Goeie punten, Oscar en Henk.
Hoewel ik me voor kan stellen dat als een auto je verder 100% bevalt, en dat hoge toerental in ‘5’ echt het enige is wat je stoort, dat - i.i.g. tot op zekere hoogte - het ‘terugverdien’-aspect (qua brandstofverbruik) geen rol speelt, en het je puur gaat om het gewin aan ‘rust’ in de motor en (dus) geluidscomfort.
Wel vind ik het idee om de zgn. ‘V1000’ in ‘5’ nóg verder omlaag te brengen er één waar je zeer goed over na moet denken. Een V1000 van 40km/u (3000tpm / 120 km/u) kom je zelden tegen bij auto's met een dergelijke en relatief kleine, ongeblazen benzinemotor, gecombineerd met een relatief hoog gewicht en een relatief groot frontaal oppervlak. Natuurlijk is de V1000 waar een fabrikant voor kiest altijd gebaseerd op het te verwachten gemiddelde gebruik (dus wat de consument ermee gaat doen); de één tuft alleen maar kalmpjes met z'n onbeladen Duster over polderweggetjes, de ander jakkert er afgeladen, volgas en met een caravan erachter de Alpen mee in. Hoger dan zo'n 35km/u (per 1000tpm in de hoogste versnelling) zie je fabrikanten bij dit soort auto's i.i.g. zelden gaan.
Het lijkt me in dit geval onverstandig lager te gaan dan zo'n 3400, misschien 3300 toeren bij 120km/u in ‘5’, mede omdat anders het ‘gat’ tussen ‘4’ en ‘5’ dusdanig groot wordt, dat er bij terug- en opschakelen bij hogere snelheden een heel onrustig ‘rijbeeld’ ontstaat, terwijl je tegelijkertijd vaker zult móeten terugschakelen, omdat de motor het door belading/tegenwind/helling in z'n ‘5’ qua belasting niet meer trekt. Mijn MCV 1.4 draait bij 120 echte km/u (+/-128 ‘op de teller’) zo'n 3800 tpm in z'n ‘5’, Moeders Sandero 1.4 draait er dan ongeveer 3500. Naar mijn beleving (en die van haar, overigens) prima toerentallen, wat overigens bij beide auto's niet alleen geldt voor de 5e versnelling, maar ook voor alle versnellingen en (dus) de totaaloverbrenging.
Daarmee kom ik op ‘t punt: als pure (trek)kracht en acceleratie sowieso niet belangrijk voor je zijn, en je wilt de V1000 van je Duster 1.6 16v tóch per se verlagen naar bv. 40km/u, kun je dan niet beter je eindoverbrenging laten aanpassen..? Dan heb je een rustiger ’beeld' in alle versnellingen én je hebt dat onpraktische ‘gat’ tussen ‘4’ en ‘5’ niet meer. Nou moet dat dan natuurlijk wel een technisch en financieel haalbare zaak zijn, maar die opmerking blijft in ieder geval voorlopig ook al staan voor de aanpassing van alleen de ‘5’: wat moest er precies voor gebeuren (kan de versnellingsbak er makkelijk uit en kan hij makkelijk open..? - goed: als je bv. een synchro-ring kan vervangen kan je natuurlijk ook een heel tandwiel vervangen, of niet..?) en - net zo belangrijk - wat kostte het..? Ook ik ben heel nieuwsgierig..!
Overigens: volgens mij heeft ‘sanderje’ (is dat trouwens een typfoutje en moet het eigenlijk ‘sandertje’ zijn..?) het over kilometers per uur ‘op de teller’, want de eerste Dusters - en ik vermoed dat hij (het over) één uit de eerste serie heeft, nog zonder die latere 'minder toeren voor lager energie-label aanpassing' - maakten bij 120 échte kilometers per uur geloof ik zelfs nog iets méér dan 4000 tpm… Misschien in deze discussie wel iets om in de gaten te houden, dat verschil tussen 'op de teller' en 'echt', want dat wil bij Dacia's bij die snelheden wel 's zomaar 8 uitmaken..!
Nogmaals: ik lees 't allemaal graag…
(zeldzame :-P) Ottomaans blauwe groet,
Reginald