on de totale inkomsten!

• Mark

Die merken knijpen hem zeker en vast, anders zouden ze niet al jaren bezig zijn om Talbot en Simca vanonder het stof te halen.

Maar ze raken qua kosten niet in de buurt van Dacia om een degelijke concurrent op de markt te brengen.

De enige mogelijke toekomstige concurrent van Dacia zie ik vanuit het oosten komen waar …(weet niet meer juist welk merk want in dat oosten zijn zoveel merken) ze Datsun terug tot leven gaan roepen om op de budgetmarkt in te zetten.

Tot nog toe waren het Peugeot/Citroen en VW die aan het puzzelen waren om met Talbot en Simca een wagen te ontwerpen die in de buurt kon liggen van Dacia maar

ten 1e- men heeft blijkbaar moeite om net dàt kwaliteitsverschil te kunnen aanbieden tegen een sterk concurrentiele prijs tov Dacia.

ten 2e- ze goed beseffen dat de voorsprong van Dacia moeilijk nog in te halen valt. Dacia heeft met de Lodgy (en de Dokker er nu ook nog eens bij) een volledige stal in de etalage staan. Het enige wat nog mankeert is een volwaardige hatchback maar daar zou aan gewerkt worden (mogelijke opvolger van de Logan?).

Indien Peugeot/Citroen en VW nu nog moeten beginnen met een budgetwagen is de achterstand gewoon te groot want men kan niet meer om de Dacia-stal heen.

Maar die geel mannetjes in het oosten, die zie ik wel bekwaam om zaken te forceren …

• Mark

Da's waar Morris, volledig juist wat je zegt.

Zoals ik reeds schreef, ze zullen wel weten wat ze doen en dergelijke dingen ingecalculeerd hebben .