En daar stond hij dan te glimmen, de Dacia Lodgy. Vol trots aangekondigd op de site van Autohaag Zeeuw. Exclusief te bekijken. Onder andere op donderdagmiddag vanaf 14.00 uur te bewonderen in de showroom van AHZ aan de Loosduinsekade in Den Haag. Een ooggetuigeverslag:
Rond 15.00 uur betraden wij de shoiwroom. De showroom was feestelijke aangekleed. Bij de entree werden wij welkom geheten door een charmante jongedame, die vroeg of wij voor de Dacia Lodgy kwamen en ons direct de gloednieuwe folder en prijslijst overhandigde toen wij bevestigend antwoorden. Daarna vertelde ze nog even waar de Lodgy te zien was, maar dat was eigenlijk wel duidelijk; de showroom was versierd met balonnen en er stonden tafeltjes met daarop verscheidene hapjes en drankjes en nogmaals het nieuwste foldermateriaal. Bij de Lodgy stond een vriendelijke en deskundige verkoper klaar die alles over de Lodgy wist te vertellen. Over de nieuwe motoren, over de nieuwe multimediaconsole of hoe dat ook mag heten (we waren vooral benieuwd of de navigatie makkelijk te updaten was) en hoe makkelijk en eenvoudig de achterbank weggeklapt kan worden zodat je bij de derde zitrij kunt komen. We zijn in de markt voor een nieuwe auto (weer Dacia? / Nu Dacia Logan MCV naar volle tevredenheid) en het was mogelijk iets extra's te doen voor de snelle beslissers. Petje af dat AHZ zo iets leuks weet te organiseren rond de introductie van een nieuwe auto.
.
.
Goed, en dan nu even serieus.
Wat een trieste vertoning!
We rijden al een paar jaar zeer tevreden in een Logan MCV. Dat is waar. We overwegen ook iets anders te kopen, dat is ook waar. Ik was oprecht geinteresseerd in de Lodgy, had me op een mailinglist gezet en kreeg van AHZ een mail dat de Lodge te zien was. Dus vanmiddag naar de showroom aan de Loosduinseweg. Je komt de showroom binnen. Niemand te zien. De Lodgy stond er wel, dat dan weer wel, met een paar balonnen aan een spiegel gebonden. Er naast een tafeltje. Daarop wat foldertjes, fotokopietjes (!) van de prijslijst. Twee glazen jus d'orange, weliswaar in een echt glas (ok, net geen plastic koffiebekertjes) en een schaaltje met goedkope uitvaartcake op tafel. En om de boel nog wat op te leuken ook een paar balonnen aan de tafel vastgebonden. Goed, dan maar zelf kijken. Je kent dat wel, 10 keer om de auto lopen, alle deuren open en dicht en open en dicht. Vrouw erin, ik erin, uitstappen, van plaats wisselen, spelen met de knopjes en met dat multimediageval. En die verkoper bleef maar aan mijn kop zeuren ;-) Grapje, vijftien minuten later nog niemand te zien. Goed, ergens in een hoekje zat een medewerker van AHZ (?) een gesprek te voeren met klanten (?). Schoorvoetend kwamen er twee andere belangstellende voor de Lody binnen. Ik heb nog een paar minuten aan het tafeltje staan wachten of er heel misschien wellicht per ongeluk toevallig toch nog ergens een verkoper onder vandaan zou kruipen om het een en ander te vertellen, maar na het derde plakje uitvaartcake zijn we maar weggegaan. Mijner inziens een gemiste kans voor AHZ, althans zeker voor dit filaal.
En wat vond ik nou van de Lodgy? Nou, mooie auto, het ziet er allemaal net iets beter uit en beter afgewerkt uit dan de Logan MCV. Het blijft een auto zonder franje en dat spreekt mij wel aan. Dat multimediading (radio / navigatie / bleutooth) is heel aardig en handig, jammer dat er niet meteen een DAB-ontvanger in zit. De achterbank en derde zitrij zitten goed en hebben voldoende beenruimte voor wat grotere mensen (zoals wij). Als de derde zitrij eruit is heb je een zee aan bagageruimte. De grote tegenvaller waren echter de stoelen voorin. De stoelen kunnen voor ons niet ver genoeg achteruit, waardoor je (vergeleken met de MCV) gewoon niet goed zit. Mijn vrouw is vrij lang, maar ook weer niet extreem lang, maar zij moet met opgetrokken benen op de passagierstoel zitten omdat ze voorin niet genoeg beenruimte heeft. Bijna niet te doen op wat langere ritten / vakantie. En ik ben redelijk normaal van postuur maar ik zit er ook niet goed en conformtabel in. Wellicht dat een kleine Roemeen er wel goed in zit, maar het zitcomfort voorin was, naast de bar slechte ontvangst, een erg grote tegenvaller van de Lodgy.
Nog even wachte tot een proefrit mogelijk is, maar ik denk dat Lodgy voor ons afvalt. Die Dacia Dokker lijkt mij ook wel aardig.