Als je 's avonds rijdt heb je beduidend minder licht als overdag. Het verlengen van het zicht m.b.v. bv “gepimpte” verlichting is m.i. een beperkt hulpmiddel.
Het helpt natuurlijk wel maar echt zaligmakend is het niet. De enige oplosser van dit probleem is: de zon.
Voor de rest is het allemaal gerommel in de marge en geldt voor mij eigenlijk: “als ik het niet kan overzien pas ik de snelheid aan”.
Een goed afgestelde xenon lamp schijn niet verder dan welke lamp dan ook (licht -hoek is gelijk). Schijnt hij verder staat deze dus gewoon hoger afgesteld en hebben tegenliggers hier last van. Zeker omdat niet voor xenon ontworpen lamp-units meer strooilicht produceren.
Een af fabriek xenon unit is nauwkeuriger geproduceerd en zal minder strooilicht produceren omdat lamp en unit bij elkaar horen.
Aftermarket spul is al vaak minder nauwkeurig en een fractie afwijking t.o.v. het “brandpunt” van de refleator zal strooilicht poduceren waar een tegeligger alleen maar op zal vloeken.
Het enige wat xenon doet is het contrast verhogen waardoor bij bv regen objecten makkelijker worden herkent.
Voor de liefhebber: pruts maar lekker aan.
Wil je echt xenon: koop gewoon een auto waar dit standaard inzit dan is de overlast voor anderen beperkt en voldoet de auto aan zijn type goedkeuring (kun je je nooit een buil vallen).