Xenon verlichting Sandero 1.2

• HenkM

Als je 's avonds rijdt heb je beduidend minder licht als overdag. Het verlengen van het zicht m.b.v. bv “gepimpte” verlichting is m.i. een beperkt hulpmiddel.

Het helpt natuurlijk wel maar echt zaligmakend is het niet. De enige oplosser van dit probleem is: de zon.

Voor de rest is het allemaal gerommel in de marge en geldt voor mij eigenlijk: “als ik het niet kan overzien pas ik de snelheid aan”.

Een goed afgestelde xenon lamp schijn niet verder dan welke lamp dan ook (licht -hoek is gelijk). Schijnt hij verder staat deze dus gewoon hoger afgesteld en hebben tegenliggers hier last van. Zeker omdat niet voor xenon ontworpen lamp-units meer strooilicht produceren.

Een af fabriek xenon unit is nauwkeuriger geproduceerd en zal minder strooilicht produceren omdat lamp en unit bij elkaar horen.

Aftermarket spul is al vaak minder nauwkeurig en een fractie afwijking t.o.v. het “brandpunt” van de refleator zal strooilicht poduceren waar een tegeligger alleen maar op zal vloeken.

Het enige wat xenon doet is het contrast verhogen waardoor bij bv regen objecten makkelijker worden herkent.

Voor de liefhebber: pruts maar lekker aan.

Wil je echt xenon: koop gewoon een auto waar dit standaard inzit dan is de overlast voor anderen beperkt en voldoet de auto aan zijn type goedkeuring (kun je je nooit een buil vallen).

• vleutmans

Hoi Henk,

een xenonlamp schijnt inderdaad niet verder (misschien iets meer strooilicht), maar geeft wel tot 3 keer “meer” licht (lumen), dus zie je wel beter…..toch ?

Gr.

Michel

• HenkM

Over de licht opbrengst zijn de meningen verdeeld. Ze varieren tussen 60% en 200% meer lichtopbrengst.

Wat licht (en het verschil hiervan) betekend is simpel met een foto camera te testen.

100% verschil in licht betekend 1 stop verschil in belichting (van bv f8 naar f5.6 bij gelijke sluitertijd) . Stel je camera in op normale belichting en maak hierna een foto op -1.

Bekijk het verschil en voila: echt enorm is het nu ook weer niet.

Door de kleur (-temperatuur) van het licht is er wel een hoger contrast waarneembaar voor het menselijk oog. Het grappige van ons oog is wel dat dit zich aanpast aan de kleurtemperatuur.

Als ik zelf in een auto rij met Xenon heb ik iig niet het idee van “dat wil ik ook” of “ wat een verbetering”.

Ik blijf dus lekker tuffen met m'n ouderwetse gloeilampjes om er zeker van te zijn dat mijn tegenliggers ook prima kunnen zien (er rijden immers al zat mensen rond met irritante verlichting (of het nu xenon is, een fout afgestelde lamp of een verkeerd gemonteerd peertje).

• Patricia mv J&R

Wat een reacties toch weer haha…..nou mensen…wees gerustgesteld: ze zitten er niet in hoor, rij nog mooi met de originele lampen zoals die erin zaten. Ga eerst maar eens andere H4 lampen monteren en kijken hoe het dan is ** bericht is vanaf een ander account verzonden…**

• Avaka

Als je perse 's avonds goed licht wilt hebben kan je ook speciale H4 of H7 nachtverlichtings lampjes kopen. Dan hoef je niks te wijzigen aan je koplampen, rare elektronische schakelingen aan te brengen of andere weggebruikers te verblinden. Alle grote merken (Philips / Osram) hebben goede nachtverlichtings lampen. Rijdt zelf al een poos met Philips NightGuide. Perfect!

• Barrabas

Ik ook dus.Alle wegsignalisatie wordt prima extra gereflecteert en dat op ruime afstand.Voor grootlicht heb ik er de Extras inzitten.