Eerste kennismaking met de Lodgy

• Harry v. M.

Eerste kennismaking met de Lodgy

In Mulhouse (Frankrijk) heb ik een week geleden voor het eerst kennisgemaakt met de Lodgy.

Voor mij was de vraag is hij de betere MCV en het antwoord hierop is Ja en Nee.

In de showroom stond een Laureate TDCI 90, mijn vrouw en ik hebben hem een klein uur van binnen en buiten bekeken en dit is ons opgevallen:

De afwerking is gelijk, dus niet beter als de MCV en de bekleding vinden we beiden erg saai.

Hij ziet er binnenin wel iets moderner en luxer uit maar dit komt voornamelijk door het two-tone dashboard.

De buitenkant is een kwestie van smaak, ik ben wat dat betreft beetje neutraal wat de MCV is in mijn ogen ook niet verkeerd.

De achterklep, voor velen een nadeel is voor mij een zeer groot voordeel (modelzweefvliegen)

De lengte gemeten van de achterklep tot aan de eerste zitrij is 205 centimeter, weer voor mij een groot voordeel. (zie boven)

Wat mij ook is opgevallen is dat de bekerhouders (daar waar ook de asbak in staat) nog steeds veel te ondiep is, kleine flesjes vallen er, bij het nemen van de eerste beste bocht uit.

Persoonlijk vind ik dit niet kunnen en kan erg gevaarlijk zijn indien zo'n flesje onder het rempedaal rolt.

Het multimedia systeem is een ‘must have’

Ergonomisch is er wel het een en ander verbeterd, bediening spiegels, verwarming e.d.

De vraag of iemand zijn MCV moet inruilen voor de Lodgy, voor ons duidelijk Ja zeer zeker i.v.m. mijn hobby maar verder zie ik zo vlug geen reden of het moet zijn dat men toch aan een nieuwe auto toe is.

Overigens was met bij Renault Mulhouse zeer vriendelijk en behulpzaam en kregen we direct een brochure uitgereikt ondanks dat we met een MCV met een Spaans kenteken voorreden.

Harry

• Avaka

Goed verhaal, daar kunnen we wat mee. Dank.

• mcvjournaal

Prima verslag.

Overigens zijn er meerdere interieurbekledingen voor de Lodgy. Dus een kwestie van kiezen.

Heel veel info over de Dacia Lodgy - inclusief veel testen - vind je hier: http://mcvjournaal.wordpress.com/category/alles-over-de-dacia-lodgy/

Herke

http://mcvjournaal.wordpress.com/

• Harry v.M.

mcvjournaal Schreef:

——————————————————-

> Prima verslag.

>

> Overigens zijn er meerdere interieurbekledingen

> voor de Lodgy. Dus een kwestie van kiezen.

> >

> Herke

> http://mcvjournaal.wordpress.com/

Klopt maar in onze ogen zijn beide bekledingen ‘Muy aburrido’ (:P)

Harry v.M.

• Mark

Ik kan verkeerd zijn, maar ik denk niet dat de Lodgy het succesnummer van de MCV zal evenaren.

De MCV was (is) een uniek concept dat de autoverkoop met verbazing heeft geslagen. In een tijd waarin luxe en comfort alomtegenwoordig is kwam Renault daar effe binnenlopen met een robuuste “ruwbouw” wagen en ze wisten die verdomme nog goed aan de man te brengen ook !

Iedere non-conformistische autorijder wist deze wagen te waarderen en de verkoopcijfers waren onverwachts.

De Lodgy is nu nog steeds geen luxepaardje maar een MCV-rijder zal z'n wagen gebruiken (meestal toch denk ik?) tot de wagen echt wel z'n tijd gehad heeft.

Wanneer het dan zo ver is zal hij misschien/waarschijnlijk richting Lodgy gaan lonken maar ik heb het hier ook al eerder gezegd: ik verwacht niet dat er massaal veel mensen gaan zijn die spontaan hun MCV gaan inruilen voor een Lodgy.

Tenslotte is de Lodgy gewoon een vernieuwde versie van de MCV.Anders was het met de overstappers van MCV naar Duster, dat was een totaal andere wagen.

Een Lodgy heeft eigenlijk niks extra te bieden tov een MCV behalve beetje meer comfort, moderner dashbord en natuurlijk het mediading (kom nu zo dadelijk niet op de juiste naam).

Maar zijn die dingen genoeg om een MCV'er over de streep te trekken en over te gaan tot inruil van een Lodgy? Ik denk het niet.

Bij andere merken zou dit denk ik wel mogelijk zijn, maar bij een Daciarijder staat uiterlijk en luxe/comfort niet op nr.1.

• Ronald-2008

@Mark

Ben 't me jou eens.

De prijs vind ik toch wel stevig vergeleken met de instapprijs van de MCV.

Ik rij nog wel eventjes door met onze MCV …

• peter stupers

Moet zelf zeggen dat ik ook niet echt kapot ben van het model,geef mij dan toch maar onze Duster.

Vind hem een beetje lompig over komen, maar ja smaken verschillen en da's maar goed ook.

Gr. Peter.

• Harry v. M.

Zoals reeds geschreven in de opening ruil ik de MCV waarschijnlijk* in tegen een Lodgy maar dan alleen om dat extra beetje meer ruimte en de achterklep, verder zie ik ook geen enkele reden om de MCV in te ruilen.

Overigens is de MCV onze 2de auto die eigenlijk alleen maar voor mijn hobby en vakanties wordt gebruikt dus, een hoge prioriteit heeft e.e.a. niet.

Zou de MCV gewoon in het Dacia programma blijven (wat ik mij overigens niet kan voorstellen) hebben ze 2 vrijwel identieke auto's in hun programma.

* maar dan alleen als de inruilprijs klopt, overigens is de Lodgy in Spanje natuurlijk aanzienlijk goedkoper dan in Nederland.

Harry

• Mark

Ik geef de MCV nog tot eind dit jaar/begin volgend jaar maximum en dan is het verhaal uitgeschreven van de MCV.

Dan is die wagen hoeveel jaar gebouwd geweest, 7 of 8 jaar?

Lijkt me wel lang genoeg, eerlijk is eerlijk.

De Lodgy is een waardige opvolger, heeft mooie volumes, deftige prijs, kan met de concurrentie mee op straat verschijnen. Het enige waar ik aan twijfel is of een MCV rijder nu al z'n MCV gaat inruilen voor de Lodgy.

Ik heb trouwens ergens tekeningen gezien van de nieuwe Logan en als die kloppen zal de Logan een ferme gezinswagen worden. Geen sardienenkastje meer maar een deftige wagen die naast de Skoda Octavia kan staan.

Wat me dan trouwens weer doet denken aan aan de voorspellingen van enkele jaren geleden dat Dacia de nieuwe Skoda is.

De Logan MCV zou (wederom naar het schijnt) een “gewone” break versie worden van de nieuwe Logan oftewel een hatchback. M.a.w. een totale breuk met het verleden.

Eender hoe of wat, de MCV zal voor iedereen, rijders, verkopers, ontwerpers en Dacia zelf nog jaaaaren blijven gelden als de wagen die Dacia na 30 jaar terug op de autokaart plaatste. De MCV zie ik nog verschijnen in het rijtje van de 2pk, de kever, en andere historische modellen.

Wij, de MCV rijders, hebben eigenlijk Dacia terug op de kaart gezet want zonder onze keuze indertijd zou hier geen sprake geweest zijn van een Sander,Stepway of Duster.

Wij waren degene die akkoord gingen om met de meest spartaanse wagen in jaren rond te rijden terwijl Sandero-en Stepway rijders pas zijn begonnen met Dacia omdat het een vertrouwd logo op de baan geworden was.

Idem voor de Duster rijders, ik ken 1 vriend en 3 collega's die indertijd niks moesten weten van een Dacia tot ze ontdekten dat er eigenlijk best wel een boel rondrijden met een Duster.En laat die Duster er nu net zo interessant uitzien.

• B@TO

Men kan natuurlijk ook Lada weer op de kaart zetten: Dacia Logan reincarneert als Lada R90 (:P)

http://www.autoblog.nl/archive/2010/08/25/dacia-logan-reincarneert-als-lada-r9