Minder toeren in Duster door nieuwe 5

• Barrabas

(jaja Reggie rijdt al twee zomers op winterbanden, géén commentaar..! )

Ik rij al 45 jaar met AT-banden, ZOMER en WINTER, zonder daar aan te wijten blikschade. B)

X(

• Reginald P.

Duidelijk punt; ‘t risico van ’s zomers op zomerbanden rijden lijkt me - al dan niet verspreid over 45 jaar - qua daaraan te wijten blikschade, inderdaad nihil.

• oscar54

Hoi Reggie,

ik rij in de tussentijd ook al bijna 5 jaar tot volle tevredenheid in mijn MCV. (:P)

In de tussentijd heeft mijn broer ook een gebruikte zilvergrijze MCV 1.6 16v uit 2008 aangeschaft. B)

Ook hij toert er naar volle tevredenheid mee door Europa. B)-

Al met al is de Dacia tot nu toe een aanschaf zonder problemen of kosten geweest. :D

Ik kan een ieder nog steeds de Dacia modellen adviseren vanwege zijn zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. (tu)

(:D Groeten, Oscar. :)

• delly

Mijn MCV 1.6 16v maakt 2800 toeren bij 100 km/uur en 3250 bij 120 km/uur

bouwjaar april 2011

Heerlijk rustig, geen herrie, prettig toerental.

Is de eindoverbrenging van de duster met zelfde motortype en bouwjaar ook niet af fabriek aangepast dan?

Dat had toen te maken met de nieuwe eur5 norm per januari 2011 kan ik me herinneren.

• sanderje

Sorry mensen, “discussie volgen” stond niet aan… :)

Heb de modificatie laten doen door bedrijfje in rotterdam - Euro Transmissie

nog niet heel veel gereden sindsdien, dus kan nog niet garanderen dat het echt goed gaat (technisch) op langere termijn

Toeren zijn wel echt lager, dat creëert een rustiger gedrag, auto rijdt fijn nu

Wat ik meegekregen heb is dat het tandwiel vd 5e versnelling (altijd) buiten de bak zit, waardoor deze relatief eenvoudig te verwijderen is. Auto op de brug en voorwiel loshalen was feitelijk alles. Kosten van de wissel eur350.

• Morris

@ Sandertje.

Volgens mij is er niets veranderd aan je versnellingsbak. Je geeft aan dat het vanaf de wielzijde gebeurd is. Volgens mij heeft men dus de eindoverbrenging van het differentieel aangepast. Hierdoor kan inderdaad het toerental naar beneden zijn gegaan, maar dan in alle versnellingen. Dus ook in 1, 2, 3 en 4.

• sanderje

Morris Schreef:

——————————————————-

> @ Sandertje.

>

> Volgens mij is er niets veranderd aan je

> versnellingsbak. Je geeft aan dat het vanaf de

> wielzijde gebeurd is. Volgens mij heeft men dus de

> eindoverbrenging van het differentieel aangepast.

> Hierdoor kan inderdaad het toerental naar beneden

> zijn gegaan, maar dan in alle versnellingen. Dus

> ook in 1, 2, 3 en 4.

Nee, het tandwiel van de 5e versnelling is vervangen (kleinere versie 65mm -> 61mm), evenals het tandwiel dat bij koppeling er tegenaan draait; die is dus groter geworden

Andere versnellingen(tandwielen) omgemoeid gelaten, deze zitten dus ook in de bak.

• Barrabas

Hoe is het dan met het koppel en de max.snelheid in die vijfde?Blijft niet veel meer van over denk ik.

• Reginald P.

Je hebt ons wel lang in spanning gelaten, Sandertje… ;-)

(en wás ‘t nu inderdaad ’n typfoutje..?)

Ik ben geneigd het eens te zijn met Morris, en krijg ook de indruk dat het je eindoverbrenging is, die aangepast is. Want voor het vervangen van een 5e versnelling, moet die bak toch écht open.

Bovendien kun je bij het aanpassen van de eindoverbrenging inderdaad verder alle tandwielen c.q. versnellingen in de bak (ongemoeid) laten, want die worden dan immers niet fysiek aangepast.

Zou je misschien nog eens aan ‘Euro Transmissie’ - ik kan zelf bar weinig over en van ze vinden - kunnen vragen wat er nu werkelijk gedaan is, en dan bij ons terugkomen..?

Misschien hebben wij dat allemaal wel verdiend, na zoveel reacties en zo lang wachten..? Ik ben zelf i.i.g. heel erg benieuwd..!

Groet.

PS: ohja, en heb je het bij de door jou genoemde toerentallen nu over gereden snelheden op de meter, of échte km/u, zoals te berekenen aan de hand van de (nu dus eveneens veranderde) ‘V1000’..?