LPG bougies

• Avaka

Simpeler kán het niet gezegd worden! Hulde!

• Paul.lenterman@gmail.com

Hallo Avaka,

Ja we houden het zo simpel mogelijk.

De tijd die nodig is voor de verbranding is 1/700e seconde, ook bij zo'n oude Renault motor, dus ja het gaat om kleine marges.

Verder hebben we te maken met natuurkundige wetten die zelfs Renault, volvo, Ford, VW enz. niet kunnen veranderen.

We willen lage uitlaatgasemissies, laag verbruik, hoog motorvermogen, betrouwbaarheid, souplesse en dat mag liefst niets kosten.

Ook zo'n ‘'oude’ Renault motor is een Euro 5 sinds enkele jaren, dus lambdaregeling en gaspedaal via de elektronica zodat je niet in 1 keer de smoorklep kan open trappen. Hierdoor reageert het motortje niet meer zo levendig en dat scheelt rijplezier.

Ik had een MCV Blackline 16V op LPG (ca. 1:11,8), hele fijne auto maar aangezien er niets boven een diesel gaat heb ik nu een Lodgy 110 Dci.

Ik ben nu eenmaal dieselfanaat en vindt al het andere achterhaalde techniek.

Het Dieselprincipe stamt uit 1892 toen Rudolf Diesel zijn patent heeft verkregen, hoezo oud. In 1897 was de motor productie geschikt bij MAN.

groet; Paul

• HenkM

Poeh, de benzine motor is uitgevonden in 1876 dus een veeeel oudere en beproefde techniek ;)

• Barrabas

Daarom rijden ze in de F1 en vliegen ze met diesels ?Ha,ha en hoog koppel ha,ha.Alle legervoertuigen reden vroeger op benzine maar bezuiningen oordelen daar anders over.En benzine heeft altijd een hogere calorische waarde waarbij een diesel in dezelfde configuratie altijd in het niets verdwijnt.

• Avaka

Ehhh, de voornaamste reden dat legervoertuigen op diesel rijden is dat het niet ontploft bij het minste of geringste. Maar goed, deze discussie ontspoort een beetje.

Komt er op neer dat speciale bougies voor LPG weggegooid geld is en dat Paul veel verstand heeft van details. Zoiets?

• Paul.lenterman@gmail.com

OK Avaka,

zo is het ongeveer, was leuk maar we laten het hierbij.

Citaat Avaka: Komt er op neer dat er met de 16v 16 klepper NOOIT problemen zijn. (ook gechargeerd).

Daag je uit om dit te ontkrachten.

Ik zou zeggen lees he forum en andere informatie.

Bij mij was na een week de LPG computer al stuk, bij anderen lees ik over injectoren, en rails / slangetjes, instabiel stationair draaien, tankmeters die niet kloppen, extreem hoog verbruik en nog e.a.

Groet; Paul

• Barrabas

“Ehhh, de voornaamste reden dat legervoertuigen op diesel rijden is dat het niet ontploft bij het minste of geringste”

Daarom hebben ze er 120 jaar mee op benzine gereden ?

En met een .30 pistool steek ik een diesel evenvlug in de fik en het blijft ook nog langer branden.

• HenkM

Mwah, Avaka heeft dus wel gelijk.

Het K4M blok (1.6 16V) is wel degelijk LPG proof.

Wat sneuvelt zijn de LPG gerelateerde artiekeltjes. Maar het blok dus gewoon niet…..

• Avaka

Ja, en een kameel keel ik met mijn bajonet uit WO1 (ja die heb ik) en wilde beren dood ik met blote handen (ooit geleerd toen ik nog in het leger zat….. :) ….)

Hee, Barrabas. We zijn het oneens. Oeps.

Het ontbrandingspunt van diesel ligt heel erg veel lager dan benzine. Ja, alles brandt als je je best doet. Bij diesel moet je gewoon er meer energie insteken. Letterlijk en figuurlijk.

Tanks rijden op diesel, slaolie, olijfolie, kerosine. Allemaal laagpuntbranderige (zelf verzonnen woord) brandstoffen.

• Barrabas

Beste Avaka het gaat er hier niet om of we het oneens zijn.

Het gaat erom men hier een LPG vraag stelt waarop onderhoudende antwoorden worden gegeven door de kenners.

Tot iemand opeens stelt dat dieselwagens beter zijn dan alle andere wagens zonder diesel.

Dat is natuurlijk de knuppel in het hoenderhok gooien en heeft niks vandoen met de LPG vraag.

Een benzinemoter zal ALTIJD betere prestaties leveren in dezelfde configuratie.

Dat zijn nu eenmaal de natuurkundige en fysica wetten.

Een mooi voorbeeld daarvan is al de Dacia/Renault produktiemotor 900 cc TCE die daar al 90 pk uit puurt.

Groetjes en tot de volgende stomme reactie,NIET die van u,ha,ha,ha.