Bandenwissel Duster 4x4

• DerRudy

Barrabas Schreef:

——————————————————-

> (tu) Verstandige uitleg, daar leer je wat van.

> Ruud weet je ook of op de velg zelf zulke

> markereingen staan betreffende balance/unbalance?

@Barrabas,

Denk bijvoorbeeld bij stalen velgen aan de lasnaad van de velg, bij lichtmetalen velgen die ‘vierkant’ zijn (lees: die ruw zijn behandeld) op het punt van de beschadiging.

Kijk maar eens om je heen, vaak zie je die stippen willekeurig ergens op de velg zitten (wat de boer niet kent, dat vreet hij niet) en als je dan kijkt hoeveel gram (balanceer gewichten) er gebruikt worden dan wordt je soms niet vrolijk.

Soms wel 50 of 60 gram, draai je de band met de kleur-kenmerken op de juiste plaats op de velg dan is vaak iets van 5 gram voldoende.

mgr.

Ruud

• Barrabas

ja Ruud heb dikwijls met verbazing staan kijken naar al dat lood geklodder op sommige (mooie) velgen of ze terug zijn van de loodfabriek.

En is ook geen reclame (ongewild) voor fabrikanten van velgen,banden en zelfs dure automerken met zulks schoeisel dat het enige contact met de weg maakt.Bedankt allezins voor de info.

• robertinoke

Heb juist een dusterke gekocht.Goed forum.al wel wat bijgeleerd.Groeten,uit Belgie.

• frans5

hallo Mensen.

Ik lees op dit forum dat er banden omgeplaatst worden en daarna onbalans trillingen ontstaan.

Normaliter zou een gebalanceerd wiel daar geen last van kunnen hebben, maar idd worden de achterwielen dikwijls niet gebalanceerd, dat kun je al merken tijdens het rijden door een soort gonzend geluid dat deze onbalans voortbrengt.

( bij de mensen die in terrein rijden kan ook wel eens de velgrand vol slib etc kunnen zitten, ook onbalans dan )

Als wij in onze garage bij zowel de vrachtauto,s als bij de personenwagens de banden deden verwisselen, deden we dat kruislinks, rechtsvoor naar linksachter en linksvoor naar rechtsachter, waarbij de banden gemerkt werden om de rijrichting te markeren ( vanwege de tractie van de band) en dus helemaal van de velgen werden gedemonteerd, want ook de achterwielen hebben meestal iets meer slijtage aan de buitenzijde van de band, en zodoende komt dan de slijtage van de banden op de voorwielen en achterwielen na montage en balanceren netjes aan de binnenzijde van de velg te liggen.

Hierdoor heb je een rendement qua km wat beter is dan alleen de wielen van voor naar achter te plaatsen.

Misschien een lang verhaal maar wel begrijpelijk hoop ik.

Frans 5

• jasper

Ik heb mijn banden ook verwisseld en ik heb nergens last van zelfs niet tegen 170 km hij bolt perfect zonder ook maar een trilling aan het stuur

• Barrabas

Ook 170 op nat wegdek ?

• jasper

ja 170km op nat wegdek heb ik nog niet gereden ben mijn leven nog niet moe maar kan al wel vertellen op 150km nat wegdek geeft hij ook geen kik en heb gisteren getest en laten gaan tot 180km maar daar had hij wel wat tijd voor nodig natuurlijk en ik kon het stuur nog gwn loslaten zonder enige trilling mvg jasper

• Barrabas

Uitstekend!Heb zelf nog geen 180 km/h gereden maar wel 170 km/h op GPS met de Duster 1.6 16V Benzine,tuned, op droog wegdek.

En ook geen enkel probleem.Laat de criticasters maar lullen over de wegligging van een Duster,maar het is nu ook geen F1-bolide.

• jasper

mijn 1.6 16v benzine is ook getuned gedaan door atm chiptuning en heeft op de rolbanken 114pk nu en al mijn wielen zijn van de fabriek uitgebalanceerd er hangen overal gewichtjes binnen in de velg geplakt