Dacia Lodgy - Sneak Preview bij Autohaag Zeeuw

• Wiend

En daar stond hij dan te glimmen, de Dacia Lodgy. Vol trots aangekondigd op de site van Autohaag Zeeuw. Exclusief te bekijken. Onder andere op donderdagmiddag vanaf 14.00 uur te bewonderen in de showroom van AHZ aan de Loosduinsekade in Den Haag. Een ooggetuigeverslag:

Rond 15.00 uur betraden wij de shoiwroom. De showroom was feestelijke aangekleed. Bij de entree werden wij welkom geheten door een charmante jongedame, die vroeg of wij voor de Dacia Lodgy kwamen en ons direct de gloednieuwe folder en prijslijst overhandigde toen wij bevestigend antwoorden. Daarna vertelde ze nog even waar de Lodgy te zien was, maar dat was eigenlijk wel duidelijk; de showroom was versierd met balonnen en er stonden tafeltjes met daarop verscheidene hapjes en drankjes en nogmaals het nieuwste foldermateriaal. Bij de Lodgy stond een vriendelijke en deskundige verkoper klaar die alles over de Lodgy wist te vertellen. Over de nieuwe motoren, over de nieuwe multimediaconsole of hoe dat ook mag heten (we waren vooral benieuwd of de navigatie makkelijk te updaten was) en hoe makkelijk en eenvoudig de achterbank weggeklapt kan worden zodat je bij de derde zitrij kunt komen. We zijn in de markt voor een nieuwe auto (weer Dacia? / Nu Dacia Logan MCV naar volle tevredenheid) en het was mogelijk iets extra's te doen voor de snelle beslissers. Petje af dat AHZ zo iets leuks weet te organiseren rond de introductie van een nieuwe auto.

.

.

Goed, en dan nu even serieus.

Wat een trieste vertoning!

We rijden al een paar jaar zeer tevreden in een Logan MCV. Dat is waar. We overwegen ook iets anders te kopen, dat is ook waar. Ik was oprecht geinteresseerd in de Lodgy, had me op een mailinglist gezet en kreeg van AHZ een mail dat de Lodge te zien was. Dus vanmiddag naar de showroom aan de Loosduinseweg. Je komt de showroom binnen. Niemand te zien. De Lodgy stond er wel, dat dan weer wel, met een paar balonnen aan een spiegel gebonden. Er naast een tafeltje. Daarop wat foldertjes, fotokopietjes (!) van de prijslijst. Twee glazen jus d'orange, weliswaar in een echt glas (ok, net geen plastic koffiebekertjes) en een schaaltje met goedkope uitvaartcake op tafel. En om de boel nog wat op te leuken ook een paar balonnen aan de tafel vastgebonden. Goed, dan maar zelf kijken. Je kent dat wel, 10 keer om de auto lopen, alle deuren open en dicht en open en dicht. Vrouw erin, ik erin, uitstappen, van plaats wisselen, spelen met de knopjes en met dat multimediageval. En die verkoper bleef maar aan mijn kop zeuren ;-) Grapje, vijftien minuten later nog niemand te zien. Goed, ergens in een hoekje zat een medewerker van AHZ (?) een gesprek te voeren met klanten (?). Schoorvoetend kwamen er twee andere belangstellende voor de Lody binnen. Ik heb nog een paar minuten aan het tafeltje staan wachten of er heel misschien wellicht per ongeluk toevallig toch nog ergens een verkoper onder vandaan zou kruipen om het een en ander te vertellen, maar na het derde plakje uitvaartcake zijn we maar weggegaan. Mijner inziens een gemiste kans voor AHZ, althans zeker voor dit filaal.

En wat vond ik nou van de Lodgy? Nou, mooie auto, het ziet er allemaal net iets beter uit en beter afgewerkt uit dan de Logan MCV. Het blijft een auto zonder franje en dat spreekt mij wel aan. Dat multimediading (radio / navigatie / bleutooth) is heel aardig en handig, jammer dat er niet meteen een DAB-ontvanger in zit. De achterbank en derde zitrij zitten goed en hebben voldoende beenruimte voor wat grotere mensen (zoals wij). Als de derde zitrij eruit is heb je een zee aan bagageruimte. De grote tegenvaller waren echter de stoelen voorin. De stoelen kunnen voor ons niet ver genoeg achteruit, waardoor je (vergeleken met de MCV) gewoon niet goed zit. Mijn vrouw is vrij lang, maar ook weer niet extreem lang, maar zij moet met opgetrokken benen op de passagierstoel zitten omdat ze voorin niet genoeg beenruimte heeft. Bijna niet te doen op wat langere ritten / vakantie. En ik ben redelijk normaal van postuur maar ik zit er ook niet goed en conformtabel in. Wellicht dat een kleine Roemeen er wel goed in zit, maar het zitcomfort voorin was, naast de bar slechte ontvangst, een erg grote tegenvaller van de Lodgy.

Nog even wachte tot een proefrit mogelijk is, maar ik denk dat Lodgy voor ons afvalt. Die Dacia Dokker lijkt mij ook wel aardig.

• thei

Je hebt je in ieder geval vol kunnen vreten aan de begrafenis cake en als die niet goed was geweest had je er geen 3 stukken van gegeten:D

• LED-Lightning

Goed verhaal, jammer van die matige ontvangst bij de showroom!

• Barrabas

(tu) Er zijn zelfs begrafinissen zonder cake met allleen wijwater en een natte kwispel. .

:)-D

• Henkes

Hallo Wiend,

Leuk geschreven maar deel 2 is nu niet om vrolijk van te worden.

En over vrolijk gesproken, zou de Dacia——> lees Renault dealer wel zo happy zijn met weer een nieuw model Dacia?

Wij kregen een reclamekrantje door de bus van de grootste Renault Daciadealer in Fryslân.

“Introductie nieuwe Dacia Lodgy” stond er in de inhoudsopgave op de voorkant…, ik snel naar de verwijzende pagina…blijkt het een in de hoek gepropt berichtje te zijn van enkele regels. Verder alleen maar tekst en foto's van de andere merken van het autobedrijf in het krantje.

Ik denk dat het steeds meer tijd wordt dat Dacia in een aparte showroom wordt verkocht met verkopers die zich alleen bezig houden met Dacia, zoals het ook gaat bij een Audi Volkswagendealer, elk merk zijn eigen showroom. Nu krijg je voortdurend het gevoel dat Dacia het lastige goedkope autootje is wat door de importeur zo nodig ook verkocht moet worden door de Renaultdealers.

• Martin en Richard de Goeij

Hoi

wij waren ook aan het kijken voor de Lodgy…….maar…..::o

september 2009 voor onze Logan MCV 1.6 16 V 7 persoons met alle opties en lpg bijna 20000 euro betaald!

en nu nog geen 3 jaar oud ,maar wel 103000 km op de teller krijg ik met heel veel moeite 7000 euro terug .

nb in de showroom stond een zelfde auto met 92000 km op de teller op lpg voor een kleine 12000 euro!!!

DAAAAAAAG Lodgy !!!:(

Wij rijden onze MCV wel op hoor!

plus het feit dat onze huidige daas 1200 kg caravan trekt en ik het een eng idee vind dat de Lodgy lichter in gewicht is dan de beladen caravan en de Lodgy nooit op LPG verkrijgbaar zal zijn !

Bij berekening rijdt de Daas nu op LPG veel goedkoper dan de Lodgy met zijn turbo op benzine zal rijden ,en dan is de hogere wegenbelasting voor lpg mee berekend!

Maar de lage inruil waarde afgezet tegen de showroom prijs een verschil van 5000 euro vind ik ronduit beschamend!!

Dus MCV rijders op LPG een nieuwe auto is leuk maar de afschrijving van je huidige DAAS is wel heel erg veel!

• Wiend

Ik heb nog niet zo heel veel over de Lodgy gelezen, dus misschien is de vraag wel makkelijk te beantwoorden: waarom zal de Lodgy nooit op LPG te krijgen zijn?

• Ben

Dit verhaal sluit helemaal aan bij onze ervaringen.

De renaultdealer waar wij onze Sandero wilde inruilen, wilde hem niet eens zelf verkopen; hij ging door naar de handel.

Bij aankoop Clio Estate leverde onze Sandero 1,4 MPI Ambiance, toen 3,5 jaar oud, met vrijwel alle extra´s af dealer, trekhaak, twee speciale anti corrosiebehandelingen, altijd binnen gestaan, nooit in de stad gereden, vrijwel nooit in de regen gereden, ongebruikte achterbank, 17.400 km op de teller en alle beurten bij de dealer gehad, 2800 euro op. (voor de ritjes in de stad hebben wij een andere auto)

Als je hem in de showroom zet en je haalt de platen eraf dan gelooft iedereen dat hij nooit de showroom uit is geweest.

Op internet zag ik bij een dealer in Drenthe een vergelijkbare en daar vroegen ze 8400 euro voor; dat is wel erg veel, maar ons inruilbod is wel ver onder de maat.

Net als de behandeling bij veel dealers.

Misschien heeft Henkes een punt; een eigen dealerorganisatie voor dacia?

• Martin en Richard de Goeij

Ons slechte verkregen inruilvoorstel was bij een toekomstige alleen Dacia dealer in Utrecht!

dus de lage inruil en hoge doorverkoop prijs vd auto was bij een alleen Dacia dealer!

• oscar54

Ik heb destijds (nov 2007) mijn MCV 1.6 16v laureate (€ 17.500) ook bij Auto HaagZeeuw aan de Loosduinseweg gekocht. Het gedrag van de verkopers komt mij dan ook bekend voor. (td)

Er is blijkbaar bij AHZ nog niets veranderd. Dacia kopers van een Dacia zijn daar nog steeds derderangs klanten.

Met de Dacia ben ik zeer tevreden, AHZ is een ander verhaal.

Oscar.