Marktaandeel Dacia in vrije val

• Barrabas

Dat kan ik alleen maar bevestigen.In mijn dorp,op den buiten, van nog 1100 inwoners rijden er een dertigtal Dacia"s rond.En die hebben alvastl zeker niet voor een Opel,Ford,VW of Japannerke gekozen.Renaults zelf doen het trouwens ook goed,Garage Renault/Dacia pas op 15km in de buurt andere merken dichterbij.

• remcora

Ik herken hier niets van. Mijn dealer behandelt mij gewoon zoals ik niet gewend was!! Bij mijn vorige merk, citroen heeft men mij wel uitgeknepen en een slechte service geboden. Bij Bochane in Lelystad het tegendeel. Dat de restwaarde laag is klopt, maar met 5 jaar garantie ben ik ook van plan om mijn mcv grotendeels af te rijden.

• mcvjournaal

In België verkoopt Dacia de laatste 2 jaar aanmerkelijk beter als in Nederland:

Even wat cijfers:

Verkopen Dacia in België over heel 2011: 14.700 ex.

Verkopen Dacia in Nederland over heel 2011: 4.628 ex.

Verkopen Dacia in België eerste 4 maanden 2012: 4.502 ex.

Verkopen Dacia in Nederland eerste 4 maanden 2012: 1.287 ex. met als dieptepunt april slechts 148 stuks.

Herke

http://mcvjournaal.punt.nl/

• Adriaan

Vergelijk de prijzen in de omliggende landen eens met die van NL. Te triest voor woorden, meer hoef ik niet toe te voegen.

• Reginald P.

Ik mis Ger niet, want ik spreek en zie 'm nog regelmatig. :D Maar dat even, met de gekheid, terzijde… ;) Verder kun je mij aan de ene kant ‘partijdig’ noemen, omdat ik zo dicht betrokken was bij het fenomeen dat nu weer ter sprake komt. Aan de andere kant betekent dat echter ook dat ik bijzonder goed in de gaten heb gehad - en nu, achteraf, helemáál - wat er toen gebeurde. Mede omdat er heel simpel en wel degelijk aanwijsbare verschuivingen waren in het Dacia-marktaandeel, die samen hingen met ‘opkomst’ en ‘ondergang’ van www.dacialoganmcv.nl. Ik durf te zeggen - en daar ben ik echt van overtuigd - dat als de cross-mediale aandacht, zoals die via genoemde site rondom het merk Dacia en zijn rijders in Nederland aanwezig was, een voortzetting had gevonden in een professionele maar (en dat is mogelijk..!) nog steeds onafhankelijke vorm, dat Dacia's marktaandeel in Nederland op dit moment hoger zou zijn geweest.

Al was het maar omdat via het contact, dat er cross-mediaal tussen ‘de markt’ en de fabrikant gestalte kan krijgen, bij diezelfde fabrikant een groter besef had kunnen zijn waar de Nederlandse markt nu werkelijk op zit te wachten, al dan niet ingegeven door actuele belastingwetgeving. Dacia's gezakte marktaandeel zegt dat dat merk in verhouding tot andere merken nóg minder verkoopt, en dat had niet gehoeven. Buiten dat Gers site, door open en ruime berichtgeving, hielp het imago van Dacia uit de goedkoop-is-duurkoop-prut-blijft-prut-sfeer te trekken, joegen de belichte onderwerpen belangstelling uit steeds weer nieuwe hoeken aan. Wáár je ook kwam om je nieuwe gadget, rubber randje, luidspreker, lampje-zus of clipje-zo te bestellen, iedereen toonde ongevraagd serieuze belangstelling voor je auto en je merkte dat mensen het merk Dacia meenamen in hun overwegingen, het merk in gedachten hielden voor eventuele aanschaf.

De Sandero is er alleen nog maar als relatief amechtige 1.2 16v, en nu vind ik dat prima, want ik rij zelf nog steeds naar volle tevredenheid in een in veler ogen zwaar ondergemotoriseerde MCV 1.4, maar het maakt de keuze wel kleiner, als je niet zo'n toch wat specifiek ogende Stepway voor je caravan wilt hebben. De diesels zijn al helemáál (fiscaal) uit de markt geprijsd. De 1.6 16v is wereldwijd gezien natuurlijk maar ‘n ’bij-motortje', voor de Duster; zo'n auto behoor je met ‘n diesel te rijden. In Nederland zelfde verhaal. Dus zitten we hier met een wederom (en zeker voor zwaar gebruik) relatief ondergemotoriseerde, en behoorlijk ’hoogtoerige' benzinemotor. De Lodgy komt met een denk ik (ik heb nog niet gereden in een Renault met die motor) heel fijne 1.2 TCe, die aan alle eisen, van zowel de markt als die van de overheid, voldoet. Mits de motor betrouwbaar blijkt voorspel ik een goede toekomst voor dat model.

Toch ben ik er - ik weet het: ik val in herhaling… - van overtuigd dat die toekomst nóg groter had kunnen zijn als Gers cross-mediale initiatief voortgang had kunnen blijven vinden, en Dacia de beweging naar die ‘niche’-hoek door had kunnen zetten, waar ook trotse rijders als bv. die van Subaru in zitten, en waardoor zelfs Volvo V70-rijders zich niet schaamden te melden de overstap naar een Logan MCV gemaakt te hebben. En wie weet wat we er voor de Nederlandse markt voor specifiek-gerichte varianten uit hadden kunnen trekken. Gers contact met het Roemeense was dicht, en het besef van de impact op onze markt van zijn activiteiten groot. Het is slechts Renault in Parijs geweest, dat dacht goedkoop (lees: voor niets) met een aantal van Gers inzichten aan de haal te kunnen gaan, en daarmee hetzelfde effect te bereiken. We zien het resultaat: dalend Nederlands marktaandeel, in plaats van stabiel of stijgend.

Mijn contact met enkele (zeker niet alle..!) van de merkdealers was prima; die zien de kwaliteiten van Dacia wel in. Maar dat is natuurlijk niet genoeg. Ondertussen is mijn Logan MCV 1.4 MPI ‘uit de garantie’ en in onderhoud waar mijn vorige auto dat ook was. Hij is nu ruim 4 jaar oud, heeft er exact 80.000 kilometer opzitten, en het grootste probleem dat ik ermee gehad heb, is dat er ondertussen 4 buitenspiegels afgetrapt zijn; de auto zelf heeft me, op kleine dingetjes als een te lassen uitlaatsteuntje na, nooit echte problemen bezorgd. De mooie 195/55-16 ‘zomer’-wielen gebruik ik niet meer; mijn vriendin heeft het in mijn stuurbekrachtigingsloze basismodel al zwaar genoeg op de standaard 185/65-15. ‘Ik wil een Nissan Micra’, verzucht ze dan… Binnenkort gaan we echter samenwonen en dus verhuizen, en dan zal ze vast blij zijn, met die enorme Dacia met z'n trekhaak en z'n dakdragers. IK in ieder geval wel, wat het huidig marktaandeel ook mag zijn… 8-)

• Mark

Reginald P. Schreef:

——————————————————-

Ik durf te zeggen - en daar

> ben ik echt van overtuigd - dat als de

> cross-mediale aandacht, zoals die via genoemde

> site rondom het merk Dacia en zijn rijders in

> Nederland aanwezig was, een voortzetting had

> gevonden in een professionele maar (en dat is

> mogelijk..!) nog steeds onafhankelijke vorm, dat

> Dacia's marktaandeel in Nederland op dit moment

> hoger zou zijn geweest.

>

Dus, als ik het goed begrijp, was Ger's site verantwoordelijk voor de hogere verkoop van Dacia in die dagen en omwille van het verdwijnen van die site is de verkoop geminderd?

Hm, zou kunnen kloppen. Maar hoe leg je dan uit dat de verkoop van Dacia pas NA Ger's site pas ècht is begonnen in Belgiè?

Vlaanderen/Nederland … echt veel/veel verschil is er niet tussen ons hè.

We lezen dezelfde websites in dezelfde talen. Ook hier was Ger's site goed gekend bij Dacia rijdend Vlaanderen en toch is Dacia pas echt begonnen aan z'n “triomftocht” na het offline gaan van Ger's site.

Ik begin echt serieus gaan te denken dat wij, Vlamingen, net iets meer open staan voor nieuwe dingen dan jullie NL'ers.

Of moet ik het cliche gaan ontkrachten dat een “Ollander” dan toch niet zo gierig zou zijn als men al jaar en dag beweert :D

• Mark

Whow, dat zijn wel heel sterke verschillen !

Het excuus hier hogerop al aangehaald dat het verdwijnen van Ger's site hier voor een groot stuk verantwoordelijk zijn is imo belachelijk.

Hoe komt het anders dat de verkoop enkel in NL ineengestuikt is en in Belgiè is beginnen boomen NA het offline gaan van Ger's site?!

Vraagje: jij hebt die cijfers ergens gevonden.

Kun jij ook ergens zien/vinden hoe de verkopen zijn in Belgiè maar dan opgedeeld in Walloniè/Vlaanderen?

En inderdaad zoals Adriaan zegt, cijfers van Frankrijk, Duitsland?

• Avaka

Reggieeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:)

• Avaka

De grote prijsverschillen tussen Nederland en Belgie / Duitsland komt puur en alleen door de onredelijke belasting wetgeving van de Nederlandse overheid. BPM, toeslag op diesels ed.

Eigenlijk is het een wonder dat Dacia uberhaupt nog auto's in Nederland wil wegzetten. Ze verdienen er (bijna) niks meer aan.

• Frank16V

Avaka Schreef:

——————————————————-

> Reggieeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

>

> :)

Oude tijden herleven! O, heerlijk. Dealerverhaal lijkt me onzin, bij ieder merk zul je goeie- en slechterikken tegenkomen. Tref je een slechterik, ga dan op zoek naar een goeierik - dat is in vogelvlucht de handelswijze. ‘Onze’ dealer is heel duidelijk een goeierik: één keer per jaar gaan we daar tot ons grote genoegen op de koffie (Daas drinkt wat anders) en dan nog belt er na een week iemand om te vragen of alles naar wens is verlopen. Zonder al te veel reclame te willen maken, ze zitten in die plaats die voor altijd verbonden lijkt te zijn met Foppe de Haan. Eigenlijk was Ger in die tijd ook een soort Foppe de Haan. En wij, lezertjes, luisterden altijd goed naar de trainer. Reggie was aanvaller, A3aan stond in de verdediging.

Maar ja, voetbal genoeg de laatste tijd. Ik duik nog even in mijn boeken, morgen theorie-examen voor busrijbewijs. Je weet maar nooit of er nog een XXL-uitvoering van de Lodgy komt… kan maar beter dat rijbewijs alvast op zak hebben ;-).

En onze MCV? Hij ploegt vrolijk verder. Dag in, dag uit. Na deze weer een Daas. Een nóg grotere, want je hebt altijd Daas boven Daas.